Permalänk
Medlem

Bärbar dator, funderar på en Sony Vaio

Har kollat runt lite på bärbara datorer och läst en del på Sweclockers. Först hade jag tänkt mig en Dell, men eftersom de inte går att få med 17-tums skärm så har jag kvar att välja mellan Sony och HP. Sonyn är "Sony VAIO A197VP", finns på Siba för 26 000. HPn jag funderar på är "HP ZD7257", kostar ca 18 000 på Siba. Är ju en del skillnader, sitter ju Centrino i Sonyn och p4a i HPn. Mycket sämre grafikkort i HPn m.m.

Men det som jag bryr mig mest om är skärmen. Är ju "bara" en 17" WGXA+(Widescreen)1440x900 i HPn. Det sitter en 17" WUXGA X-black LCD Wide i Sonyn. Jag kommer inte köra så höga upplösningar, men skärmen måste ju ändå hålla en högre kvalitet när det är en WUXGA? Om man jämför med dells olika modeller så är väl bilden bättre på en WUXGA? Eller är det bara att man kan köra högre upplösning på en WUXGA?

Känns om att jag e mest sugen på Sonyn, men någon här vet kanske om en annan bärbar dator med en 17-tums WUXGA som är billigare och inte har samma prestanda som Sonyn, för den prestandan behöver jag verkligen inte. Kommer inte spela några spel eller liknande, inga krävande program iheller för den delen.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem

är det inte så att sony har utvecklat ett eget operativsystem till sina vaios.....kanske lite ovant

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet, står att XP följer med.

Visa signatur

Pommes

Permalänk

Nu är ju jag jävig eftersom jag har en HP ZD7000 själv, men mitt tipps är att gå ner på siba och kolla på båda. Sonyskärmen är fantastisk vid första anblick, men man inser snart att det skikt som gör skärmen så svart också genrererar stora reflektioner. Så förutom skrivbordet får du också titta på dig själv som i en spegel. Det tycker inte jag är så roligt.

Vad gäller HP skärmen så är jag mycket nöjd. Skärmen är klart bättre än de skärmar jag haft på tidigare bärbara. Jag tycker att upplösningen räcker till alldeles utmärkt, jag vill ju se vad jag skriver...
I övrigt är det en utmärkt dator med finfina prestanda. Betänk dock att batteritiden är kort eftersom den använder strömslukande komponenter.

Sonyn är fantastik, men den är knappast värd 8000 kronor mer än vad HP:n är. Jag tycker att Sonyn är för dyr för att kunna motiveras. Är pengarna inget problem vet jag dock vad jag hade valt...

Just det - en ännu bättre HP ZD7000!

(Det är vanligt XP på Sonyn)
//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
är det inte så att sony har utvecklat ett eget operativsystem till sina vaios.....kanske lite ovant

vad jag läst så _ska_ de utveckla ett eget system, men det är i planeringsfas ännu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megapolaren
Nu är ju jag jävig eftersom jag har en HP ZD7000 själv, men mitt tipps är att gå ner på siba och kolla på båda. Sonyskärmen är fantastisk vid första anblick, men man inser snart att det skikt som gör skärmen så svart också genrererar stora reflektioner. Så förutom skrivbordet får du också titta på dig själv som i en spegel. Det tycker inte jag är så roligt.

Vad gäller HP skärmen så är jag mycket nöjd. Skärmen är klart bättre än de skärmar jag haft på tidigare bärbara. Jag tycker att upplösningen räcker till alldeles utmärkt, jag vill ju se vad jag skriver...
I övrigt är det en utmärkt dator med finfina prestanda. Betänk dock att batteritiden är kort eftersom den använder strömslukande komponenter.

Sonyn är fantastik, men den är knappast värd 8000 kronor mer än vad HP:n är. Jag tycker att Sonyn är för dyr för att kunna motiveras. Är pengarna inget problem vet jag dock vad jag hade valt...

Just det - en ännu bättre HP ZD7000!

(Det är vanligt XP på Sonyn)
//

Var inne och kollade på de båda idag, tycker att skärmen på sonyn är mycket bättre. Tyckte att den på hpn var riktigt suddig. Men det är inget som du märker av? Hur ser din skärm ut i lägre upplösningar, runt 1024, din skärm är väl gjord för en viss upplösning? Jag vill inte köra höga upplösningar, för jag vill inte anstränga ögonen allt för mycket, men samtidigt så vill jag ha en så stor skärm som möjligt. Skärmen är det viktigaste för mig, att bilden blir bra m.m, och den enda dator med WUXGA och 17 tum är Sonyn som jag kan hitta.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem

sxga och uxga är ofta sämre än vanliga xga. Wxga däremot håller oftast högre kvalitet än xga. Nu menar jag mest betraktningsvinkel men även övrig kvalitet. Detta har jag läst på flera ställen på notebookforums.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusse
Var inne och kollade på de båda idag, tycker att skärmen på sonyn är mycket bättre. Tyckte att den på hpn var riktigt suddig. Men det är inget som du märker av? Hur ser din skärm ut i lägre upplösningar, runt 1024, din skärm är väl gjord för en viss upplösning? Jag vill inte köra höga upplösningar, för jag vill inte anstränga ögonen allt för mycket, men samtidigt så vill jag ha en så stor skärm som möjligt. Skärmen är det viktigaste för mig, att bilden blir bra m.m, och den enda dator med WUXGA och 17 tum är Sonyn som jag kan hitta.

Suddig?? Herregud, har du sett en TFT skärm förr? Min skärm är allt annat än suddig, jag vill nära på påstå att det är den skarpaste skärm jag haft inkluderat vanliga CRT-skrämar. Bilden skall inte vara suddig, i så fall får man kolla inställningarna. Skärmen är klart bättre än de skärmar jag haft på mina tidigare bärbara.
Vad gäller upplösning så har jag enbart fått standardupplösningen 1440 x 900 att fungera bra. Andra upplösningar blir kostiga eftersom dom inte är anpassade för widescreen-formatet (kanske var det det som var problemet på demo-datorn? - jämför med nån annan HP dator på plats). Det här är troligtvis en drivrutinsfråga.

Sen, visst är Sonyskärmen fantastisk. Men den ger reflektioner (framförallt om man skriver mot vit bakgrund, som i word), och så har den en upplösning du inte ens tänker använda. Det kan inte vara värt 8000 kr, eller?

Sen är det klart, om du upplever HPskärmen som suddig och inte gillar den så skall du ju såklart inte heller välja HPdatorn!

(Kan för övrigt säga att jag idag beställt min ANDRA HP ZD7000, så visst är jag nöjd!)

//