Permalänk
Avstängd

wlan, strålning och fundersam far

Hejsan

Jag har ett ganska stort problem. Jag ska få in (bättre) bredband i lägenhet där jag bor med far och mor. Förstajacket finns i köket och det är där vi ska ha routern.
Nu är det så att både jag och pappa hatar alla sladdar speciellt tp-kablar. Vi har funderat på att skaffa wlan nu, men då har han fått för sig att det är farligt med dess strålning. Så därför vill han stänga av routern på nätterna!
Det går ju givetvis inte för mig eftersom ag är uppkopplad 24/7 med server och grejer. Nu ska jag försöka övertyga honom om att det INTE är farligt.

Så snälla hjälp mig. Har förskt hitta sidor på internet och här i forumet utan framgång.

Lite info då: köket med förstajacket ligger 15meter från min säng och 10 meter från pappas säng. Det är i olika rum dvs, far och mor har ett rum, köket, en hall och så mitt rum.

Finns risken för canser eller är det bara ett påhitt?

mvh
Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

troligen minst lika farligt som mobiltelefoner, han e sån där som e rädd för mobil master men tok pratar i sin egna nalle? kul med folk som inte inser vart risken föreligger.

Permalänk
Avstängd

nja, han hatar faktiskt mobiler också men måste använda det pga jobbet. Dock stänger han alltid av dem på natten

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk

Du kanske kan säga att radiovågorna troligtvis inte kommer att bli speciellt koncentrerade och att denna WLan pryls strålning inte är jämförbar med alla andra radiovågor som han ändå utsätts för, Radio, TV, Mobil, bakgrundsstrålning.

Kalla det radiovågor, strålning låter ju mycket farligare!

Permalänk
Medlem

Att bevisa att wlan är ofarligt är svårt, men motsattsen är inte bevisad än heller. Men det värt att ha i åtanke att det tog 20år att bevisa att NMT är farligt.
Dock är wlan inte jämförbart med NMT.

Jag säger dra kabel. Ni kommer vinna på det i längden.

Permalänk

Köra en server på trådlöst...haha..oj.....lycka till. Kabel är bättre och du vinner på det i längden. Dra 2st TP kat5 i en list upp i taket längst en kant och in rummet så syns det knappast. TP = 100Mbit/s mot trådlöst 11,54 och 108??. Hur som helst, kör med kabel det är bäst. Sen kan säkerheten med trådlöst också ifrågasättas om man inte confar det på "rätt" sätt.

Om ni är rädda för strålning så tänk på hur mycke skit du får i dig just NU istället. Elektronikfält, radio / tv strålning, jordstrålning, mobilmaster, you name it.

Permalänk
Medlem

Elektronikfält? Magnetfält menar du väl

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Avstängd

jaa, det kanske blir kabel ändå.. Måste ju dock säga att det skulle vara skönt med trådlöst men allt för den bästa farten så att säga.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Många bäckar små... dessutom sänder inte en mobiltelefon hela tiden till skillnad från wlan som är igång i princip hela tiden så länge minst en burk raggar på dess frekvens(er) (vilket inte är helt ovanligt att det då blir 24/7 i takt med att allt fler skaffar sig wlanprodukter som gör att det blir "överhörning" och annat).

Fast personligen tror jag inte eventuell cancerrisk är det största problemet med wlan utan att det faktum att alla inom en radie på 100-300 meter från din sändare kan plocka upp signalen utan större problem. Både att du kan bli av med information och information kan få fötter men även att din lina kan användas till att skicka ut spam, sprida virus och annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Elektronikfält? Magnetfält menar du väl

haha, ja. Kom på det sen men orkade inte ändra. Tänkte ändå att någon skulle komma och "rätta" mig.

Permalänk
Medlem

WLan har ju en uteffekt på under 100mW. Inte särskilt starkt det du, och på 10 meters håll så är den ju nästan obefintlig.

Jag har aldrig trott på folk som säger sig vara elöverkänsliga och folk som protesterar mot basstationer. Har man läst lite i ämnet så är det svårt att se vad som får dem att tro som de gör.