Hur maximerar jag livslängden på datorns batteri?

Permalänk
Medlem

Hur maximerar jag livslängden på datorns batteri?

Jag har just börjat märka att batteritiden i min två år gamla laptop har börjat sjunka. Jag får numera nästan tre timmar om jag "anstränger mig", dvs drar ur wlankortet och ställer ner ljusstyrkan till minimi.

Jag har hört många historier om hur man ska göra för att batteriet ska hålla länge, allt från att ladda ur det med jämna mellanrum till att köra med laddaren så mycket som möjligt. Vad säger ni, kan ett batteri ta skada av att man kör med laddaren 24/7 när man är hemma? Jag skulle gärna vilja att batteriet håller sig vid vigör ett par månader till, den börjar redan vara vid smärtgränsen för att överleva en föreläsning utan att jag måste rota fram laddaren.

Permalänk
Medlem

Om det är ett Li-Ion-batteri (vilket det med största sannolikhet är) så tar det inte skada av att du har laddaren i när du har möjlighet till detta. Du bör dessutom inte dra ur all ström ur batteriet eftersom spänningsnivån då kan sjunka till ett värde som är skadligt för cellerna. Det skadar inte att motionera batteriet någon gång, men det är onödigt att dra ner nivån till under 10 %.

Permalänk
Medlem

intressant, har hört att det är bra och dra ur batterierna ibland.?

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Ett Lion batteri har inga minneseffekter så man kan slarva lite som man vill med det. Livslängden styrs av antal laddningscykler samt värme. Börjar ett Lion batteri bli dåligt finns det inget att göra.

Om du däremot har ett NiCd batteri så kan du med lite vilja få batteriet att vakna till liv. Batteriet måste "cyklas" ordentligt två-tre gånger, så ska det koppa igång.
Har du ett NiMh batteri så gäller i det närmsta samma saker som för ett Lion batteri. Skillnaden är att NiMh batteriet är mycket känsligare för höga temperaturer.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man ska plocka ut sitt batteri och förvara det i ett kylskåp när man kör på nätadapter, då värmen inte är bra för batteriets livslängd. Jag skiter dock i allt sådant och ska köpa ett nytt batteri om några år istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

va just några frågor jag hde där ja, fick jag kanske lite svar då, men, så det är alltså inget farligt för batteriet att köra med strömkabeln i alltså? å är det verkligen farligt å köra ur batteriet eller? säkert?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig köra ur ett batteri, eftersom urladdningsskyddet tar hand om det hela och stänger av datorn. Detta gäller alla apparater med batteri. Däremot om du kopplar tex. en glödlampa till batteriet kan du tömma det totalt. Då får du svårt att få igång batteriet igen.
Och nej, det är inget farligt att ha nätkabeln ansluten när du har igång laptopen.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan
intressant, har hört att det är bra och dra ur batterierna ibland.?

Moderna batterier behöver och ska inte "dras ur".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyllet_84
va just några frågor jag hde där ja, fick jag kanske lite svar då, men, så det är alltså inget farligt för batteriet att köra med strömkabeln i alltså? å är det verkligen farligt å köra ur batteriet eller? säkert?

Nej, det är inte farligt. Det finns dock en poäng med att plocka ur batteriet ur datorn när man kör på ström från väggen, och det är att det inte mår bra av värme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Du kan aldrig köra ur ett batteri, eftersom urladdningsskyddet tar hand om det hela och stänger av datorn. Detta gäller alla apparater med batteri. Däremot om du kopplar tex. en glödlampa till batteriet kan du tömma det totalt. Då får du svårt att få igång batteriet igen.
Och nej, det är inget farligt att ha nätkabeln ansluten när du har igång laptopen.

Det finns fortfarande ingen anledning att riskera att dra ner spänningen för lågt. Man vet aldrig hur batterikretsarna fungerar på en viss produkt.