HJÄLP. Problem med flera DVD-brännare. Blir tokig nu.

Permalänk
Medlem

HJÄLP. Problem med flera DVD-brännare. Blir tokig nu.

Tjenare

Hoppas det är någon som har nåt tips till mig. Känns ´som jag testat allt men det funkar inte ändå.

Problemen började för en vecka sedan. Helt plötsligt blir det fel på nästan allt jag bränner. Använder mest dvd-decrypter och även nero till att bränna filmer. Verkar som det funkat lite bättre med nero. Det kommer sällan upp några felemeddelanden, men när jag testar filmen så startar den inte eller så hackar den när man kommer fram tills det är ungefär 20 minuter kvar av filmen.

Trodde först att det var strul med skivorna men kan utesluta dom. har bränt 70-80 stycken på rad utan problem och nu har det skitit sig med ungefär 20 st av 25.

Så jag antog att det var brännaren det var fel på. Köpte en ny brännare. Ungefär samma fel där. Men den ville inte ens bränna klart vissa skivor heller.

Formaterade om datorn och la in xp på nytt. Men inte hjälpte det.

Brännaren sitter som master på en egen kabel.
Första brännaren Pioneer DVR-106D
Andra brännaren Aopen DUW1608
Har testat att uppgradera firmware i båda två.

Nu vet jag inte vad jag ska testa

Permalänk
Medlem

Provat byta till annan sorts skivor?
Provat minska bränningshastigheten?
Kollat så att DMA är aktiverat?
Kanske glappkontakt i kabeln?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för media?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Har precis varit och köpt en ny ide kabel. hjälpte inte
Dma är aktiverat.
testade sänka hastigheten till 2x men då bränner den bara i mellan 0,5-1X
skivorna är orange bulkpaq (står princo i dvd decrypter)
har ju redan bränt säkert 80 st utan några som helst problem
så jag tror inte det är skivorna som är problem.
Har även testat 2 ev annat märke men de funkade inte heller.
Känns som jag har testat allt snart.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att filmen om-komprimerats med ett enklare typ av program, ex. Dvd2One. Kan ge precis dessa fel (hack mot slutet).
Prova att spela upp filmen i en stationär spelare, brukar fungera lite bättre. Eller gör en ny kopia/iso.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har testat minst 5-6 olika filmer. det är likadant med alla.
Händer dock ibland att nån skiva lyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micckke

skivorna är orange bulkpaq (står princo i dvd decrypter)
har ju redan bränt säkert 80 st utan några som helst problem
så jag tror inte det är skivorna som är problem.
Har även testat 2 ev annat märke men de funkade inte heller.

Bland de sämsta skivorna som kan köpas så har du lyckats bränna 80 "fungerande" så har du haft tur. Om de andra skivorna du testat är i samma kategori (skräp) så testa att bränna några riktiga skivor till att börja med.

Permalänk
Medlem

Vissa skivor bränner dåligt när dom passerar en viss gräns, någonstans vid vid 4Gb. Låt Nero testa hela skivan så ser du om den börjar läsa dåligt på slutet.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

jsl_80:

ok. kanske inte är några direkt bra skivor jag bränner på.
Men visst kan väl alla hålla med om att det inte kan vara bara skivornas fel.
Hur stora är oddsen på att det funkar med 80st skivor och de nästföljande 25 så funkar knappt nån av skivorna.
Har testat några olika sorter tidigare. Har aldrig varit nåt problem. Kanske blivit fel på 2-3 stycken totalt.
Måste ha med något annat att göra

Hogan:
I sort sett alla skivor jag bränt hittils har varit helt fulla och det har aldrig hackat i slutet tidigare. Bara nu det sista sen det började strula.

Testade att bränna en skiva nu igen. Brände max hastighet, kom bara upp i 0,8-0,9X. Kolladei aktivitetshanteraren, processoranvändningen låg på 70-80% medans jag brände.
"Buffertmätaren" i dvd-decrypter hoppade upp och ner konstant.
Skumt

Permalänk
Medlem

Skivorna har mycket stor betydelse!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Har testat en annan sorts skiva nu också. Har tidigare bränt 100+ av sådana skivor. Så dom funkar bra.

