Permalänk
Medlem

shg.biz-dator?

Jo, jag tänkte fråga er som ha beställt bärbara datorer från shg-biz några frågor. Framförallt ni som har en 550373:a.

1. Vad tycker ni om datorn än så länge? Bra/dåliga saker?

2. Ingår det operativsystem eller ej?

3. Finns det någon ledig PC-card plats? (ifall att man skulle vilja ha Bluetooth mm.)

4. På de fyra bilderna som finns på 550373:an så visar 3 av bilderna en bärbar med svart färg och en bild på en dator med silverfärg. Vilken av dessa färger har 550373:an egentligen???

5. Jag har inte så stor erfarenhet av bärbara datorer, men farsan min har en hp nc6000 som är relativt liten (14,1" 2,3kg). Den är helt okej att gå och släpa på till och från jobbet varje dag. Men hur är det med 550373:an, är den lite för stor att släpa runt på med sina 3kg och 15,4" skärm? Vad tycker ni?

EDIT:
Har surfat runt lite mer nu på kvällen och var bland annat inne på shg:s danska sida. Hittade en dator som jag blev sugen på där som inte finns på den svenska sidan. Frågan är nu om det är någon här på swec som har beställt en dator från den danska sidan, hur ordnas det isf med betalning och frakt?

Tack på förhand!

Permalänk

Jag har beställt 550379, har inte fått den ännu dock så jag inte ge någon feedback på det ännu. Däremot kan jag svara på att det inte ingår något operativ system i köpet, vilket jag tycker är bara bra så att man slipper betala extra för det... PC-card plats ska också finnas ledig, du kan se det om du går in på specifikationer.

Permalänk
Medlem

Ah, dumt.
Såg nu att det inte ingår operativsystem och att den har en PC-card plats. Tyckte att jag hade kollat igenom spec:arna noga, men icke.

Permalänk
Medlem

Har en 550372.

1) Läs min minirecension i den här tråden. Min åsikt är fortfarande densamma .
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31423...

2) Nix.

3) Japp, en plats, fast för bluetooth använder du förstås en USB-dongle. Tror faktiskt det mesta du kan koppla till en PC-Card i dagsläget även finns till USB.

4) Svart. Den silvriga är modellen med dåligt grafikkort och slöare hårddisk.

5) Jag köpte en laptop-ryggsäck att bära runt den i och det fungerar jättebra även för längre sträckor. Jag skulle inte vilja släpa på den en hel dag i en vanlig väska men å andra sidan, det skulle jag inte vilja göra med en som vägde 2,3Kg heller.

Skulle köpa min från den danska sidan innan dom fanns på den svenska men dom blev överflyttade i sista stund innan jag gjorde beställningen. För att beställa från den danska sidan får du göra beställningen via mail till den svenska butiken. Då får du billigare frakt än om du beställer direkt från den danska sidan. Tänk på att du får ett danskt tangentbord, dvs fyra tangenter som skiljer sig från det svenska.

Permalänk
Medlem

Har en 550373!

1. Skitnöjd. Känns som mycket dator för pengarna. Den ser något bättre ut än vad jag hade förväntat från bilderna. Batteritiden kanske inte är den bästa men det är helt ok. Jag gillar widescreen skärmen, tycker det ser snyggare och modernare ut.

2, 3. Har du redan fått svar på...

4. Svart på utsidan. Lite silver på insidan, touchpaden är t ex i silver.

5. Eftersom det är den enda datorn jag har så vill jag ha minst 15" skärm och det finns ju inga alternativ som väger mycket under 3 kg. Den funkar att bära med sig tycker jag. Ett par hekton hit eller dit kvittar väl... Det är viktigare att den är så tunn som möjligt i så fall enligt min mening.

Visa signatur

Nobel

Permalänk
Medlem

Är också helnöjd med min 0372a, det enda negativa är att fläkten är rätt högljudd när den drar igång. Låter nästan som om min är lite skev också, viner lite skumt. Prestanda- o funktionsmässigt sett är den kanon

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Okej, låter helschysst faktiskt!

Nu står jag i valet mellan två olika datorer från SHG.
Nämligen:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=550326
eller
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=550373

Det som skiljer är väl att:
*Den första har 15"-skärm med 1400 x 1050 upplösning. Och den andra 15,4" wide 1200x800 upplösning.
*Den första är i princip 8 cm mindre på bredden och 0,3kg lättare än den andra.
*Den första har ett 9600 pro-grafikkort, den andra har 9700pro.
*Den första har en 80gb hd som snurrar med 4200rpm och har 2mb cache, den andra har en 80gb med 5400rpm och 8mb cache.
*Den första har DVD/cd-rw-combo medans den andra har DVD-brännare.
*Den första går bara att få med dansk tangentbordslayout, medans den andra har svensk.

Sitter här och klurar på om det lilla formatet på första datorn är skäl nog för att beställa den istället för den andra. Eller ska jag skita i storleken och satsa på den andra datorn med aningen bättre prestanda. Beslutsångest upp till öronen!

Permalänk
Medlem

OBS!

Ang. 550326 så kan du inte förlita dig på de recensioner och åsikter folk gett här eftersom den inte baseras på samma modell och tillverkare. 550373 är baserad på en Mitac 8050 och 550326 är baserad på... hmmm.. undra om det inte är en Clevo, är inte säker. Jag föreslår att du tar reda på exakt vilken dator och modell den baseras på och letar upp lite recensioner innan du överväger den. Man vet aldrig med kvalitén på skärm, chassi o.s.v.

*edit*

Den verkar vara baserad på Asus M6N, så leta efter recensioner på den men uteslut allt som nämns om hårddisk, minne samt CD/DVD eftersom SHG med största sannolikhet monterat dom delarna.

Permalänk
Medlem

Har kikat runt lite nu, det verkar som 15":aren är baserad på Asus M6000N serien, ska bara försöka hitta några recensioner på den nu....

Permalänk

Har precis fått min shg-dator, har dock ett problem så tänkte kolla här där det finns folk med liknande dator.

När jag ska installera XP så kan jag inte trycka ner enter, de enda tangenterna som funkar är bokstäver och siffror, space och annat funkar inte alls. Nån som har en aning vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Hm, kan vara allt från glapp i tangentbordskontakten till fel på moderkortet. Om du är villig att "mecka" så försök att öppna datorn, hitta tangentbordskabeln och försäkra dig om att den sitter i ordentligt. Har aldrig öppnat min så jag kan tyvärr inte ge några tips.

Annars kan du testa med ett USB-tangentbord för att se om det fungerar.

Permalänk

Japp, tack för tipset! Lossade på tangentbordet och drog ur kontakten som går till moderkortet och satte sedan tillbaka den igen, funkade bra efter det.