Service Pack 2 Varning!

Permalänk
Medlem

Service Pack 2 Varning!

Jag avråder er alla från använding av SP2.
Stora företag som Novell (äger SuSe Linux) och IBM tar nu avstånd från Windows, pga de ofantliga problem som uppkommer i sammband med SP2.

Visa signatur

: AMD 64 3200+@2,8GHz : BFG 7600gs 512mb AGP : 2xKingston KVR400x64 512 mb :

Permalänk
Medlem

Vad för problem har de fått? Låter väldigt bra att jag inte kan installera sp2 då Hur ser det ut med win xp sp1?

Permalänk

Jag har hittils inte fått några problem med SP2.

Permalänk
Medlem

Inte jag heller, du får gärna fixa fram en länk där det står om det

Permalänk
Medlem

Källa? Låter som ett befängt påstående.

Visa signatur

Utan förväntningar kan man leva ett liv utan besvikelse.

Permalänk

Källa på det tack? Bara för företag gör det, så betyder det inte att alla måste göra det. Beror ju på vad man gör och tänkt göra. Funkar bra för mig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

OMG, funkar hur bra som helst, inget fel här inte.. Om du nu ska avråda folk så skulle en källa inte sitta fel..

Permalänk
Medlem

Källan är en anställd nätverks teknisk chef på Novell.
Nej, självklart kommer inte alla ha problem.
Problem kan uppkomma allt ifrån mindre prestanda förluster till
att ikoner och program mystiskt försvinner..

Ska försöka hitta något uttalande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101412.asp
http://support.microsoft.com/?id=884130

Bara att läsa och begrunda

Kan tillägga att en bekant fick _grymma_ problem efter installation av SP2...
Hans användarkonton + IP-stacken f*ckade upp sig ordentligt!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Jag installerade SP2 härom dagen, endast för att testa och tog bort de fort som f*n.
Alla mina spel HACKADE sönder med SP2. När jag väl tog bort SP2 så flöt spelen på hur bra som helst... Aldrig att jag tänker installera SP2 en gång till i mitt liv.

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk

har haft sp2 ett bra tag nu och inte haft ett enda problem med sp2. och hoppas att det inte kommer heller. för nu har jag slipstreamat xp skivan med sp2

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem

Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingard

Stora företag som Novell (äger SuSe Linux)

wow, linux företag dissar microsoft det var ju något helt nytt....

sen får du gärna ha en källa innan du skapar trådar som denna

och JuRko du får gärna installera SP2 på en fräsch windows installation och inte heller ska du tro att grejer installerade innan sp2 kommer fungera klockrent, vissa program kräver uppdateringar för att funka under sp2, men ska man ha en sån gnällig partisk attityd och slänga ut sp2 vid första microskopiska fel som till 90% bara kräver att du konfar rätt så...jaja...gör som ni vill...varför postar jag ens?

Permalänk
Medlem

konstigt att windowsXP med sp-2 har bevisats vara snabbare än ett winXP med sp-1...

dom problemet som uppstår är nästan enbart problem med den inbyggda brandväggen... varför skulle IBM ta avstånd till sp-2 och vem har gjort det uttalandet?

att Novell så en möjlighet att få klaga på Microsoft är inget som är så ovanligt... det gör dom så fort dom får chansen till det...

det som en del mjuvaroföretag uppmanat sina företagskunder med är att testa sp-2 noga i nätet innan det installeras till alla klienter... vilket dom flesta större företag gör med alla microsoft's uppdateringar.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Varför hålla på att avråda uppdateringar som funkar prima på en dator där man inte har installerat massa 100%igt skit, för det är precis skitprogram och settings som programen gör som pajjar vissa sp2-installationer. Ja och såklart gamla versioner av program.

