Permalänk
Medlem

"cd //" i bash

Råkade förrut skriva "cd //" i bash, då kom jag till mappen //. Såg precis ut att vara samma som /, men jag förstår inte nyttan med den.
Har försökt googla på det men utan att lyckas.
Om någon här vet vad // är för något så skulle jag gärna vilja veta det...

Såhär ser det ut:
[jonas@trocadero /]$ cd //
[jonas@trocadero //]$ pwd
//
[jonas@trocadero //]$ ls
COPYRIGHT cdrom/ dist/ home@ mnt/ root/ sys@ var/
bin/ compat@ entropy lib/ proc/ sbin/ tmp/
boot/ dev/ etc/ libexec/ rescue/ stand/ usr/
[jonas@trocadero //]$

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

Det är samma sak som /

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

vad är det för mening med // då?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Två eller fler / direkt efter varandra reduceras till en. Ta följande exempel:

///// blir /
/home///luser/ blir /home/luser/
///bin///bash blir /bin/bash

osv.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
vad är det för mening med // då?

Det kanske är en bugg då det inte går att gå ur det med "cd ..", utan bara "cd /"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mash
Det kanske är en bugg då det inte går att gå ur det med "cd ..", utan bara "cd /"

det går inte att gå ur / med "cd .." heller

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

är väl rätt bra att det är så.. jobbigt om man skriver "cd /home////kjam///tihi/" och får ett "bwahah, du skrev fel" som svar. Bättre då att den tar bort alla slashar utom en(om man nu inte döpt katalogen till "/kjam/", men då får man ju skylla sig själv(dock skulle jag tro att den klarar det, den tar nog bort en, kollar om den finns, om inte så tar den bort en till och gör samma sak).

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
är väl rätt bra att det är så.. jobbigt om man skriver "cd /home////kjam///tihi/" och får ett "bwahah, du skrev fel" som svar. Bättre då att den tar bort alla slashar utom en(om man nu inte döpt katalogen till "/kjam/", men då får man ju skylla sig själv(dock skulle jag tro att den klarar det, den tar nog bort en, kollar om den finns, om inte så tar den bort en till och gör samma sak).

Hur hade du tänkt att du skulle kunna döpa en katalog i /home till /kjam?
mkdir /kjam uppfattas som att du vill ha katalogen direkt under roten.

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Jonas, använd inte bashs inbyggda kommandon, utan de riktiga, så ska du se att den visar rätt dir
/bin/pwd

Permalänk
Medlem

gannon: Nej, det kanske inte går. Jag vet inte, jag har aldrig känt behovet av att döpa en katalog till det.. Antog att man kan skriva "/kjam"(med citationstecken), "\/kjam" eller liknande, men kanske inte. Går ju om man vill ha ', mellanslag eller liknande, så varför inte.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalle©
Jonas, använd inte bashs inbyggda kommandon, utan de riktiga, så ska du se att den visar rätt dir
/bin/pwd

Bugg i bashs pwd kanske?

Jag tror inte riktigt dom andra förstod vad jag menade först

Titta här så får ni se:

Citat:

[jonas@trocadero /]$ cd //
[jonas@trocadero //]$ pwd
//
[jonas@trocadero //]$ /bin/pwd
/

Visa signatur