Behöver hjälp med Ljudkort/Reciever!

Permalänk

Behöver hjälp med Ljudkort/Reciever!

Ska kanske börja med att säga att jag inte är speciellt insatt i detta, så vore tacksam om någon kunde ge mig en hjälpande hand.

Jag har en nyinköpt reciever Yamaha RX-V550, och ett Soundblaster Audigy 2 Platinum i datorn. Till detta har jag ett 5.1 system.
För att koppla ihop Recievern med datorn så använder jag mig just nu av en coaxial sladd. I datorn sitter denna sladd i ett uttag som heter "SPDIF-out" (sitter i 'fronten' på ljudkortet, alltså där fram på burken, har ytterligare massa uttag till ljudkortet där bak, som jag använde mig av innan jag köpte recievern). I recievern sitter sladden i ett uttag som heter "Digital Input - Coaxial".

Problemet är nu att när jag ställer in 5.1 system i ljudkortets inställningar på datorn, och kör ett inbyggt test, så hör jag bara "Front left" och "Front right", det andra försvinner helt. Verkar med andra ord bara bli 2.1 system.

För att korta ner det lite, så är min fråga: Ska jag använda mig av en coaxial sladd med 1 uttag i varje ände för att koppla ihop datorn med recieven, eller ska jag ha en annan sladd?

Tacksam för all hjälp som kan ges.

Permalänk

Du har kopplat rätt, men för att få ut 5.1 måste det antingen skickas okomprimerat via dina tre analoga utgångar vilket är att föredra eller digitalt som du kopplat nu, men då måste signalen vara komprimerad i tex Dolby Digital eller DTS. Anledningen till att du inte kan skicke PCM i 6 kanaler är att det är för låg bandbredd i SP/DIF.

Nu vet ju inte jag så mycket om din reciever men jag antar att den har minst en uppsättning med analoga 5.1 ingångar eller det kan stå multichannel in eller nåt liknande.
Där skall du koppla de tre utgångarna från ditt ljudkort front left/right, rear left/rigth och sub/center. Kablarna du behöver har 3,5mm kontakter i ena änden och RCA i andra och du behöver även tre y-splitter om du skall använda ditt surround vid datorn samtidigt utan att behöva koppla om.

Detta gäller endast om du vill få ut PCM 6kanals ur tex spel för att köra ljudet i revievern. Ska du bara spela musik eller se film så funkar det som du kopplat nu.

Hoppas jag inte krånglat till det allt för mycket
/T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot

Detta gäller endast om du vill få ut PCM 6kanals ur tex spel för att köra ljudet i revievern. Ska du bara spela musik eller se film så funkar det som du kopplat nu.

/T

Så även om jag kopplar så som du skrev, så får jag inte bättre ljud om jag bara kolla på film eller lyssna på musik, det är endast om jag ska ha surround i spel o.s.v?

Är nämligen bara till filmer och musik jag har den, men då kanske jag har kopplat helt rätt?ELler skulle jag få bättre ljud av att koppla så som du säger? Vill nämligen få ut det bästa möjliga ljudet

Tack!

Edit: Tog en bild, för att försöka visa hur det är nu. På denna bild så är det alltså inställt att ljudet ska komma från rear right, och när det ser ut som på bilden är det helt tyst, samma sak med rear left.

Var detta jag hängde upp mig på. Vill egentligen bara veta om jag går miste om ljudkvalite på detta vis

http://www.thedarkcult.com/forum/photos/show-album.asp?albumi...

Permalänk
Hedersmedlem

Digital koppling ger inte nödvändigtvis särskilt mycket bättre ljud, bara aningen lägre brus. Det behöver man oftast inte bry sig om.

Permalänk

Nä ska du bara lyssna på musik och kolla film genom datorn så räcker det som du kopplat nu.
Testa så allt funkar genom att köra en film med Power DVD eller nåt och se till att det står "Use SP/DIF" under speaker inviroment så skall det funka.
Se också till att stärkaren tar emot signalen i DD eller DTS.

För musik funkar väl som det ska?

Och nån ljudkvlitet går du inte miste om. DA omvandlarna i din reciever gör ett bättre jobb än ditt ljudkort skulle jag tro. Så skicka ljudet digitalt, blir enklast till film också!

/T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Tänkte mer på surroundsystemet, ljudet i sig är jag nöjd med nu också, men iochmed att det verkar bara 2.1 system i datorns test, så tänkte jag att det kanske bara var 2.1 system när jag kollar på film. Men tycker det känns som 5.1 (borde väl höra skillnad), samt att jag hörde någon som sa att det var recievern som fördelar 5.1 ljudet, och därför fungerar alltså inte testet i datorn som det ska.

Edit: japp allt funkar som det ska, har inte märkt av något fel alls förutom när jag som sagt såg att det var 2.1 system inställt i datorn, men det verkar ju vara 5.1 ändå.

Slutsatsen är alltså att när jag kopplat det som jag gjort, så får jag så bra surroundljud (5.1) samt ljudkvalite som jag kan få ut av mina högtalare/recier/ljudkort. Kan inte få bättre på något sätt, förutom att få bort brus, och nåt brus hör jag inte i vilket fall som helst

Jaja, ska inte röra till det mer, utan får vara nöjd då och lita på er
Tack