Så skivorna har i detta fallet ingen betydelse. Det är något med datorn antar jag.
Eftersom jag installerat om windows och det hjälpte inte heller.

Permalänk

jag har haft ungefär samma fel

så här fixade jag det!!!
sätt brännaren på master och second ide kabel

så här fixade jag mitt problem!!
sätt brännaren på master och second ide kabel

Permalänk
Medlem

Det e skivorna! Köpte själv 100 bulkpaq för länge sen o dom fungerade hur bra som helst... Köpte efter det 100 till o fick kasta alla dom, sicken usel kvalite.... Oftast funkar filmerna i början o sen i slutet när läsaren ska läsa i ytterkant på skivan så börjar dom vobbla bara för att det är superkass kvalite.. På http://www.wesellcd.com/ kan du köpa bra skivor för en billig peng (Verbatim, etc), satsar du på det så kommer dina problem att försvinna.. Ge bort dina bulkisar till nån stackare i present ...

Permalänk
Medlem

Kvaliteten på billiga skivor kan variera rejält även om det är exakt samma märke. Så om problemen började när du öppnade en ny 25-pack så tyder ju mycket på att skivorna är kassa. Den andra sortens skiva som du testade kanske heller inte var av höjdarkvalitet? Jag provade också Bulqpac en gång i tiden och gör aldrig om detta misstaget igen.

Prova någon märkesskiva som t.ex. Verbatim eller Fujifilm. Visst kan det vara något annat problem också men det är ju bra sätt att utesluta skivorna genom att köpa några bra skivor och prova.

Hur ser kurvan ut om du kör en CD-speed överföringshastighetstest på dina brända skivor i Nero?

Permalänk
Medlem

Hade 8 25 pack som jag öppnade och satte på spindlar till 100p. efter det började bli fel kollade jag igenom resterande skivors "tillverkningsnr" eller vad det r för nummer som är längst in på varje skiva. Trodde att jag kunde komma fram till något om jag såg att det var samma nummer pöå alla skivor som sket sig. Men icke.
När jag gjort det så har skivor från 5 st 25 pack blivit blandade så det kan inte vara ett dåligt paket som jag har fått.'

Testat nero cd-speed lite nu. Går oftast inte köra klart det med bulkpaq skivorna.
Har testat en traxdata skiva hittils. Den gav en riktigt bra kurva. De flesta andra skivor jag testat har gett ganska dåliga kurvor.

Visst skivorna kanske är lite sunkiga. Men det förklarar ändå inte varför det blir som det blir nu. Fram tills nyligen har ju inga filmer krånglat. Trots att jag tydligen har använt skit skivor.

Finns ju ingen statistisk möjlighet att man kan ha sån otur med skivor helt plötsligt. Kollade nu och 33 st har skitit sig nu av kanske 36-37 stycken.

Något har ju uppenbarligen hänt med hård eller mjukvaran i datorn. Är rätt så säker på att dvd-brännarna och dvd skivorna inte är boven i dramat.

Men som sagt, tack för alla svar. Om någon kommer på någon annan orsak så får ni gärna säga till.

Permalänk

jag undrar om din brännare är byglad master
jag hade min på slave
då hade jag mycket strul med fel brända dvdr skivor

har du det är det nog skivorna som är kass
själv kör jag med princo och Verbatim funkar fin i min nec 2510a

Permalänk
Medlem

Ja den är byglad master.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem vad det gäller bulk-DVD-skivor, första 25-packet funkade perfa så jag beställde fler. Det 25-pack jag kör nu funkar väl kanske varannan skiva. Så nu funderar jag på att skaffa nya skivor.

BTW - Vad rekommenderar ni för skivor till en Plextor PX-708A. + eller - spelar mindre roll, men ett märke som funkar bra med plextorn vore uppskattat.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Ritek eller Verbatim gör riktigt bra skivor!
Kolla http://www.wesellcd.com för priser.....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880