Permalänk
Medlem

Varför inte två DVI?

Tja tja!
Jag har nyligen köpt en till (har nu två till samma dator) Hyundai Q17+ TFT skärm och den har ju som bekant DVI-ingång. I och med dettta har jag börjat fundera på varför så få grafikkort bara har en DVI-utgång och en VGA? Är det någon som kan förklara detta för mig. För det går ju konvertera DVI-utgångarna till VGA så det spelar ingen roll. Är det nåt i tillverkningen som gör det svårt eller vad är problemet?
Ni kan gärna näma några grafikkort som har två DVI-utågngar för jag har funderat på att köpa ett och jag har sett nåt enstaka kort som har det så jag vet att det finns, men det är inte många:(

/Magnus

Permalänk
Medlem

GeForce 6800Ultra och Ultra Extreme har två DVI utgångar.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Gainward 2400 6800gt en av versionerna har dubbla dvi också!

Men anledningen är förmodligen för att med adaptrar och sånt förlorar man kvalite samt bygger datorn 4-5cm extra bakåt.. inge skoj.. lättare att gå sönder och sånt också..

Mvh phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
Men anledningen är förmodligen för att med adaptrar och sånt förlorar man kvalite samt bygger datorn 4-5cm extra bakåt.. inge skoj.. lättare att gå sönder och sånt också..

vga = dålig kvalité
DVI = bra kvalité

så om du gör om dvi till vga så kan du inte för sämre än vga kvalité

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Eller för att folk faktiskt fortfarande kör med skärmar med VGA-anslutning, blir säkert billigare att köra en av varje istället för att fippla en massa konverterare

Finns väl inga CRTs med DVI va? :S

Permalänk
Medlem

det kan inte vara billigare att ha 2 olika interface på samma kort...

konvertern kostar inte många kronor att göra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag är också lite besviken på att det är så dåligt utbud på kort med dubbla DVI, man får som sagt hoppa upp på 6800 Ultra-klassen och de är fortfarande ganska dyra.

Visa signatur

Martin,
SPELKONTROLL - Tillbehör för TV-spel till bästa pris!

Permalänk

Re: Varför inte två DVI?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av canton
Tja tja!
Jag har nyligen köpt en till (har nu två till samma dator) Hyundai Q17+ TFT skärm och den har ju som bekant DVI-ingång. I och med dettta har jag börjat fundera på varför så få grafikkort bara har en DVI-utgång och en VGA? Är det någon som kan förklara detta för mig. För det går ju konvertera DVI-utgångarna till VGA så det spelar ingen roll. Är det nåt i tillverkningen som gör det svårt eller vad är problemet?
Ni kan gärna näma några grafikkort som har två DVI-utågngar för jag har funderat på att köpa ett och jag har sett nåt enstaka kort som har det så jag vet att det finns, men det är inte många:(

/Magnus

Tjena! Du som har två skärmar bredvid varandra nu. Kan du inte berätta hur stor skillnad det är mellan DVIn och VGA? Jag ska nämligen köpa 2 skärmar också funderar på om det är värt att satsa på två med DVI det är trots att en viss prisskillnad. Jag har hört många säga att skillnaden är försumbar. Ett ärligt svar att uppskattats!

/Stefan

Permalänk
Medlem

Om jag ska va ärlig så ser jag knappt nån skillnad alls. Jag har bara haft så här några dagar iofs så jag har inte gjort några rigorösa tester men jag tänker då verkligen inte på att jag kör en med DVI och en VGA. Men det gäller ju skärmarna jag har, det kan säkert vara större skillnad på vissa andra skärmar, men jag har inte testat några andra än dom här. Och jag kan gott rekomendera Hyundai Q17+, jag bara älskar bilden på den=)

/Magnus

Permalänk
Citat:

Om jag ska va ärlig så ser jag knappt nån skillnad alls. Jag har bara haft så här några dagar iofs så jag har inte gjort några rigorösa tester men jag tänker då verkligen inte på att jag kör en med DVI och en VGA. Men det gäller ju skärmarna jag har, det kan säkert vara större skillnad på vissa andra skärmar, men jag har inte testat några andra än dom här. Och jag kan gott rekomendera Hyundai Q17+, jag bara älskar bilden på den=)

/Magnus

Tack så mycket för infon!

