Permalänk

Frågor om ibook och MAC

Jo fallet är som så att jag har tänkt att införskaffa en ibook men innan så har jag lite frågor: (Grunläggande sådanna)

Program fungerar alla program som fungerar på PC i en MAC?

Spel fungerar dem och så vidare?

Är Mac OS X 10.3 mer "komplicerat" än Win XP?

Tar det lång tid att lära sig MAC?

Något annat jag bör tänka på innan jag köper en ibook?

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

För det första, det heter inte MAC, utan Mac, det står för Macintosh. MAC är en helt annan sak.

Dags för dig att se lite skillnader tror jag. Många program för PC kan kompileras direkt på en mac. Vissa måste confas om lite först. Men om vi talar om windowsprogram funkar INGET. Men det finns liknande program till OS X. Många program som tex photoshop finns för både Windows och OS X.

Mac OS X är mycket mer begripligt och lätthanterat än Windows, och samtidigt kan du göra mycket mer då du har en unixgrund att använda.

Det går snabbt som fan att lära sig hantera OSX, men lära sig mac är lite beroende på vad du vill lära dig.

Alla storsäljare nästan utav spel finns. Men du siktar på en laptop.
För det första, laptops är inte gjorde för att spela på.
För det andra, du tänker köpa budjetlaptopen från apple.
För det tredje, apple har aldrig riktigt satsat på spelande människor som någon målgrupp.

Men det finns spel, WC3 och liknande spel funkar kanon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För det första, det heter inte MAC, utan Mac, det står för Macintosh. MAC är en helt annan sak.

Dags för dig att se lite skillnader tror jag. Många program för PC kan kompileras direkt på en mac. Vissa måste confas om lite först. Men om vi talar om windowsprogram funkar INGET. Men det finns liknande program till OS X. Många program som tex photoshop finns för både Windows och OS X.

Mac OS X är mycket mer begripligt och lätthanterat än Windows, och samtidigt kan du göra mycket mer då du har en unixgrund att använda.

Det går snabbt som fan att lära sig hantera OSX, men lära sig mac är lite beroende på vad du vill lära dig.

Alla storsäljare nästan utav spel finns. Men du siktar på en laptop.
För det första, laptops är inte gjorde för att spela på.
För det andra, du tänker köpa budjetlaptopen från apple.
För det tredje, apple har aldrig riktigt satsat på spelande människor som någon målgrupp.

Men det finns spel, WC3 och liknande spel funkar kanon.

Jo jag vet att det är en budget dator och har inte tänkt att spela på den då jag har en bra dator här hemma. Mest till för skolan och den biten.

Men tack för inlägget iaf.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ha-ha-ho-hi
Jo jag vet att det är en budget dator och har inte tänkt att spela på den då jag har en bra dator här hemma. Mest till för skolan och den biten.

Men tack för inlägget iaf.

Du kommer märka att den datorn du redan har blir lätt väldigt onödig när du skaffar en ibook. Jag slutade använda min stationära när jag köpte min pb, och har inte ens en stationär förutom servrar nu.

Permalänk
Medlem

Jag är på dag 1½ med min PowerBook nu. Jag ser inte att min stationära PC kommer hamna i skymundan. Men däremot är poerwbooken 12" ett bra och SMIDIGT bärbart komplement. Fast det är klart. Jag har ju en bärbar PC också.
Installerade Virtual PC igår också för att göra Macen så mångsidog som möjligt. Men det var ingen höjdare att köra med 256MB RAM.
Som tur var kommer min 1GB under nästa vecka