Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Ett par frågor och lite tips

Har gjort ett nytt tema till sidan edgrenweb.se

Behöver lite hjälp, har kört fast sig totalt i hjärnan

#1: Varför blir det ett mellanrum överst på sidan? Har letat efter glömda margins och paddnings men hittar det inte...

#2: Hur fan ska jag få det att fungera i IE (än så länge bara testad fungerande i FF)? Måste få både floats och overflow att fungera tillsammans i denna läsare, inte lätt

Tips på hur jag kan göra temat snyggare/mer likt en åldrad tidning uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara värt att nämna att temat är "tabloid"...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

#1: Mellanrum? Har du kollat margin/paddings på html/body? Tycker det ser bra ut med en liten marginal till kanten där uppe.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen margin: 0; på din body i css filen...
Som f ö var rätt rörig...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Just det, tabloid är det, var stressad när jag skrev inlägget

margin: 0; padding: 0; gör varken från eller till i html eller body :/ och ja, den är extremt rörig, måste ta tag i det nån gång...

EDIT, hittade det nu, det låg i general.css, som är giltigt för alla teman och nu när jag ser på det så tror jag nog att det är bättre med lite marginal, störde mig bara på att det inte fungerade

Vad tycks för övrigt?

Permalänk
Medlem

Inga tips men lite tyckande

Mja, ärligt talat tycker jag inte den är lika snygg och lättläst som t.ex. sepia och trafik.

Något svåröverskådlig överlag och (för mig) svårläst font är väl det första jag reagerar mot.

Syftar du till tidningsvärlden med namnvalet? Jag får i alla fall inte så jättemycket tidningskänsla av det där temat. Tips på sida som fått till en hyffsad tidningskänsla är The Hives sida. Inget under av design men det märks att det är en tidning de vill likna.

Jag säger som Andrin sa i Malescas omdömmestråd: Jag _vet_ att du kan bättre.

Hoppas jag inte var överpedantisk men jag tror du kan lyckas bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Teckensnittet har du helt rätt i, var bara ett tillfälligt prov för att likna en gammal skrift, ändrat nu Meningen är att få sidan att likna en äldre tidning, men borde nog tona ner lite på bakgrundseffekten, ser ut som ett papyrusark from mesopotamien i nuvarande läge

Temat är som sagt bara i tidigt stadium, får ordna resten imorgon, men tack för förtroendet!