Permalänk
Medlem

Nytt a64sys, konstig FSB

Tjo

Fick hem mitt nya system idag;

1st 8KDA3J
1st a64 3000+ AX (db)
3st Cosair 512 PC4000

Det skumma är att CPU körs i 10x2000 men mina minnen körs i 166mhz???

Jag kan inte hitta några inställningar i bios för att ställa in dom i 1:1 läge. Det jag kan göra är att manuellt ställa dom i 200mhz.

Är inte så insatt i a64 än, så all hjälp är välkommen.

Permalänk
Hedersmedlem

Den ställer ner minnena automatiskt till DDR333 när du har 3 dubbelsidiga minnen, det blir för stor belastning på minnesbussen. Vill du köra dem i full hastighet måste du ha något med två minneskanaler.

Och någon 1:1 läge finns egentligen inte i A64, det man brukar köra är 10:1 eftersom minneskontrollern körs i processorns frekvens.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

så om jag ökar min fsb, så hänger minnena inte med eller? Jag kan höja dom manuellt till 200mhz utan problem.

Så säg att jag skulle höja min fsb till 230. Då skulle jag alltså fortfarande köra minnena i 200? Vad vinner man på då? köra i 10:1(?) eller köra som jag gör nu?

Jag trodde att minnena hade mycket att göra med fsb:n på a64 system

Citat:

Vill du köra dem i full hastighet måste du ha något med två minneskanaler.

Vad menar du med det? Att jag bara kan ha 2st minnen i datorn eller att jag behöver en annan typ av minne?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
så om jag ökar min fsb, så hänger minnena inte med eller? Jag kan höja dom manuellt till 200mhz utan problem.

Så säg att jag skulle höja min fsb till 230. Då skulle jag alltså fortfarande köra minnena i 200? Vad vinner man på då? köra i 10:1(?) eller köra som jag gör nu?

Jag trodde att minnena hade mycket att göra med fsb:n på a64 system

Teknisk mumbo-jumbo:
Det är ju det som är grejen, minnena har inget med "FSB" att göra i A64. Ska man vara petig så finns det ingen FSB.
CPU-kärnen körs på en multiplikator från "huvudklockan" (det är den som brukar kallas för FSB i A64-system), i ditt fall x10. Sen körs minnena på en "omvänd multiplikator" (en delare) från CPU-frekvensen, /10 i ditt fal om du kör 200MHz, eller /12 om du kör 166MHz (det du hade från början). Det är också därför man inte kan köra minnena i exakt 166MHz med t.ex. en 2.2GHz- eller 1.8GHz-processor, det går inte att dela 2200 eller 1800 så det blir exakt 166.
Kolla i sidan 17 här så får du se: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...
De olika multiplikatorerna räknas ut av BIOS (tror jag) och beror på vilken processormodell du har. Det lustiga är att de ändras inte när man överklockar så minneshastigheten följer med "FSB" ändå.

Det enda du behöver egentligen förstå är att det finns ingen frekvens där du får en extra "prestandabonus" för att minnena går i synk (som med gamla Athlon) för att minnena går aldrig i synk.

Citat:

Vad menar du med det? Att jag bara kan ha 2st minnen i datorn eller att jag behöver en annan typ av minne?

Med Socket 754 (det du har nu) kan du bara köra 2st dubbelsidiga minnen (alla 512MB DDR400-minnen jag sett är dubbelsidiga) utan att det (kanske) blir instabilt. Det _kan_ funka men det är alltså inte garanterat att det funkar speciellt bra, det är därför moderkortet automatiskt sänkte frekvensen till 166MHz.

För att köra med fler än två dubbelsidiga minnen utan att riskera att det blir instabilt måste du ha Dual Channel, dvs två minneskanaler. Ditt gamla nForce2-moderkort hade det, alla Intel-chipset sen i865 har det och Socket-939 för A64 har det. Socket 754 har alltså inte det, mest för att det kostar extra och ger inte speciellt mycket för A64 men det är ju bra att ha när man behöver mycket snabbt minne.

Det du kan göra är att antigen byta ut moderkort och processor mot något med S939 och kanske köpa ett till minne (vet inte om man måste köra i par, men jag tror nästan det). Du borde kunna returnera grejerna och gnälla på att de inte informerade dig om att de inte funkade i full hastighet ihop eller nått sånt.
Eller så kan du nöja dig med 166MHz på minnena, alternativt plocka ut ett minne och köra i full hastighet. Båda ger sänkt prestanda men det beror mest på vad du gör med datorn.
Du skulle iofs kunna testa att köra ett tag med 200MHz och tre minnen, men du bör testa systemet ordentligt med memtest och prime95 för att vara säker på att det funkar som det ska. Är det stabilt är det bara att köra på.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, slängde en del ljus över grejer jag inte vart helt säker på

Angående stabilitet så verkar inte det vara några problem att köra med alla tre i 200mhz. Det enda jag sitter och velar mellan nu är om jag ska skicka tillbaka en 512 och kunna köra i högre hastigheter, eftersom jag planerat att klocka datorn (väntar på mitt mach cpu-kit från england). Eller om jag ska testat att överklocka datorn ändå eftersom jag arbetar mycket med 3d max och därför tjänar på 512m minne till...

En sak som jag upptäckte nu btw. När jag höjde fsb:n till 220 så hoppade minnena upp till 187(kanske var 185, inte säker)mhz när dom var satta på auto. Frågan då är ju hur pass lång upp dom kan gå? Är det så pass enkelt att man bara kan lägga på fsb:n på minneshastigheten? Ex. 200x10=166, 220x10=187, 240x10=207 osv. För det man igentligen gör när man överclockar fsb:n på a64 är att dra upp bandbredden, right?
Men om jag då kan köra i "normal" speed så borde alltså 2400x10=240?

Jag ska testa att plocka ut ett av minnena och se vilken hastighet jag får då vid 220fsb.

EDIT: Japp nu går dom i 200mhz org...Fan va irriterande att jag inte kan använda alla tre. Btw, testade att köra alla tre med 230x10 och fick då 191mhz. Verkar som bandbredden inte ökar alls med överclockningen.

Antar att jag får ta och sälja ett av minnena till min lillebror (plus lillebrors-skatt)

Permalänk

Samma sak för mig bara att mina minnen va ställda på 100mhz från början men mina 3 Twinmos Twister funkar bra i 200mhz

Visa signatur

AMD64 3200+, 3x512 TwinMos Twister, 2*WD 80 GB, 2*WD RAPTOR 36 GB, 2*WD 250 GB, 2*WD 200 GB sata, 9600 256MB,ASUS K8N-E Deluxe

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka 2 stycken 512or och ta en på 1024 istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Kör man minnena i 1:1 kallar man det FSB annars kallar man det HTT

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem

Saken är den att om jag använde alla tre i auto så fick jag en hastighet på 197mhz när jag körde 230x10. Medans om jag kör med två minnen så får jag 230mhz när jag kör 230x10.

Jag hoppas på att iallafall få upp den i 250x10 när jag får mitt a64 cpu-kit till machen. Antagligen har jag fel, men det känns som att det är bättre att köra minnena i 250mhz än i 200mhz...Sen har jag ju problemet att jag använder mig mycket av 3dmax och vill ha dom där extra 512megen

Så jag kan inte riktigt bestämma mig. Hade tänkt vänta och se hur det blir när machen är påkopplad.