Permalänk
Medlem

GeForce vs ATi

Detta är säkert den xxxx antalde tråden om detta men wtf, Jag frågar ändå.

Jag hörde först att ATi var det bästa kortet. Krossade GeForce enkelt. Nu verkar det visa tvärtom.
Men då undrar jag om båda korten kommer att klara max upplösning (eller nära på), högsta detalj nivå och allt annat på max till spel som tex. Doom 3, Far Cry och tom. HL2???

Permalänk

Det är väl bara att välja Geforce är väl lite bättre än ATI:s kort. Så satsa på ett 6800 GT eller Ultra. GT korten kan vara svåra att få tag på dom är väldigt eftertraktade.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Alla de nya korten är väldigt bra, du klarar dig fint med vilket du än väljer. Det finns ingen som är bäst till allt. nVidia är starkare på OpenGL och ATI är aningen vassare i de flesta DX spel. Det mest prisvärda är dock 6800GT, det klår x800Pro i de flesta fall. Mellan Ultran och XTPE är det hårdare. Ultran är klart snabbare i Doom3 men XTPE är aningen vassare majoriten av DX9 spel (exempelvis FarCry). Men som sagt man kan inte gå fel vad man än väljer. De är allihop väldigt snabba.

Permalänk
Medlem

Ja det är ganska jämnt skägg nu för tiden. Inget direkt som skiljer i bildkvalite' osv. Vilket man än väljer så är man på det torra i de flesta spel på marknaden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Köp det kort där du får flest bundlade spel med på köpet...

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-DaK
Köp det kort där du får flest bundlade spel med på köpet...

Vilka spel får jag med till vilket kort :D?

Permalänk
Medlem

Sök.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Har ingen aning... Men ett vet jag iaf.. Jag fick inga alls från Gainward :-/
Men... det spelar ingen större roll för mig ändå.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Re: GeForce vs ATi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HouseFly
*text*
Men då undrar jag om båda korten kommer att klara max upplösning (eller nära på), högsta detalj nivå och allt annat på max till spel som tex. Doom 3, Far Cry och tom. HL2???

Vad jag förstått ska Doom3 vara mer krävande än HL2, men... är inte säker på det. HL2 är iallafall mycket snyggare

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Half-Life² kommer att bli en milstålpe för dataspel. Så tamme f*n att 3d kortet ska vara det rätta.

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Kan man säga att någon tillverkare är stabilare än den andra, har hört att Radeon 9800Pro skall strula lite, fryser sig när man spelar...

/Joakim

Visa signatur

P4 3,2E GHz | Asus P4P800 SE | 2*256MB PC3200 | Gigabyte 3D Rocket Pro Cooler| Sapphire Radeon 9800PRO@XT ,VF700-Cu | Maxtor 200GB 8Mb S-ATA |Aopen A600A - 350W | Logitech MX 1000 | Sony SMD-HS74P/S|
Powerbook 12" | 1,5GHz | 512MB ram | 60GB HDD | DVD/CD-RW combo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Margell
Tjenare,
Kan man säga att någon tillverkare är stabilare än den andra, har hört att Radeon 9800Pro skall strula lite, fryser sig när man spelar...

/Joakim

Nja ja har inte haft några problem med 9800 PRO och de flesta som ja sett i forum har inte har inte klagat. Det finns ju 10000 orsaker till varför datorn strular och det behöver ju inte alls vara grafikkortet ellerhur ;). Sen gör många misstaget att byter från ett nvidia kort til ati och inte får bort sina nvidia drivisar ordentligt och då blir det problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Margell
Tjenare,

/Joakim

"Hej, jag har hört att bilar byggda av Volvo brukar strula"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Half-Life² kommer att bli en milstålpe för dataspel. Så tamme f*n att 3d kortet ska vara det rätta.

På vilket sätt kommer det bli en milstolpe, menar du? Fysik-motorn?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF

"Hej, jag har hört att bilar byggda av Volvo brukar strula"

jag med speciellt som vi har haft en i 3 år och det ända som vi har behövt byta är lite lampor och däck

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Half-Life 2 är inget informationsspel så vitt som jag vet... Sen att det kommer bli en milstolpe tror jag ej.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

volvo är kvalitet!
min 244a är från 1981 och gick igenom besiktningen i fredags utan problem, ett mindre mirakel. mitt radeon 9800 rullar på utan problem den med.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Liknelse (vissa verkar ha missat poängen).

Av 1 Miljon sålda grafikkort går 500 kort sönder, 30 användare skriver att deras kort fungerar kasst här på Sweclockers, och folk får helt plötsligt för sig att alla grafikkort "strular", även fast 999470 grafikkort fungerar perfekt. Egentligen är felprocenten kosmiskt liten, fast det är bara dom felande korten som uppmärksammas, vilket skapar lite felaktiga antaganden.

Ps.
Siffrorna är påhittade.
Ds.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

JA, spelet kommer vara en milstolpe pga utvecklingen av grafiken och den nya spelkänslan.