Permalänk

Telia 8000 och Bittorrent

Varje gång jag kör med BT så dör min internet connection efter en timmer eller så. Någon som känner ill detta problemet eller kanske renav har samma problem? man bli lätt störd av detta och ett måste att få det fixat.

Win Xp
Azures (har kört andra clients med)
Sp2 (har testat att avinstallera)
Kör med modemet direkt in i datorn
IC login

Permalänk
Medlem

Har också Telia 8000, men har inga sådana problem som du beskriver. Använder klienten ABC

Permalänk
Medlem

Re: Telia 8000 och Bittorrent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Varje gång jag kör med BT så dör min internet connection efter en timmer eller så, blit lätt störd på detta. Någon som känner ill detta problemet eller kanske renav har samma problem? man bli lätt störd av detta ett måste att få det fixat.

Win Xp
Azures (har kört andra clients med)
Sp2 (har testat att avinstallera)
Kör med modemet direkt in i datorn
IC login

Har precis samma fel som du. Kör med BitComet.

Permalänk
Medlem

BT funkar fint här

Permalänk

Kanske är Azureus fel, har testat en dela andra men jag gillar Azureus skarpt pa grund av alla inställningar. Ska ladda ner Comet eller ABC och testa.

(edit)
Comet var ju grymt dumt, kan inte börja mina torrents där jag slutade med Azureus.

Permalänk
Medlem

KalleKofot:

Det går visst bara det att BitComet lägger till ett extra tilläg i filnamnet (.BC) för att visa att filen inte är färigladdad. Dett gå dock o stänga av så att du kan resuma downloads från andra klienter.

Permalänk
Medlem

Det är sp2 som strular. Det finns en fix som har diskuterats här. Sök så ska du nog hitta den.

Permalänk
Medlem

http://www.xn.se/sp2-speed/fix.htm
Den fixen kanske hjälper. Har installerat den nu, ska starta om burken och se om det hela löser sig...

Permalänk
Medlem

sitter med winxp sp2 och azureus, har inga problem så länge jag inte låter uploaden ta över hand.

när uploaden närmar sig i stort hela min upstream så dör nätet för mig.
så länge den får vara på en max 80% har jag aldrig haft några problem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Den där fixen löste hela problemet för mig.

"The new SP2 from Microsoft blocks your maximum new connections to max 10/sec, which slows down all p2p-networks. And if you run your own web-hosting with apache or IIS it will slow down aswell."

"This is made by Microsoft to slow down spreading of worms/viruses/etc, but it is not fun to have your BitTorrent download drop to 10Kb/s."

http://www.xn.se/sp2-speed/fix.htm

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter får ni därifrån med telia då?
har hört skumma grejer om torrent.. får broadband den 22:a

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Testar XP connection fixen just nu, hoppast att det hjälpte.

Permalänk
Medlem

jag sitter med azureus och winxp SP2 på telia 8Mbit och har inga problem alls.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk

Nej det hjälpte inte mycket.

Skit uppkopplingen dör direkt ifall jag startar Azureus medett par torrens, det är bara när jag kör med torrents det dör med så bov är där någonstans.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta på "slowly connect to new peers" för har du inte på den så "rushar" du linan och det är då den dör

Permalänk

Gjprde det igår, hjälpte inte. Fan att det ska vara så svårt att får reda på vart felet ligger.

Permalänk

Felet ligger väll i att det är 8/1 altså kan du inte uploda tillräkligt snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeathStar
Felet ligger väll i att det är 8/1 altså kan du inte uploda tillräkligt snabbt.

?

Varför läser du inte igenom tråden innan du pratar i natt mössan? det har inget med min upload att göra.

Permalänk

Hade också samma problem ett tag.
Hjälpte genom att använda min linux gateway som dns server... av nån underlig anledning.

Permalänk
Medlem

jag kan ju påpeka att jag manuellt skrivit in dns i mina burkar.
hade lite problem i början med diverse saker som dödade linan innan dess.

Visa signatur

Permalänk

Har skrivit in DNS addresserna jag med, tre olika och även testat att starta på olika.

Permalänk
Medlem

Asså har också uppgraderat till 8mbit men kmr inte ens över 80kb/s med bittorrent.. kör azureus, och har även provat andra clienter..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem

Big Paal: har du kollat så du inte har satt max download rate?
har du testat många torrents? vissa torrents kan ju gå slött pga att ingen seedar

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
?

