Permalänk

Postfix och php

Hey y'all!
Nu är jag här igen med ett nytt problem!
Jag sitter på en debianburk på ett intranät, dvs har en 192.168.0.x adress. Den är kopplad till internet via en xp burk.

Nu till själva frågan.

Jag har installerat sendmail nu.

Fråga nummer 1, Det jag vill göra med sendmail är endast att skicka mail ifrån den, men jag misstänker att det aldrig når ut till internet från intranätet. På den tiden jag körde lite slack så hoppade den funktionen igång av sig själv, Jag undrar då, Vad ska jag göra för att få servern att skicka mail ut till internet? Port 25 är inte låst f.ö.

Har även läst tidigare trådar OCH sökt på google utan vinst.

Tackar på förhand!

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

Kör:
dpkg-reconfigure postfix

Se till att välja "Internet Site" på första steget, kör sedan guiden och sen borde det fungera som det ska. Det fungerar prima för mig. Visserligen relayar jag mailen genom min ISPs SMTP, men det borde fungera för dig.

Permalänk

Ska man inte skriva något i php.ini för att få det att funka då? nu står det ju sendmail -t -i ...Känns som det inte är riktigt rätt..

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starkbock
Ska man inte skriva något i php.ini för att få det att funka då? nu står det ju sendmail -t -i ...Känns som det inte är riktigt rätt..

Postfix installerar en binär med samma namn, just för att inte bryta sånt där.

Permalänk
Medlem

Om du har Postfix installerat så ska du absolut inte installera Sendmail också. Postfix har en Sendmail-"wrapper" (vet inte om det är så det kallas egentligen), så själva Sendmail ska du inte behöva bry dig om över huvudtaget.
Se till att postfix fungerar som det ska och kan skicka mail, då ska även mail() i php funka.

Permalänk

Ok ! Ska se om det funkar då!

Tack så mycket! 7 dagars huvudvärk är borta!!!
tack åter igen! Postfix rules!

Visa signatur

Omnia Faeces