Vilket spel har skrämmt dig mest?

Permalänk
Medlem

Ja AvP kan vara grymt stressande om man spelar som marine, man är på ganska högt varv hela tiden pga den där radarn (ta mig inte fel nu, jag vill inte ta bort den ).

Permalänk
Medlem

De där mardrömmarna i Max Payne gav mig lite rysningar faktiskt, när bebisen skrek så grymmt. Annars är nog AvP grymmt och Doom3 lite halvläskigt, har en kompis som inte klarar av att spela det, inte fast han har med en kompis.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Doom3 har gjort det kletigt klockan 2 på natten med hörlurar, bläcksvart i rummet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Jo har hört att SH har mer den stilen av skräck, alltså samma sorts skräck som skrämmer mig i Metroid Prime (för inte blir man förvånad att man möter monster där inne i Hall of the Elders, det är inte DET som är äckligt, utan mer stämningen och allt där inne som gör att jag ser till att gå omvägar för att slippa gå in dit) fast typ sjuttio gånger värre... därav att jag aldrig vågat gå med på när en av mina kompisar ville låna ut 2an till mig

pröva 3an eller 4an då, dom är inte lika hemska tycker jag

Permalänk
Medlem

Counter-strike : När Heaton hoppar fram och sätter ett headshot på mig på Dust 2 läskiga tider

Visa signatur

1,2,3 på händerna stå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjyk
Counter-strike : När Heaton hoppar fram och sätter ett headshot på mig på Dust 2 läskiga tider

Din signatur skrämmer mej.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Half - Life 2.
Snabba monster som hoppar fram.

Enda spelet jag fått mardrömmar är NFS Undetground 2. Spelade för mycket en dag. Så bara vägen som ringlade framför mig hela natten.. haha.

Counter-Strike har väl skrämmt en någon gång då och då när man suttit och halvsovigt.

Visa signatur

Nehe.

Permalänk
Avstängd

Half-life 2 när man blir jagad av combines i början och blir nerslagen ! då när trappan faller när man ska gå tillbaka efter man blir jagad på alla håll. Man får värsta paniken !

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Alone in the Dark serien (bara namnet är bland det med evokativa jag sett i spelväg). Fast jag var rätt liten när jag spelade det.

Enda "chock" effekten som fått mig riktigt rädd i ett spel är nog i Gabriel Knight 2 (under FMV hetsen)...man springer runt i en mörk skog och hittar till slut en grotta. Går in med lykta i högsta hugg....sen så är det första man får se en naken snubbe sittandes på huk på en hög lik och gnaga på en arm. Det var sjuk backtracking med snubben ut ur grottan och bara springa därifrån.

Fast jag håller med om att stämningen kan göra så oerhört mycket....även i det jag beskrev ovan, fastän det mer var en gore effekt.

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

Silent hill framför resident evil.. Sen va obscure rätt skoj. Trevligare att bli rädd när man är flera som kör.
Kommer ihåg när jag och polare lirade HL(1) och blev jagade av det där stora elmonstret. Sprang mot dörren med monstret hackihäl. Blev till att jag hoppade upp och ner av spänning i förhoppning att inte bli grillad. Och då menar ja upp och ner. Blev en fet adrenalinkick efter det.. hehe gamla goda tider:)

Visa signatur

Dator:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D, AMD64 3000+ med zalman 7700-CU, Twinmos speed premier 2x512mb, HIS 800XL IceQ II, Bzerk 500w, Thermaltake sViking,

Permalänk
Hedersmedlem

Första gången jag lirade Doom (1) i polarens familjs dammiga nedsläckta bibliotek. Då var man inte speciellt gammal och dessutom mest van vid plattformsspel och dylikt, så kommer det fram en gimp ur mörkret och river en i ansiktet! Gah!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd

Doom3... inte spelet sig själv utan att jag slängde bort så mycket pengar på mörker

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

SEVEN ett rollspel jag lirade på Nintendo.