Varför läser du inte igenom tråden innan du pratar i natt mössan? det har inget med min upload att göra.

vad får dig att tro det?
även om det ligger lite ironi i det jag sa är låg upload ett porblem när man använder bittorrent och maxad upload är ett problem vid adsl
men okej en annan gissning då... iom att det tar en bra stund innan det blir nåt fel så kanske det är modemet som blir för varmt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara intressant att veta lite om vad du har för hårdvara. Om jag har förstått det rätt så är BitTorrent ganska krävande. Att köra med en D-Link 604 på en Telia 8/1 är ganska döfött, efter vad jag har hört. Har dock inte provat det själv. Förklaringen jag fick var att D-Linken helt enkelt inte orkar med. Den är inte designad för den typen av hastighet. Att det sedan blir massor med anslutningar att hålla reda på gör inte saken bättre direkt.

Är lite nyfiken på vad du har för nätverkskort. Om det är något billigt tjafs så förvånar det mig inte om problemet ligger där.

Jag kör Själv Telias 8/1 med Azureus (linan går igenom en linuxburk som står å puttrar som firewall/router). Det är för övrigt trevligt med en sådan, eftersom att man kan mecka till lite trafikprioritering på den som gör att det inte går trögt att göra andra saker på nätet, även fast man maxar linan med en torrent eller nått sånt.

//Kaptens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Kan vara intressant att veta lite om vad du har för hårdvara. Om jag har förstått det rätt så är BitTorrent ganska krävande. Att köra med en D-Link 604 på en Telia 8/1 är ganska döfött, efter vad jag har hört. Har dock inte provat det själv. Förklaringen jag fick var att D-Linken helt enkelt inte orkar med. Den är inte designad för den typen av hastighet. Att det sedan blir massor med anslutningar att hålla reda på gör inte saken bättre direkt.

Är lite nyfiken på vad du har för nätverkskort. Om det är något billigt tjafs så förvånar det mig inte om problemet ligger där.

Jag kör Själv Telias 8/1 med Azureus (linan går igenom en linuxburk som står å puttrar som firewall/router). Det är för övrigt trevligt med en sådan, eftersom att man kan mecka till lite trafikprioritering på den som gör att det inte går trögt att göra andra saker på nätet, även fast man maxar linan med en torrent eller nått sånt.

//Kaptens

nu gjorde du mig lite oroad, jag köpte precis en d-link 624+ e det samma problem med den som det är med 604? sitter på Bittorent ganska ofta så att man vill ju inte förlora sånt.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Japp, har provat en hel del olika torrent, och det står att maxxhastigheten ska ligga på runt 500kb/s.. och att sedan ligger på 50kb/s kännt riktigt tråkigt.. har inte ändrat några grundinställningar på azureus.. Vad bör man ändra då?

btw. valde att jag hade 800kb/s i början vid installationen..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz

Permalänk
Medlem

Big Paal , har forwardat portar?

Visa signatur

Permalänk

Hej. Jag hade samma problem, men fick det sedan att fungera. Jag tror det beror på att det inte kan connectas rätt och därför skickas det information hela tiden fram och tillbaka som sedan blir för mycket för routern och den kollapsar sedan (min hypotes bara). Jag tog alltså bort firewallen och öppnade dessa portar:
BT-portar = 6881-6889 och BT-tracker = 6969. Har du fortfarande problem efter att du öppnat dessa portarna så kan du läsa denna länk: http://btfaq.com/serve/cache/24.html

Dessutom så borde du låta uploaden stå på max, vilket gör att din download blir den samma.
Så om du har max upload så blir din download max, det är det trevliga med BitTorrent, inget fuskande här.

Visa signatur

Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.

Permalänk
Medlem

Ok, har provat att koppla ur routern men utan resultat.. tankar i 40kb/s just nu.. Ska koppla in rotern igen och följa dina råd BinnikeMasken och sedan hoppas på det bästa..

Men man ska altså inte röra något i programets inställningar?

Läste detta i din länk:
Use a client that allows limiting of the upload rate, and set it to around 80% of the maximum rate observed. It can be tempting to limit the rate to very small values. On very healthy torrents, this will not adversely affect the download rate. However, when there are fewer peers you will generally get higher download rates by allowing the highest upload rate possible before saturating the link -- the (approx.) 80% sweet spot.

Telias 8mbit gör ju bara 0.8 i upload så d ä kanske där problemet hänger.. Hur ändrar jag då inställningarn i clieten? Tex i BitTornado..

Visa signatur