Permalänk
Medlem

Varför gör Apple inga ultraportabla?

Jag har funderat ett tag, men inte kommit på någon bra anledning, varför gör Apple inte några ultraportabla laptops? Deras 12.1" väger ju som minst 2.1kg(!) vilket är klart mer än en ultraportabel borde. Borde det inte vara lättare för Apple att slå sig in på den proffisionella marknaden bland affärmän mm som kräver en lite och smidig dator? Finns det kanske någon anledning till att de inte gör ultraportabla, som fyskiska problem (hårdvara) mm.

Bara en tanke, som jag funderat lite på på sistone...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

De ser kanske inge pengar i det. För liten efterfrågan. De flesta tycker ju 12" är för litet.
Jag skulle vilja se en mac utan optisk enhet och 10,6" skärm, eller 8". Skulle köpa en direkt. tycker min 12" är nästan för stor, även fast det är min enda dator.

Permalänk
Medlem

Så du tycker inte att PowerBook 12" är liten och smidig? Kan gå med på att den väger några hekto mer än de riktig ultraportabla laptopsen. Men samtidigt är det svårt att hitta en dator som ändå är så pass komplett som PB 12" faktiskt är, den har ALLT. Tror inte Apple är villiga att skära ned på den funktionaliteten bara för att få ned vikten, som ju trots allt redan är relativt låg.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Anledningen är att Apple inte vill sälja en dator om den inte är komplett, dvs att den ska ha alla komponenter som cd-r/dvd, video/tvutgång osv. När man köper en Appleprodukt är tanken att det ska vara en hel lösning och inte en halv. Apples intressen ligger i detta.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U