Permalänk

skumt fel på modemuppkoppling

Jag försöker få morfars gamla modem, ett: Dynalink V1433VQE, att funka med hans nya delldator. Modemet hittades inte när vi drog igång windows xp. Jag installerade modemet genom att välja märke och modell i listan med drivrutiner. Det funkar att koppla upp men vi kommer inte till någon internetsida.
Det skumma är att antivirusprogrammet kan ladda hem uppdateringar, men man kommer alltså inte ut på internet själv.
Det verkar funka att pinga. Jag lyckades pinga ftp.sunet.se

Vi har provat med en annan internetanslutning än tele2 och vi hade samma problem även då.

Här följer några screenshots jag tog i allt pingande och donande:
bild1
bild2
bild3
bild4

EDIT: helsike, jag råkade posta i fel forumsdel. Kan någon flytta den till uppkoppling - internet

EDIT2: det går inte att ftpa via kommandotolken även om jag kunde pinga en ftp-server.

Visa signatur

"Tiden är en illusion, speciellt lunchtiden"

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du har något spyware eller så på datorn. Ring m$ virussupport så hjälper de dig (gratis) att göra en koll om du har det på datorn (nås på 08-752 0929 mellan 9-17 på vardagar).

Och sen så är du faktiskt ute på Internet, sen att du inte kan surfa hemsidor är något helt annat

/simm

Edit: glömde mellan vilka tider man kan nå virussupporten)

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk

datorn är precis ny. Vi har inte gjort någonting med den. Jag skulle inte tro att vi har lyckats dra på oss någe spyware.

Visa signatur

"Tiden är en illusion, speciellt lunchtiden"

Permalänk
Medlem

Tro mig, fler än en som ringer isp-, dator- och m$-supporten har spyware, trots att de lovar å svär att de inte har det. Ladda till exempel hem HijackThis om du kan på något sätt och kör den för att få ut en loggfil över vad som startas på datorn.

Prova också att gå på Start->kör->skriv msconfig->tryck OK-> gå till autostartfliken->avmarkera allt->gå till tjänstefliken->tryck i Dölj alla microsofttjänster->avmarkera de som finns kvar->tryck Verkställ->tryck OK->starta om datorn-> gå till autostart igen och se om något har kryssat i sig igen. Om det har det så är det dags att ringa m$-supporten å få hjälp att få bort det som kryssat i sig igen, alternativt söka på nätet och se vad det kan tänkas vara.

Prova även att surfa i detta läge. Går det inte bra, gå till Allmänfliken och välj Normal start->verkställ och starta om datorn.

Du kan också prova och avinstallera Norton Internet Security (särskilt om du har Windows XP SP2) och se om det fungerar bättre då (inte avaktivera, avinstallera. Norton-skiten kan ligga å blocka även om man avaktiverar den).

/simm

Edit: La till en felsökningspunkt

Visa signatur

/simm
Ex SP2-telefonist

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com