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar mellan två skärmar. Antingen L1915S som är en 19" med endast VGA eller L1730P som är en 17" med VGA och DVI. Grejen är att båda har 12 ms uppdateringstid men de har samma pris eftersom 19":aren saknar DVI. Så frågan är hur viktigt det är. Nu såg jag att 17":aren har lite andra egneskaper som kanske gör den mer attraktiv ändå så jag får tänka lite på det. Jag har själv ett radeon 9600 pro så i dagsläget har jag ändå inte två dvi utgångar men det är ju som du säger att man vill vara framtidssäkrad.

/Stefan

Här är länkar till båda skärmarna förresten:
L1730P
http://nordic.lge.com/prodmodeldetail.do?catModel=24&actType=...
L1915S
http://nordic.lge.com/prodmodeldetail.do?actType=search&page=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det kan inte vara billigare att ha 2 olika interface på samma kort...

konvertern kostar inte många kronor att göra

...och desstom får man ju alltid med en konverter redan nu i paketen..
Alltså om man vill köra 2 st VGA-utgångar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

/Magnus

Jag orkade inte vänta längre det blev två stycken Q17+ här också. Känslan man får efter att ha satt igång datorn med båda skärmarna bredvid varandra första gången går inte att beskriva med ord. :):) Monitororerna är dock extremt ljusa i default inställningen. Hur ställde du in dina färger? Använde du något särskilt program?

/Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av autoconfig
Jag orkade inte vänta längre det blev två stycken Q17+ här också. Känslan man får efter att ha satt igång datorn med båda skärmarna bredvid varandra första gången går inte att beskriva med ord. :):) Monitororerna är dock extremt ljusa i default inställningen. Hur ställde du in dina färger? Använde du något särskilt program?

/Stefan

Jepp, det är så underbart:) Jag har inte ändrat så mycket i inställningarna för jag tycker om att ha det ganska ljust. Men ljusstrykan går att ändra i skärmmenyn så det är lugnt. Jag har inte ändrat någon annan stans men jag antar att det även går att ändra i inställningarna för grafikkortet.
Men en konstig sak som jag upptäckte nu när jag fick den andra skärmen är att det finns mer inställningsmöjligheter på den än på den första som jag köpte för ungefär 3 månader sen. Bland annat så kan man ställa in färger och position på skärmen manuellt på den nya, det kan jag inte på den gamla.

Permalänk
Hjälpsam

Lista på kort som har dubbla DVI.
Och orginal tråden;
http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=33992

Citat:

Assume AGP unless otherwise indicated

Dual DVI petition (down?)

3DLabs (NeoSeeker)

Oxygen GVX420
Wildcat Realizm 800 |200 |100
Wildcat4 7210/7110
Wildcat VP 990 Pro | 880 Pro | 560 (NeoSeeker)
Wildcat III 6210 | 6110

Appian Graphics (NeoSeeker)

Typhoon
Rushmore
AppianX

ATi (NeoSeeker)

Asus AX800XT/2DT/256 PCI -E (NeoSeeker)

ATi Radeon VE (NeoSeeker)
--You want the card with the lone EVC port (may be after-market/OEM only)
ATi Radeon X800 XT | XT Platinum Edition
--Product page
--AGP and PCI-Express
--specifc dual-DVI models not clearly indicated yet; X800 reference board was dual-DVI

ATi FireGL 3
ATi FireGL 4
ATi FireGL Z1-128 (NeoSeeker)
ATi FireGL X1 256p | 128 (NeoSeeker)
ATi FireGL X2-256 | X2-256t
ATi FireGL X3-256 (Press Release)
ATi FireGL V3200 | V5100 | V7100 (in several Computex 2004 reports)

ColorGraphic Xentera GT 4 PCI | 4 AGP | 8 PCI (see Product Comparison Chart)

HIS Excalibur Radeon 9600 Dual DVI (Review 1 | 2, Vendor 1)

Tyan Tachyon G9600PRO-MD (Never made available in US?)