Permalänk
Medlem

AvP 2, Doom III, HL2, Vampire: BtM

Permalänk
Medlem

Fatal Frame II är oerhört skrämmande!

Även om de flesta fienderna är rätt lätta så ger de ifrån sig en så otrevlig känsla så att man får kalla kårar. Huga.
Att man måste gå in i förstapersonsvy för att ha ihjäl dem är också rätt genialiskt då man får en mycket större närvarokänsla (i Xbox-versionen kan man spela hela spelet i förstapersonsvy).
Ett guldställe i det spelet var när man gick nerför en spiraltrappa och så helt plötsligt rasar det ner en kvinna och slår i golvet nedanför. Vågade inte gå ned och titta direkt utan tvekade en stund, och jag har verkligen svårt att bli skrämd (något som irriterar mig för det känns som om man går miste om halva nöjet).

Clock Tower 3 till PS2 har också sina ljusa stunder pga att i 90% av spelet så är man jagad av något (på första "banan" så är det en stor galning med en slägga) vilket gör en rätt stressad.
Fast det förlorar sin charm efter ett tag.
Clock Tower 1 till SNES får bonuspoäng pga att man jagas av en dvärg med en gigantisk sax.

Kan inte riktigt förstå hur man kan tycka att Resident Evil-spelen är läskiga.
Visst ryckte man till när hundarna hoppade in genom fönstret och så, men det är ju bara just de tillfällerna som ens är i närheten av skräck i de spelen. :/

Andra noterbara spel som redan nämnts:
System Shock 2
AVP1 (fast bara som marine)
Början på Undying
Silent Hill-serien
Hotellet i VTM: Bloodlines

Visa signatur

3 Warps to Neptune

Permalänk
Medlem

Jag minns inte titeln men de va något om ens flygplan hadde crashat på nån skum plats så gick jag till närmaste kyrkogård (inte smart) så började det blixtra så en gubbe dök upp sen försvann såg ut som nån jonkare jag vet patetiskt men men

Permalänk

Måste nog bli AVP

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

AvP, System Shock 2 och Doom III.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mest skrämmande spel måste nog vara Doom.
Inte pga alla monster etc... utan det skrämmer mig att ett
så dåligt spel kan bli så populärt.

Spel som skrämmer mig på riktigt måste nog vara AvP, single player.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

avp1 när man körde multi med fyra kompisar och spelläget alien tag...
för när man blir ensam med fyra aliens imot en så är man inte katig...även med minigun!

Visa signatur

You spin me round round baby round round like on meatspin baby..

Permalänk
Medlem

1. Resident evil 1 (gamecube remake, förövrigt det snyggase spel jag någonsin kört, doom 3 kan sätta sig på en pinne och snurra) både vid hundarna och den där riktigt äckliga stämmningen vid bakgården... *brr*

2. Project zero (fatal frame) ensam i ett kolsvart rum kl 3 på morgonen.... creepy...

fast jag förstår inte folk som blir rädda för silent hill.. jag menar... hallå. Man springer runt i ett områda där groteskt sjuka monster (dock inte läskiga) kommer o går men så fort de är nära härjar en radio eller nåt så man vet att de är där... plus att man kan springa runt i 5 timmar o träffa typ 2 monster totalt... jag tyckte spelen var ganska komiska men tänker aldrig spela det igen av den anledningen att de totalt suger enligt mig. men det är ju bara jag det... *lol*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Half Life 1 - när man kryper in i ventilationsröret första gången på första banan och det kommer en facehugger rakt i fejset, då vart det hjärtklappning.

Halo 1 - De där banorna när man skulle följa efter det där lilla metallklotet som pratar så konstigt. Så plötsligt blir man instängd i ett litet rum och det kommer tokmycket flood ur alla hål och de regnar monster från taken. Det var läbbigt på ett annat sätt eftersom man nästan fick panik när man var omringad. Helt genomsvettig tröja efter det.

