Permalänk
Medlem

Starta datorn utan startknapp?

Undrar om det går att starta datorn utan en startknapp. Alltså om det går att bara dra en kabel mellan de två piggar på moderkortet istället för en knapp?

Hade tänkt mig att man tar en kabel och snuddar vid piggarna, fast jag vet ju inte om det fungerar?

Eller vad gör en startknapp igentligen när man trycker på den? Kortsluter den piggarna och sedan när man släpper knappen "släpper" piggarna?

Har en dator liggandes här i en kartong som jag behöver starta på något sätt, jobbigt att öppna min dator och dra ut startkabeln och sätta på kartong datorn.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Hehe..... jag använde en skruvmejsel och kortslöt piggarna med den.
Inget att rekomendera då jag tillslut kortslöt hela skiten under ett lan

Edit. Visst knappen kortsluter bara piggarna

Permalänk
Medlem

Så du menar att jag bara kan ta en kabel och sätta på piggarna? Ska jag låta kabeln sitta kvar eller ska jag tabort den efter att datorn startat?

Och hur kortslöt du den?

Permalänk
Medlem

Det är som sagt bara att kortsluta de båda stiften under en kort period. sedan om det är en strömbrytare, relä eller katten spelar mindre roll.
Å andra sidan är det ju lösbart att styra den från fjärrkontroll eller mobiltelefon.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag själv använde en nyckel att kortsluta piggarna med när powerknappen var trasig, detta var dessutom i skolan. Men var stadig på hand så du inte kortsluter mer än bara piggarna.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svaren!

Permalänk
Medlem

Var exakt är det man ska "dra" skruvmejseln för att man ska kunna starta datorn?

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppan
Var exakt är det man ska "dra" skruvmejseln för att man ska kunna starta datorn?

På de två piggarna som powerknappens anslutning sitter på.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Testade det precis med en nyckel. Fungerade utmärkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Det är som sagt bara att kortsluta de båda stiften under en kort period. sedan om det är en strömbrytare, relä eller katten spelar mindre roll.
Å andra sidan är det ju lösbart att styra den från fjärrkontroll eller mobiltelefon.

Lånar din tråd lite.

Henque : Hur? Är väldigt nyfiken Skulle nog impa på dom flesta polarna om man startade datorn med fjärrisen

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuNkiiiz
Lånar din tråd lite.

Henque : Hur? Är väldigt nyfiken Skulle nog impa på dom flesta polarna om man startade datorn med fjärrisen

Du behöver väl en fjärrkontrol, mottagare samt relä. eller?

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Har undrat samma sak.. men då var det att starta bara agget.... vad jag fick fram var att man kunde ta ut den gröna sladen ur ATX kontakten och en svart sladd... då om man skulle sätta ihop dom kablarna skulle agget snurra igång.. funkar det tro?? eller hur kan man starta agget utan moderkort och knapp??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Har undrat samma sak.. men då var det att starta bara agget.... vad jag fick fram var att man kunde ta ut den gröna sladen ur ATX kontakten och en svart sladd... då om man skulle sätta ihop dom kablarna skulle agget snurra igång.. funkar det tro?? eller hur kan man starta agget utan moderkort och knapp??

Ja, ta den stora kontakten (atx) som ska gå till mobbot och sedan på det kopplar du en kabel mellan grön och svart.

Permalänk
Medlem

OK, som jag tänkte då... skulle det gå att ta en strömbrytare mellan grön och svart från atx kontakten tro? skulle göra saken mycke enklare en att alltid behöva sätta ihop 2 kablar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som ovan, vill bara få det klart för mig en gång för alla.

Om jag kopplar svart och grön från atx-kontakten till en on/off switch. Startar/går nätaggregatet så länge switchen är on (kortslutet) och stannar/går inte nätaggregatet så länge switchen är off (bruten)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev

Om jag kopplar svart och grön från atx-kontakten till en on/off switch. Startar/går nätaggregatet så länge switchen är on (kortslutet) och stannar/går inte nätaggregatet så länge switchen är off (bruten)?

Vid ON (kortslutet) är agget på vid OFF (brutet) stängs agget av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev

mev.. det undrar jag också... men alltså "piggarna" på moderkortet är väll kopplade till grön och svart? och knappen på datorn är ju fjädrande så det borde rent teoretiskt sett gå om man bara jordar någon sekund...
eller om moderkortet forsätter kortsluta efter man har tryckt på knappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan väl ställa in i bios så datorn startar när man trycker på en viss knapp på tagentbordet?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HubeRt
Man kan väl ställa in i bios så datorn startar när man trycker på en viss knapp på tagentbordet?

Om nån vet hur man gör så vill jag mkt gjärna veta hur.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
mev.. det undrar jag också... men alltså "piggarna" på moderkortet är väll kopplade till grön och svart? och knappen på datorn är ju fjädrande så det borde rent teoretiskt sett gå om man bara jordar någon sekund...
eller om moderkortet forsätter kortsluta efter man har tryckt på knappen

Jag har funderat som dig. Men man måste nog skilja på powerknappen som går till moderkortet och piggarna på atx.kontakten som går från moderkortet. Plockar man bort moderkortet ur bilden gäller kortsluta grön och svart för ON.

Men det är väl inte värre än att man får testa, som tur är har man ju några äldre nätagg att gå loss på.