Snälla SWECARE nu är det kris, hjälp!

Permalänk
Medlem

Snälla SWECARE nu är det kris, hjälp!

Nu brinner det minst sagt i knutarna. Det som inte får hända och det som inte ska hända händer när det som minst passar och när man som misnt anar det.

Allt började med att ja satt på datorn ock surfade lite, helt plötsligt kommer det upp en gul varningstriangel med ett utropstecken i trayen och sen popups att olika filer var skadade. Jag försökte med ctrl alt delete, men det funkade inte och jag tryckte OK på alla pop upsen. När jag gjort detta stängdes datorn automatiskt av och när jag försökte trycka igång den igen så kom inte ens den där laddningsbilden för windows upp och det stod istället något i stil med "Error loading operate system" Och jag testade igen och igen men samma meddelande. Jag ringde den personliga supporten för min hyrda dator och han sa aatt ja skulle kopppla in den till en annan dator me XP och testa att rädda filrena ja ville ha och sen formatera hela hårddisekn eftersom filer i operativsystemet gått "sönder". Jag kopplade in den itll min fars dator men där står det att storleken på disken är Användt: 0byte och Ledigt: 0byte typ, ni vet när man tar egenskaper på en disk. Hur som helst trycker jag på den frågar den om ja ska formatera hddn och jag har tagit nej varje ågng på den. Hur och kan jag rädda den, alltså få tillbaka allt?

Jag har en hemtenta tills på onsdag som jag hade skrivit ca 7 sidor på och slitit som ett jävla djur för att få MVG. Sen har man ju X antal tusen mp3 och mängder me GB av olika semesterfilmer och faktiskt massor av filmer som stod mig nära om hjärtat, med gamla kompisar och massor av bilder som tagit lång tid att hitta och fotografera. Så snälla någon? Finns det något program som läser dennna och ger mig tebax allt eller är det bara att gråta och lägga sig?

// Jacob

Permalänk
Medlem

Testa att gå ut i dosläge och den vägen hitta hårddisken..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Tack för att du varnar mig, jag ska säkerhetskopiera mina bildarkiv nu!

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar GetDataBack. Funkade finfint när PM hade sabbat mina partitioner, finns många här på Swec som räddat sig med det programmet.

Vad som krävs är en annan fysisk disk att installera Windows på och köra GDB från, alternativt en annan dator som du stoppar in disken i.

Är du inte helt haj på att pilla med sånt kanske du ska ta någon till hjälp men var inte orolig, så länge det inte är ett mekaniskt fel så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ewka
Jag rekommenderar GetDataBack. Funkade finfint när PM hade sabbat mina partitioner, finns många här på Swec som räddat sig med det programmet.

Vad som krävs är en annan fysisk disk att installera Windows på och köra GDB från, alternativt en annan dator som du stoppar in disken i.

Är du inte helt haj på att pilla med sånt kanske du ska ta någon till hjälp men var inte orolig, så länge det inte är ett mekaniskt fel så är det lugnt.

Nja, jag är inte jätte haj på det men inte särskilt oteknisk så...måset få detta fixat, tentan ligger och väntar =( hur som helst, lite mer exakt hur gör jag? Jag tar den söndriga hddn och kopplar den te en fungerande XP dator och ställer in den som slav igenom at flytta ryttaren sen försöker jag starta windows å använda mig av programet? Men jag testar lite, är det, om jag gör fel risk att hela skiten försvinner permanent? äh, så mkt kan inte ens ja klanta mig.

tack alla, men gärna mer tips

EDIT!!: Det står att ja ska ta bort ryttaren om ja vill köra hdn som slav men ifall jag gör det så går datorn inte igång? Inte testat på alla ställena men den verkar bara gå igång på det stället där jag den tvingar hddn att bara anävnda 32 GB lr vad det var, hur ska jag göra för att få igång datorn med hela lagringskapaciteten på 160 GB? så jag ka nbörja testsa med GDB

EDIT:!!! Fixade sig med det överstående problemet Nu håller programmet på, var bara att köra next sen sätta igång scanningen eller? Ca 2 timmar kvar iafl..hoppas det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med det hela nu då?

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem

Jag körde en gammal verison av programet först så just nu håller på den på att söka efter FAT system filer tror jag. 20 min kvar på det... spännande. vad tror ni oddsen är för att få tillbaka tentan å filerna är?
tentan ska in imorgon så får säga till läraren å har skrivit ett brev och ringt honom men han svarade ej =/ wish me luck, im gonna need it.

// jacob

edit:!!! SNÄLLA HJÄLP MIG! arbetet ska in imorgon, vill få klart det i tid. när ja gjort färdigt det ska ja i steg 4 välja system men det finns inget att välja på ? =S vad göra?

edit: picture

edit: pratat med en kompis till mig som är sjukt grym på datorer och han hjälpte mig lite tills vi kom på att ja kört FAT hela tiden. klart som fan den inte hittar filsystemet på ne NTFS då....aja. då återstår det 3 timmmar av sökning på hddn och sen börja skriva mitt i natten.

edit: Vilken av dessa ska jga välja? kolla bild..

Permalänk

Om du inte har en aning, kolla hjälp-sektionen av programmet, och kolla på Step 4, och se om det finns några tips där på vilket av filsystemen du bör välja.

När jag läst denna tråd är jag glad att jag investerade i en 300GB extern hårddisk till bara backup...

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

hej! var går jag in för att kunna rädda filer från partitionen "C" ?? Jag har ju mitt arbete där =( i "mina dokument"

skynda med hjälp!!

// Jacob

Permalänk
Medlem

det progget är superbra.. räddade det mesta av dom 300gb som jag ofrivilligt råkade formatera.. *pust*

nu blir det att köpa en DVD brännare & ta backups..

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem

Javisst, säkerhetskopierade alla mina digital foto bilder och txt filer o.s.v förra veckan , kan juh få vilket skit som helst när som helst på datorn! Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Fick en gång samma problem...datorn startades om och den där error texten kom upp...stängde av datorn kopplade ut alla hårddiskar förutom där operativsystemet fanns...datorn startade (denna gång utan error)...starade om den igen kopplad in alla hårddiskar och allt var återställt till det normala...vet fortfarande inte vad det var för fel???

Permalänk
Medlem

fast jag har ju bara 1 hårddisk? =( svårt att göra som som du sa då...

Ett problem är att jag inte ser hårddisken i den friska datorn. Den är kopplad till en frisk XP dator som slav, tagit bort jumparen. Men hårddisken syns inte i den här datorn men den syns i enhetsanteraren och igenom ett av mina progra - GBD
Jag skulle behöva göra så jag såg en som vanligt tror jag...

// Jacob

Permalänk
Medlem

Var hittar jag det programmet (Get Data back for NTFS ??)

Visa signatur

Autodidakt PC-pulare

Permalänk
Medlem

Kör med testdisk i stället, mycket snabbare än GDB. Verkar funka mycket bättre också.
Nice1

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.