Permalänk
Medlem

själv så ligger min temp ungefär på 48 grader. jag höjde fbsen typ 2 steg. När jag skulle starta datorn igen så var det bara svart kom inte fram nått. så fick reseta batteriet.. :S

Visa signatur

One plagg to rule them all, the kalzipp

Permalänk

Re: det kom som en shock=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
tjena. nu e ja lite glad=).

har länge försökt klocka min dator, men gav upp för att jag trodde den var låst=)-- men idag fick ja nått ryck och gick ut i bios för att kolla lite. jag gick in i power bios settings och försökte höja fsbn lite, men det gick ju inte som vanligt=(. så ja resettade bios och gick in för att försöka igen.. sneglade då lite neråt och såg en inställning jag inte sett tidigare, den hette.

cpu ratio -automatik. jag gick in på den och kollade lite. och va fan; de va ju där man kunde ändra multiplier inställningarna, ja blev skitglad. provade då att sänka fsbn som tidigare stog på 133 till 100. och satte multipliern på 20, alltså 20*100= 2000mghz. innan 133*12.5= 1.667 mghz. gick sedan in och satte igång 3dmark01 för att kollaså att det inte hängde sig(det är nämligen där det har häng sig varje gång jag endast höjt fsb,n).
och till min stora förvåning så hängde den sig inte, tvärtom den gick stabilt igenom=). så nu e jag glad=)

system

orginal:amd athlon 2000+ 1.667 mghz
nu: amd athlon 2400+ 2000mghz

jaja=)

Intressant det:) Men nu har den bara 200mhz fsb vilket är för lågt, jag tror den är en bra bit långsammare nu än vad den var tidigare. Det du ska göra när du klockar en processor är att ha så hög fsb som möjligt. Försök att lägga fsbn på 300mhz (150*) och multipeln på 7.0
Då har du tjänat prestanda:)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Vad fick du för poäng original då?
Ställ även in så att minnet är på samma frekvens som FSBn. Sänker du minnets frekvens kanske du kan fixa bättre timmings.

Permalänk
Medlem

CPU FSB 133.31 MHz
Minnesbuss 199.96 MHz

Minnesbussen ska du ställa in så den är samma som FSB:n.

Command Rate (CR) skall vara 1T.

ställ in 10x multiplier samt 200MHz fsb.

Permalänk

ok... nu har ja kommit högre.. bygde om kylningen så att det kyler bättre. satte en fläkt bakom moderkortsplåten som blåser luft just där processorn sitter. och en som blåser rätt på på sidan!

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060