Permalänk
Medlem

Program för att kolla portar...

Denna tråd vet jag inte riktigt var jag ska placera, men jag väljer att placera den i detta forum, då det handlar om nätverk. (Dock ett program) Om en moderator anser att placeringen av tråden är felaktig, så kanske det går att flytta den ..

Jag tänkte höra med er om någon känner till ett program som visar vad ett program försöker använda för portar o.s.v när programmet i fråga försöker ansluta till Internet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

ta upp kommandotolken och skriv netstat -o, då får du upp vilka anslutningar som äger rum "just nu" samt vilket processid (pid) som programet denna anslutning har. Jämför detta med aktivitetshanteraren så får du enkelt reda på detta.

Exempel:

Språk: från dator: port till dator: port Status Processid TCP Lappen:4649 nt6.bahnhof.se:http ESTABLISHED 888

Enligt aktivitetshanteraren är process nummer 888 samma som firefox.

Permalänk
Hedersmedlem

TCPview och ActivePorts gör det smidigare.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Tack! Precis vad jag var ute efter

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag körde just ActicvePorts och fick veta att jag körde ett fult ad-program som heter istbar. Om du också hittar något som heter istsvc.exe, så kan du ta bort det programmet med hjälp av den här sidan: http://sarc.com/avcenter/venc/data/adware.istbar.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

ActivePorts var ett trevligt litet program, precis vad jag behövde.

Tackar vi för !

Visa signatur

"Ge daj inte"