Permalänk
Medlem

Router vs PC(som router) !?

Tjena !

Undrar om det e nån som kan förklara för mig nackdelen att köra en burk(med 3 nätverkskort) som router, istället för en vanlig router ?

Jag har redan försökt med 4 olika routrar/märke och alla passar inte till mitt nätverk som jag har igång 24/7. Dom tappar min internetanslutning(10Mbit) helatiden. Burken som jag använder som router/filserver har WinXP som OS,750MHz AMD Duron, 512MB SDRAM. Sen har jag 3 burkar som ligger bakom den, som har WinXP,1.8GHz/2GHz/500MHz. Min fråga är :- på vilket sätt påverkas router burken när det gäller CPU/RAM användning, med 3 nätverkskort/burkar igång samtidigt ?

All hjälp skulle verkligen uppskattas.

KrilleTJ

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig provat, och har egentligen inga erfarenheter alls om datorer som routrar, men en 750Mhz med 512 ram tycker jag ska klara av det utan problem, e ju ändå "bara" 10Mbit

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk

Klart att det blir en flaskahals, men det lär du inte märka på bara tre datorer. Krävs större belastning innan cpu och ramanvändning ballar ur helt.

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

Hoppas att den första burken/routern inte påverkar ned resp- uppladdningshastigheterna !?

Permalänk

Om du kör linux på routern så räcker det med en pentium med ett par 100Mbits PCI kort..

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte att bli en flaskhals, 10Mbit är inga problem för den burken. Inte ens om den kör Windows

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir någon skillnad om jag kopplar första burken/routern till en hub, sen till samtliga burkar...hmm ?

10Mbit in --> PC1(som router) ---->Hub 4portar Port 1----> PC2
Port 2----> PC3
Port 3----> PC4

Får alla 3 datorer 10Mbit upp och ner ?

KrilleTJ