Permalänk

css och IE är inga kompisar!

Jag har hållt på med css en minde tid och lyckas göra några lyckade layouter i css.

Det är bästa är ju att koden blir så snygg, lätt läst m.m

MEN
Ska man sen anpassa denna layout eller css-koden till IE som inte kan tolka koden efter den standard som finns, så blir den en massa fulhack. Nu är inte koden längre så fin och så lätt att ända.

Jag skulle göra en drop-meny i css som blev väldigt bra i FF, men sen när jag testade den i IE som blev allt fel. För att få denna att se bra ut så blev den en massa fulhack och koden blev nästan olästbar.

Jag har nu tröttnat på allt detta fulhack för att inte ms kan updata derras överhört dåliga browser. (Inget imot ms, men dom har verkligen inte lyckas med IE)

Jag tycker det är bra när en hemsida stöder andra projekt som FF. Tex: Ett skript som känner av att du använder IE och skapara en liten text någonstans på sidan som säger att testa FF. Så folk öppnar ögonen för någon annat än IE.

Vad tycker ni om detta "problem" som finns? Om man nu kan kalla det problem. Borde dom inte komma överrens om att alla ska köra med den standarden som finns?

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha en korrekt doctype för att IE och Firefox ska tolka lika, annars går det åt helvete.

Jag kodar exempelvis efter XHTML 1.1 och har då doctypen

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

sen brukar man vara tvungen att validera sidan för att det ska fungera tillfredsställande. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom att man alltid ska validara sidor.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Du måste ha en korrekt doctype för att IE och Firefox ska tolka lika, annars går det åt helvete.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

sen brukar man vara tvungen att validera sidan för att det ska fungera tillfredsställande. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom att man alltid ska validara sidor.

Yeah right.. Kolla http://www.nrkpgnagare.com/css/indextest.asp , validerad och allting, men ändå ser det ut som fullständig skit i IE, dock precis som det ska i FF/Mozilla..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Hedersmedlem

Och CSS:en validerar osv? Inte bara XHTML/HTML som ska validera.

EDIT: Tja, den ser ju fin ut när man väljer stil, men iof hoppar innehållet ner. Antagligen för att innehållet är för stort för boxen eller att det bara är att flytta innehållet över menyn.
Även lite floats på innehållet och menyn kan hjälpa.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Citat:

det där funkar ju inte ändå! man måste ändå göra en masas fulhack, det är det jag inte gillar

Permalänk
Hedersmedlem

niklas6666: Aldrig gjort något fulhack på mina sidor och de ser likadana ut i Firefox, IE och Opera.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Legendarisk

Jag har slutat fulhacka för IE, är trött på allt fippel med boxmodeller och png-filer. Koncentrerar mig bara på att skriva bra kod, om sen IE inte kan följa det så bryr jag mig inte.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
Jag har slutat fulhacka för IE, är trött på allt fippel med boxmodeller och png-filer. Koncentrerar mig bara på att skriva bra kod, om sen IE inte kan följa det så bryr jag mig inte.

Det är det jag menar, man tröttnar till slut och orka inte bry sig. Visst min hemsida har inte specielt många besökare, säkert viktigare för dom som har fler(eller det _ÄR_ viktigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Och CSS:en validerar osv? Inte bara XHTML/HTML som ska validera.

EDIT: Tja, den ser ju fin ut när man väljer stil, men iof hoppar innehållet ner. Antagligen för att innehållet är för stort för boxen eller att det bara är att flytta innehållet över menyn.
Även lite floats på innehållet och menyn kan hjälpa.

CSS validerar finfint, alla stilar jag använder, inget problem där.. Hoppar ner? Vad menar du nu?
Men som sagt, sidorna funkar kanon i FF/Mozilla, ser verkligen ut som skräpsidor i IE.. vetefan vad jag ska göra för att få det att funka, inget jag testat fungerar.. Återstår att skriva allt i position: absolute, men inte heller det känner jag nämvärt för då jag tappar funktionen att nedersta bilden följer med texten (bild som avslutar sidorna).

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade den idag i skolan som sagt i IE6, fungerade utan problem.
Men stilarna väljs inte direkt och så hoppar innehållet ner under menyn så att säga. Annars såg det finfint ut.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Yeah right.. Kolla http://www.nrkpgnagare.com/css/indextest.asp , validerad och allting, men ändå ser det ut som fullständig skit i IE, dock precis som det ska i FF/Mozilla..

Första gången man går in på sidan får man ingen stil alls... dvs. svart på vitt

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

niklas6666: Aldrig gjort något fulhack på mina sidor och de ser likadana ut i Firefox, IE och Opera.

Sist jag testade mådde IE inte så bra om man körde med både top/bottom eller left/right

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag testade den idag i skolan som sagt i IE6, fungerade utan problem.
Men stilarna väljs inte direkt och så hoppar innehållet ner under menyn så att säga. Annars såg det finfint ut.

Isåfall är du ett undantag, både här hemma och på jobbet samt hos 2 kompisar har jag kollat, överallt så det ut såhär: [http://nrkpgnagare.com/annat/sida.jpg
I IE vill säga.. Men när innehållet hoppar ner, är det när du klickar på startside-länken? För den länken var pekad till en lite äldre testsida och är nu ändrad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Första gången man går in på sidan får man ingen stil alls... dvs. svart på vitt

Hmm, skumt, det har jag faktiskt inte varit med om.. Vilken webbläsare?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

margin: 20px !important; margin: 10px;

Ger 20px i ENDAST FF och 10px i ENDAST IE.
margin kan ersättas med alla css-attribut.
Då var det problemet löst.

Visa signatur

//Iceberg - In Trance We Trust!
www.iceberg.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, skumt, det har jag faktiskt inte varit med om.. Vilken webbläsare?

Samma i Fx och IE.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iceberg
margin: 20px !important; margin: 10px;

Ger 20px i ENDAST FF och 10px i ENDAST IE.
margin kan ersättas med alla css-attribut.
Då var det problemet löst.

Och då var vi återigen inne på fulhack för att skriva kod som fungerar i både FF och IE..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

mm, tråkigt att de inte läser allt lika. Däremot betyder det inte automatiskt att det är fel på IE bara för att den inte är så bra på att läsa någon standard som ett gäng nördar kodat ihop. Överdrivet, men men behöver inte utgå ifrån att allt som heter standard är så himla bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Och då var vi återigen inne på fulhack för att skriva kod som fungerar i både FF och IE..

Ja, det är man tvungen att göra, sålänge IE visar css fel, men jag skriver hellre en !important; än att köra en till cssfil eller en massa mer kod.

Visa signatur

//Iceberg - In Trance We Trust!
www.iceberg.se

Permalänk
Medlem

Lägg in en <link rel="stylesheet" title="default" href="default.css" type="stylesheet" /> i din <head> så ska du se att du får en style när man kommer in på sidan.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

har ett liknande problem. Mina meyer ser helt åt helvete ut i ie fast css/xhtml är valierad

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Isåfall är du ett undantag, både här hemma och på jobbet samt hos 2 kompisar har jag kollat, överallt så det ut såhär: [http://nrkpgnagare.com/annat/sida.jpg
I IE vill säga.. Men när innehållet hoppar ner, är det när du klickar på startside-länken? För den länken var pekad till en lite äldre testsida och är nu ändrad.

Funkar bra i IE för mig förutom det som m0REc redan påpekat. IE 6 med sp2

Visa signatur