Varför är DVD -/+ media så dyrt i Sverige?

Permalänk
Medlem

Varför är DVD -/+ media så dyrt i Sverige?

Har börjat undra över varför DVD media är såpass dyrt som det är i Sverige, jämför man med Tyskland eller England verkar ju Svenska priser ligga på det dubbla, och dessutom har Svenska återförsäljare uselt sortiment.

Finns det nån vettig förklaring på detta? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Mindre marknad, högre moms samt straffskatt, välj själv vad du tycker är mest troligt. jag gissar på en kombination av de tre.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jo, förvisso förklarar dom tre faktorerna en hel del, men dubbla priset? Momsen i Tyskland är ju inte så mycket lägre (15-20%?), straffskatten är inte så hög eller? Nog för att man kunde förvänta sig att svenska priser ligger 25-30% över Tyskland/UK, men nuvarande skillnaden verkar lite skumt hög.

Permalänk

En ofta felaktig villfarelse är att priserna är kopplade till kostnaderna. Men så är det ej.
Om man kan sälja skivor för 20kr/st när kostnaden är 5kr/st så gör man det. Uppstår konkurens så kanske priset sjunker till 15. Det beror på hur markanden reagerar.
Endast i fall där konkurensen är stenhård (t.ex. Mjölk) så sjukner konsument priset till butikens kostnader+moms. Ibland även under, om man kan dra in större vinst på andra produkter.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

DVD media i tyskland som kostar 5:- i jämförelse.

5:- + kassettersättning 4:- +9% högre moms = 9,81.

För jag antar att de inte har liknande vår kassettersättning i tyskland?

Permalänk
Medlem

Jo det har de, fast inte lika mycket http://www.gema.de/engl/communication/press_releases/pm200301... Däremot tror jag inte UK har något sådant.

Permalänk
Medlem

Säg mig vad som inte är dyrt här i Sverige.
Om ÖB börjar sälja DVD+-R Verbatim 5kr/st , då blir jag jätte glad...
ÖB har ju en affärs policy som kan göra så att skivorna blir billigare, men men...

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>

Permalänk

England har inte billiga DVD skivor kan jag säga. Inte de med kvalite i sig.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

@biohazard, e du full eller? inte billigt i UK?

http://www.digitalpromo.co.uk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
England har inte billiga DVD skivor kan jag säga. Inte de med kvalite i sig.

Ehum, tror du att dom säljer andra skivor än resten av världen? Står väl made in bloody asia på alla europeiska ändå....;o)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
England har inte billiga DVD skivor kan jag säga. Inte de med kvalite i sig.

Måste nog hålla med; varje fall när det gäller Verbatim skivor

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mu
Måste nog hålla med; varje fall när det gäller Verbatim skivor

Låter som du aldrig handlat från UK.

Verbatim 25-pack 4x DVD-R

www.webhallen.com 355:-
www.wesellcd.com 210:-
www.digitalpromo.co.uk 172:-
www.bigpockets.co.uk 133:-

Var hittar du billigare än 133:- ?

Permalänk
Medlem

Tillkommer inte fraktavgift och tullavgift om man väljer att köpa från england? Om så är fallet så kommer det att kosta lika mycket som i sverige...eller?

Vi säger om jag väljer handla från www.bigpockets.co.uk 133:- hur mycket kommer jag att tjäna på det jämfört med Wesellcd.com eller Datorbutiken eller Webhall ???

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>

Permalänk

Tror det har mest med kassetskatten att göra för i finland ligger priset på DVD+/- ca 40 % högre än i sverige....

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Tull från et EU land, ta och vakna nu va. Moms är oftast inkluderat, det står på sidorna. Är det inte inkluderat lägger ni antingen till 25% svensk moms eller 17%(?) brittisk moms. Frakt betakar man vanligtvus alltid i vilket fall, en del ställen är dock dyrare än andra.

Permalänk
Medlem

Och nu va det ju inte riktigt det som tråden handlade om. Snarare att det är "lite" märkligt att priset i sverige ligger på typ det dubbla mot tex UK. Inte att det är dyrt med frakt

Jag funderade på om det inte är bristande konkurrens bland distrubutörer/grossister i Sverige som är boven i dramat, nog med datorbutiker för god konkurrens finns ju tycker man. Vet man hur/var dom i sin tur gör sina inköp och hur konkurrensen ser ut där?

Sen tycker man ju att om priser på media är som dom är borde det ju finnas goda möjligheter för en svensk media webshop att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Jädrar va http://www.digitalpromo.co.uk va billiga.. ett 50 pack dvds för samma pris som ett 50 pack cds kostar i sverige.. alltså runt 200 spänn.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3000+ @4000+][MSI K8N NEO2 S939][120 GB IBM 120GXP][PowerColor 9800 Pro][PC3200 1024MB]
First To Go Last To Know!! <> http://zunken.de/