Jag tycker inte att man ska kunna förvänta sig att grafiken ska flyta perfekt om man t.ex kör en två år gammal detonator-drivare och sedan installerar sp2. Eller om man kör något tweak-program som fixar diverse smått och gott i xp med sp1 och sedan installerar sp2 (bara ett exempel)

Permalänk
Medlem

Verkar finnas nått säkerhetsproblem redan åxå.
http://www.pcwelt.de/know-how/extras/103039/

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stavningspolis
Jag har hittils inte fått några problem med SP2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Inte jag heller, du får gärna fixa fram en länk där det står om det

och ni använder mjukvara från Novell ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Ännda gången jag skulle avråda folk att installera SP2 är om dom har en Fujitsu Siemens maskin som är ca 1 år gammal. Har haft en del sånna maskiner som kommer inn i en rebootloop, troligtvis någon drivare.
Fujitsu Siemens kom med kommentaren att "SP2 inte är tillräckligt säkert" ännu, och avråder att installera SP2.. Visst.

Det är ganska jobbigt att avinstallera SP2 manuelt ifrån recovery consoll, med folk som knappast vet hur ett tangentbord ser ut

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har SP2 och det funkar hur bra som helst. SP1 är därimot segt enligt många tester, Microsoft har "nästan" erkänt att SP1 slöar ner datorerna. SP2 skall vara fixad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Uppdatering till SP2 verkar ge en 50% chans att det fungerar felfritt.
En ren installation av XP SP2 har hittills inte gett några problem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte varför alla klagar på SP2. Jag har haft det i nästan en månad nu och jag har inte märkt några prestandadrops eller att det e instabilt lr vad det nu skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireWire
wow, linux företag dissar microsoft det var ju något helt nytt....

sen får du gärna ha en källa innan du skapar trådar som denna

och JuRko du får gärna installera SP2 på en fräsch windows installation och inte heller ska du tro att grejer installerade innan sp2 kommer fungera klockrent, vissa program kräver uppdateringar för att funka under sp2, men ska man ha en sån gnällig partisk attityd och slänga ut sp2 vid första microskopiska fel som till 90% bara kräver att du konfar rätt så...jaja...gör som ni vill...varför postar jag ens?

Källan är privat, en nätverks teknisk chef (ungefär) på Novell.
Novell använde Windows länge tills dom för något år sedan köpte företaget SuSe Linux.
Nu pga SP2 går dom öer helt till Linux.
Och självklart ställer dom sig extra kritiska till Microsoft pga deras SuSe system.
Men Novell ÄR ett ledande företag inom nätverks teknik, så deras övergång till Linux kanske har en anledning.

Även IBM övergår också.
Och som sagt, det kaosar inte för alla, för mig försvann några ikoner och brännaren slutade fungera..
En god vänfick blue screen 4 ggr på ca 15 min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Källan är privat, en nätverks teknisk chef (ungefär) på Novell.
Novell använde Windows länge tills dom för något år sedan köpte företaget SuSe Linux.
Nu pga SP2 går dom öer helt till Linux.
Och självklart ställer dom sig extra kritiska till Microsoft pga deras SuSe system.
Men Novell ÄR ett ledande företag inom nätverks teknik, så deras övergång till Linux kanske har en anledning.

Även IBM övergår också.
Och som sagt, det kaosar inte för alla, för mig försvann några ikoner och brännaren slutade fungera..
En god vänfick blue screen 4 ggr på ca 15 min.

Väldigt troligt att Novell går över helt till linux, det om nåt skulle vara deras dödsstöt. Du kanske inte inser kostnaden att migrera alla klienter till linux på ett större företag.
Sen att novellklienten från novell funkar sisådär med vissa programvaror i övrigt är ju en helt annan sak, varit med om att vissa företag valt MS novell klient iom att den fungerar bättre för deras miljö.

Samma sak med ibm, troligt att dom skulle gå över till att bara leverera med linux. Att dom börjat erbjuda linux installerat på deras maskiner är en annan sak.

Som många andra sagt, jag har installerat SP2 på ett stort antal klienter och har inte haft ett enda problem. På vissa företag har vi däremot fått vänta med SP2 då de kör applikationer där utvecklingsföretaget meddelat att dom jobabr på SP2 kompabilitet.

