Neeej, har gjort nånting dumt. Allting borta.

Permalänk
Medlem

Neeej, har gjort nånting dumt. Allting borta.

Är inte värst glad just nu. Hur kan man göra en sån här tabbe?

Jag hade win 2k installerat och de började rackla mycke så jag skulle lägga in mitt Win XP. Och jaa.. gjorde som vanligt.. Formaterade och installerade.. Funkade rätt så bra. Började lägga in program. Sen skulle jag lägga in en bakrund. Eftersom jag har sparat alla mina bilder sen många år tillbaka. Och "mina Bilder" mappen har alltid legat på D: Men nu i win 2k så hade jag lagt den i mina dokument.. Och självklart så Försvinner AALLT!

Jag hade över 900 mb bilder där. Varav 300 var kort som var taget av digitalkamera bla av mina föräldrar av mig och av kompisar. Och allting är borta.. Mår bara psykiskt dåligt. Vaaarför kunde man inte tänka längre? Skulle göra i princip vad som hälst för att få tillbaka dem där bilderna. Mina föräldrar kommer att strypa mig om inte jag hinner före.

Känns inte bra på nått sätt... Hur dum får man vara.

Va bara lov å skriva av mig lite.

//robin

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk

är det väldigt viktigt för dig, som det verkar, stäng av datorn direkt!
plocka sedan ur hårddisken och skicka den till ibas eller liknande företag. de kan kanske få tillbaka en hel del av dina bilder.

annars kan du försöka restaurera dem själv, men det kan inte jag förklara hur man gör.

Visa signatur

ja e liiten å söt!

Permalänk
Medlem

Hmm.. nå sånt har jag inte tänkt på .. Men de va igår kväll jag formaterade c: ...

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem

det går att återskapa information som är borta genom en formatering sålänge du inte har skrivit över den med nått annat, formateringen sägerbara till datorn att det inte finns någon infromation på de ställena som det tidigare fanns data på.

Permalänk
Medlem

finns program för att göra de här själv lämna in kan nog bli en dyrhistoria men du har störst chans att få tillbaka mest då.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Kör backuper.
Bara att bränna en skiva nån gång i månaden

Permalänk
Medlem

det finns ju program som man kan återställa data på en hårddisk som blivit tex formaterad.

Vet tyvärr inget bra program och dom som jag testat har bara varit shareware och man har fått fram filerna men inte kunnat återställa dom eller så har man bara kunnat återställa en fil i taget, om man vill göra nåt mer måste man betala typ 4000 kr.

Permalänk
Medlem

Norton har väl program som kan plocka fram raderade filer? Menar inte bara Unerase för papperskorgen och så, utan för hela hårddiskar. Har du inte skrivit över datan med nåt annat så skulle jag tro att du har hyfsade chanser att få tillbaka de flesta bilderna iaf.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så går det att återskapa data som blivit överskriven 6 ggr.

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Vad kan man köpa? Och vars. Säg bara namnen på programen..

Stog väldigt mycket bra på den där sidan men fick inte riktigt fram vilket program man kan använda.. Hjäälp

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem

Ajdu.. jag har också varit med om det där.. fast då var det hela D: som rök. Spel, musik, bilder, filmer, dokument ja ALLT som jag hade sparat på min dator under många år Sen dess har jag lärt mig orded "backup"

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk

R-Studio NTFS/FAT för nätverk borde fixa det.

Visa signatur

Om du tycker att det jag skriver är för svårt för dig och att jag använder ord med för många stavelser - svara inte. Du får inte svara. Faktum är att du inte ens får läsa. Gå hem och mata dina getter.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är för sent att säga det nu.. men... backup, Backup BACKUP. Folk har antivirus-program, brandväggar och allt möjligt annat för att skydda sig, men sitt viktiga data verkar man skita i. Man lever i villfarelsen att en hårddisk inte kan gå sönder eller att man, liksom, dig, kan klanta sig.

Ni som inte kör backup av något slag. Tänk efter NU innan det är försent.

Permalänk

Ja backup är alldrig fel, finns det något program som kopierar över filer i en viss mapp automatiskt från en hårddisk till en annan?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppfarmen
Ja backup är alldrig fel, finns det något program som kopierar över filer i en viss mapp automatiskt från en hårddisk till en annan?

