Permalänk

5.1 Ljud

Har ett problem med mitt 5.1 system.
När jag ska kolla på en hyrd/köpt DVD-film i min dvd-spelare (intern i datorn), och ha valt 5.1 system i datorn så får jag följande problem;
Jag hör ej vad folk säger i huvuddialogerna i filmen, jag hör däremot alla bakgrundsljud, bakgrundssnack, o.s.v. Men annars är det alltså helt tyst.
Någon som vet vad detta kan bero på? Eftersom jag hör ljud från alla 5 högtalare (bakgrundsljud), så antar jag att det inte har med kopplingen att göra? Men codec's o.s.v spelar väl ingen roll när det handlar om en köpt/hyrd dvd-film?

Funkar fint i dom flesta nerladdade filmerna, samt att det även funkar om jag byter till 2.1 system i datorn.
Har allt detta kopplat till en yamaha RX-V550 reciever med en coaxial kabel. Soundblaster 2 audigy platinum ljudkort.

Grymt tacksam för alla ideer på vad felet kan vara!

Permalänk

Har du gått in i audio setup på dvd skivan och valt 5.1 ljud också?
Vet ej om den gör det automatiskt eller inte.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

hadde samma Problem med min dvd till tven UTan 5.1 körde asså stereo funkade inte då heller men ja Bytta till mono så funkade det.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk

Tim: Japp, har vart inne där å valt 5.1, utan att det blir bättre.

Är inte så sugen på att köra Mono ljud heller..
Ingen annan som haft samma/liknande problem och har en lösning så man kan köra 5.1?