Oftast beror problem med SP2 på dåliga drivrutiner från tillverkare eller program som inte är kompatibelt med SP2.

Permalänk
Medlem

Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Jag avråder er alla från använding av SP2.
Stora företag som Novell (äger SuSe Linux) och IBM tar nu avstånd från Windows, pga de ofantliga problem som uppkommer i sammband med SP2.

Jag förstår inte varför folk är så känsliga för gammal hederlig skrämselpropaganda?

Det här låter som rent skitsnack i mina öron. OM det hade funnits stora problem med Novells mjukvara i kombination med SP2 så hade MS säkerligen sett till att åtgärda detta eftersom Novell är en stor mjukvarudistributör som används flitigt i kombination med Windows runt om i världen. Jag har inte läst ett skit någonstans om att Novells grejer skulle vara känsliga för SP2. Det enda jag har sett är en liten lista hos Microsoft med antika programvaror som kan få problem med SP2.

Ni andra som dömer ut SP2 för att ni fått diverse problem borde testa en ominstallation av Windows först. Jag har banne mig inte sett en enda här som haft problem med SP2 i ett nyinstallerat system. Däremot verkar uppgraderingsnissarna ha fått problem (som vanligt).

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Re: Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus

Ni andra som dömer ut SP2 för att ni fått diverse problem borde testa en ominstallation av Windows först. Jag har banne mig inte sett en enda här som haft problem med SP2 i ett nyinstallerat system. Däremot verkar uppgraderingsnissarna ha fått problem (som vanligt).

Visst är det mycket mindre chans för att det blir något fel med en nyinstallasion av Windows, men det finns en del folk som har problem även med nyinstallasioner. I dom flesta av dessa fall är det drivrutiner som gör att man får problem.

Själv så brukar jag alltid formatare till varje SP som kommer ut.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Det har varit kännt länge att Novell ska gå över helt till Linux. Och de började med övergången redan innan SP2 kom till XP. Novell är ett av många företag som sattsar riktigt hårt på linux i nuläget, deras uppköp av SuSE var en del av detta.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Att dom börjat släppa serverlösningen som linuxbaserad är en sak, skulle bli väldigt förvånad om dom klientmässigt slutade stödja andra operativsystem än linux.
Detta iom att väldigt många företag använder novell i sin befintliga miljö, hur många företag väljer att migrera alla klienter till linux bara för att den nya novell versionen kör med linux. Då blir det antingen ingen uppgradering utan man kör kvar på gamla servern, eller så migrerar man bort från novell.
Kostnadmässigt är det inte billigt att migrera några tusen klienter från win till linux.

EDIT: Hänvisade inlägget mot fel person upptäckte jag, så istället ser vi det som ett förtydligande på mitt förra inlägg om novell, hehe.

Permalänk
Medlem

På företaget jag jobbar så testade vi SP2 några veckor och nu är det installerat på varje XP maskin. Har inte haft ett problem med Novell och SP2. Det har bara blivit mindre problem.

Så jag kan inte förstå varför dom varnar för någon som fungerar kanon bra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft det ett tag nu och upplever inte några speciella problem..vad jag upptäckt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Service Pack 2 Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Visst är det mycket mindre chans för att det blir något fel med en nyinstallasion av Windows, men det finns en del folk som har problem även med nyinstallasioner. I dom flesta av dessa fall är det drivrutiner som gör att man får problem.

Själv så brukar jag alltid formatare till varje SP som kommer ut.

Jag brukar tanka hem det absolut senaste i drivrutinsväg efter varje ominstallation.
Det brukar göra en rätt stor skillnad. Men ibland kanske det inte finns nyare versioner att tillgå.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

IBM har väl inte direkt gått ut och sagt att man skiter i SP2 helt och hållet.

Dom avrådde när SP2 kom pgr av att dom har många webb-baserade program/lösningar.

Som man inte hade omarbetat så dom skulle funka smärtfritt med SP2 installerat.

det är det enda jag läst om IBM's inställning till SP2