Matrox (NeoSeeker)

G200 MMS (PCI) | (NeoSeeker)
---Digital cable upgrade needed for DVI
G450 MMS (PCI)
G550 Dual-DVI (digital cable upgrade needed for DVI)
Parhelia 128MB (NeoSeeker) | 256MB AGP/PCI
Parhelia HR128 AGP | HR256 PCI (Quad-DVI support)
Millennium P650 | P750

nVidia (NeoSeeker)

Aopen Aeolus FX5700Ultra DVD-128
Aopen Aeolus 6800Ultra-DVD256 (NeoSeeker)

Asus Video Suite Series V9560 | V9520 | V9280 | V9180
--Only "Video Suite" model has two DVI ports
Asus V9999 Ultra 2DT | Ultra Deluxe | GT Deluxe

BFG Technologies GeForce 6800 Ultra

Chaintech Apogee AA6800U | AA6800G

eVGA e-GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3

Gainward GeForce 4 PowerPack! Ultra/750XP Golden Sample (NeoSeeker) | Non-Golden Sample
Gainward FX PowerPack! Ultra/780 XP 256MB Professional
Gainward FX PowerPack! Ultra/960TV/DVI/DVI 128MB Golden Sample | Non-Golden Sample

InnoVISION Inno3D GeForce FX5700 Ultra GDDR-3
InnoVISION Inno3D GeForce 6800 Ultra

MSI G4Ti4600-VT2D8X (NeoSeeker)
MSI FX5700-VT2DR256
MSI NX6800 Ultra-T2D256

PNY Verto 6800 Ultra
PNY Quadro Cards (some originally sold as Quadro products from Elsa)
--Some models listed may require an optional "LFH-to-Dual-DVI" cable
PNY Quadro FX 4000 | 3400 PCI-E | 3000G | 3000 | 2000 | 1300 PCI-E | 1100 | 1000
PNY Quadro4 980XGL | 900XGL | 580XGL | 550XGL
PNY Quadro NVS 400 | 280 PCI-E/AGP/PCI

Sparkle SP-AG40UPT

XFX (NeoSeeker)
5700 Ultra DDR-II | DDR3
6600GT PCI-E
6800 Ultra | 6800 GT | 6800

S3 (NeoSeeker)

ColorGraphic Predator Promedia 4 PCI (see Product Comparison Chart)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Jepp, det är så underbart:) Jag har inte ändrat så mycket i inställningarna för jag tycker om att ha det ganska ljust. Men ljusstrykan går att ändra i skärmmenyn så det är lugnt. Jag har inte ändrat någon annan stans men jag antar att det även går att ändra i inställningarna för grafikkortet.
Men en konstig sak som jag upptäckte nu när jag fick den andra skärmen är att det finns mer inställningsmöjligheter på den än på den första som jag köpte för ungefär 3 månader sen. Bland annat så kan man ställa in färger och position på skärmen manuellt på den nya, det kan jag inte på den gamla.

Jag upptäckte också det och tyckte det var väldigt underligt. Anledningen är att den ena är inkopplad via DVI och då försvinner vissa funktioner som färg och position. Kör du den på analogt istället så får du upp samma funktioner igen. Jag överväger faktiskt att köra båda analogt tills man får ett dual dvi kort.

Fluff:

Tack så mycket för infon!

Permalänk

Fluf: Tack för listan, det uppskattas.

Visa signatur

Martin,
SPELKONTROLL - Tillbehör för TV-spel till bästa pris!

Permalänk

Synd där inte finns några 6800 LE kort med dubbla DVI. Nu får man punga 3k för ett XFX 6800 om det ska bli något. Lite väl tungt.