Doom 2 - spelade en custom map som någon snubbe hade gjort. Den var helt sanslös, den killen hade utnyttjat beam-funktionen till max. HELA tiden när man gick omkring så ploppade det plötsligt upp ett monster rakt framför en (de där rosa grisliknande som käkar på en). Hjätat hann inte komma ner från halsgropen en enda gång.

Doom 3 och AvP kommer jag inte våga mig på tror jag.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd

SIlent hill har skrämt mig några gånger!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Phantas Magoria (ingen som helst aning om jag stavat rätt, mins bara hur grannen uttalade det när vi va små)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hula
Phantas Magoria (ingen som helst aning om jag stavat rätt, mins bara hur grannen uttalade det när vi va små)

ooooo... phantasmogoria... mums *rysningar av njutning längs ryggen*
där har man ett underbart bevis på att psykist terror faktiskt funkar....

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

avp 2 toppar gamespys lista på dom mest skrämmande spelen genom tiderna. men imho så är nog resident evil dom mest psykade jag sett.
fick seriöst mardörmmar av 2:an. har dock bara sett demot och det var länge sen

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Gäst

jag har alltid oggilat mörka miljöer samt zombies(sammlar på alla zombie filmer jag kommer över) så det får bli doom3

offtopic: en arbets kolega såg denna tråd han e typ 40, han tyckte det va helt sjukt att man blir rädd för spel han bara garvade hahahaha, lite sjukt igentligen...att man blir så rädd för spel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
jag har alltid oggilat mörka miljöer samt zombies(sammlar på alla zombie filmer jag kommer över) så det får bli doom3

offtopic: en arbets kolega såg denna tråd han e typ 40, han tyckte det va helt sjukt att man blir rädd för spel han bara garvade hahahaha, lite sjukt igentligen...att man blir så rädd för spel..

inte egentligen. människans kropp är inte egentligen gjord för att se fictionella bilder på en skärm då den uppfattar allt den ser som verklighet, även om hjärnan sen fattar att det inte är det. dock är reflexer och instinkter snabbare än hjärnan i allmänhet och de hinner reagera fortare...
med andra ord, man blir rädd fortare än man hinner inse att man inte kan bli skadad...
ganska enkel biologi.

ungefär som att de flesta människor är rädda för ungefär samma saker för att det sitter i instinkterna att vissa saker inte är hälsosamt. Typ spindlar, ormar, insekter med mera som många är rädda för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Jag var som in i helvete rädd när jag som spoling spelade Diablo 1 och skulle öppna dörren till "the butcher", med lite tur spelade man multiplayer och kunde lura en kompis till att göra det, eller så öppnade man dörren och sprang utav bara fan till något rum med galler beväpnad med en pilbåge:)

Efter det har något skrämt vettet ur mig eller något då spel som Doom3 och Resident evil, silent hill mm, inte riktigt gjort sitt jobb. Snarare blir jag en person som drar någon stackars rädd kompis inför spelet och har lite kul med att se på hur han reagerar.

Extra kul var när vi fick hem Doom3 och vi kopplade in datorn till vår hemmabio och spelade där.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yeah_Right
alone in the dark 1 när jag va mindre tyckte det va sjukt läskigt i biblioteket..

Underbart spel! Fortfarande det läskigaste jag har spelat, har dock inte spelat det på, tjao, 8-9 år? Länge sen var det i varje fall. Ett av det bästa spel jag har spelat och som sagt, läskigt som fan. Får nästan lite ångest och bli nedstämd då jag tänker på att jag inte kommer få den upplevelsen igen, den stämningen, alldrig mer. Allt var så jävla spännande.

På andra plats kommer det underbara spelet 'Fade to black'. Grym musik.
Någon som har minnen från det ?

edit: Alone in the dark blir föresten film 2005! Christian Slater tar sig ann huvudrollen och Tara reid ska vara med :p. Finns också en version på 80-talet.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64