Jepp, Syncback gör detta och är gratis.

http://www.2brightsparks.com/syncback/

Permalänk
Medlem

En extern hd som backup kanske?

Permalänk
Medlem

Backup kan man ju lätt göra på bilder men har man 120gb filmer (semesterfilmer såklart) så är det ju lite svårt att göra en backup eller?

Permalänk
Medlem

Först och främst så måste du sluta använda den aktuella hårddisken, varje sekund den är inkopplad finns risk att filer förstörs. Sedan får du plugga in disken i en annan dator och arbeta med ett återhämtningsprogram därifrån. Det tar tid då disken är formatterad, jag har erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Backup kan man ju lätt göra på bilder men har man 120gb filmer (semesterfilmer såklart) så är det ju lite svårt att göra en backup eller?

Nä, då köper man en extra 120Gb-disk som backup... Visst kostar det en slant, men det finns ju bara det alternativet eller att man blir av med filmerna. Finns inte så mycket att välja på. Försäkringar kostar. Allternativt så bränner man en massa DVD-skivor.

Edit: Man bör ha den inställningen att data man inte har backup på kommer att försvinna. För så ser verkligheten ut. Hårddiskar går sönder förr eller senare eller så lyckas man klanta sig eller så är det någon annan som är inne och pillar, eller så brinner huset ner. Det är inte helt ovanligt att folk har foto-negativ i ett bankfack. Men de bilder man tagit med sin digitalkamera struntar man i ända tills de försvinner hux flux.

Edit2: Folk vill inte betala för försäkringar förrän det händer något. Då är de plötsligt beredda att betala nästan vad som helst för att få tillbaka det man förlorat.

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för en krashad disk hux flux, GetDataBack NTFS räddade mig den gången, men som sagt så har du installerat om redan och skrivit till disken, så ha inte alltför höga förhoppningar..

Permalänk
Medlem

GetDataBack är ett program som kirrar tebax stuff, kostar dock.

Edit: Ops, glömde uppdatera sidan innan jag postade O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
Teoretiskt sett så går det att återskapa data som blivit överskriven 6 ggr.

En stor myt. Visst kan du eventuellt få tillbaka vissa bitar, men ingen vettigt. Som källa kan jag ange en människa på Ibas som jag haft kontakt med, som faktiskt borde kunna sin sak.

(Aningen offt, men kan vara bra att veta)

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Easy Recover Pro fungerar utmärkt, har använt det ett par gånger, funkar inte alltid, men det är värt ett försök!!!

fins på denna sida:, länkar till den efter som att det är till ett gott ändamål...

http://fosi.ural.net/

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Foxracer: Du fick just mig att få tummen ur att bränna backup på mina digitalbilder. Alltid nåt positivt med din historia iaf. (Även om det kanske inte hjälper dig så mycket precis...)

Får hoppas du får tillbaka dina bilder.

Permalänk
Medlem

Backup är väldigt viktigt. Backup:ar varje natt ca 18GB (såklart endast de filer som ändrats, kommit till, tagits bort etc) till etern HD. har även så jag kan stega tillbaka. På så sätt kan man vara mindre orolig, såvida ingen gör inbrott i hemmet och både laptopen och hårddisken är där.

Någon nämnde 120GB filmer, då semesterfilmer..öh, host host..öh. Ärligt talat, backupa "semesterfilmer" (som är kodordet på swec) är ju verkligen inte lönt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
Easy Recover Pro fungerar utmärkt, har använt det ett par gånger, funkar inte alltid, men det är värt ett försök!!!

utmärkt var ordet

Permalänk

kan bara instämma med easy recovery....jävligt bra progg på att återfinna filer

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Ska ordna det här.. Jag har 2 st HD så jag kör på den andra nu.

Men hur blir det när man startar upp med båda diskarna? Och jag har windows på båda?

Vilken bootar den ifrån?

tacksam för svar.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foxracer
Ska ordna det här.. Jag har 2 st HD så jag kör på den andra nu.

Men hur blir det när man startar upp med båda diskarna? Och jag har windows på båda?

Vilken bootar den ifrån?

tacksam för svar.

om du har bägge diskar på samma kabel måste du bygla den ena som slave och den andra master.

annars kan du ju köra diskarna på varsin sladd.

lycka till

Permalänk
Medlem

Okej.. så då bootar den master disken.

Då ska ja ändra lite. Sen fixa fixa =)=)

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)