Permalänk

Processorfråga

Pentium 4 eller AMD Athlon Xp 2500+? Gäller främst spel.

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Hjälpsam

P4 (på serilös frekvens, dvs 3+ GHz) skulle jag säga att det är bättre prestanda för. Athlon Xp är det ingen idé att nyköpa då den teknoligin är förlegad och hpåller på att fasas ut. AMD64 s939 däremot är en helt annan femma. Samma pengar för ett P4 system eller et AMD64 s939 är AMD64 helt klart att föredra i dagens läge.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Ska inte köpa nåt, men en kompis springer runt och skriker att hans processor äger min(AMD) så jag vill veta om jag kan få han att hålla käften:)

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Hjälpsam

Båda skaffar Sisoft Sandra. Kör där dv olika cpu och minnes tester för att se vilket system som presterar mest/bäst. Alternativt kör båda datorerna med samma grafikkort och kör 3DMark01, 03 och 05 för att se vilken som piskar i spel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Vad är de för P4a?

Kör ett Super-PI test å se vem som får bäst?

http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Prestand...

(stäng alla program när ni kör super-pi så går det bättre)

Permalänk
Hjälpsam

SuperPi är inte ett rättvist test då den bara utnyttjar en typ av mattematisk beräkning. Kör heldre ett bredare spektrum med tester.

I grund har du två typer av beräkningar en processor kan göra Dhrystone och Whetstone kallat, utan eller med Floting point instruktioner.

Renodlat slaviskt tuggande av siffror är generellet P4 bättre på men AMDn är lite smidigare. (kan förklara närmare med tekniska termer men tror inte det behövs här). SuperPI är ett typiskt exempel på hardcore siffertuggande och gynnar därför P4an, medan det finns saker som AMD är mycket bättre på än P4an så man får testa alla saker och göra en sammanställning för att se vem som hade bäst snitt.

Jag antar att ni bråkar om vem som har bäst dator för spel, den vanligaste typen. Sällan folk bråkar om vem som har snabbas videoencoder tex.. Så det mest rättvisa testet för er är;
Testa båda datorerna med samma grafikkort och kör 3DMark01, 03 och 05.

Visa signatur