AHH! Hjälp mig! Hur lagar/löser jag det här?

Permalänk

AHH! Hjälp mig! Hur lagar/löser jag det här?

Jag fick en trasig Slimline DVD-läsare. Jag köppte en adapter så den gick att koppla in med vanlig IDE-kabel. Nu är problemet att jag råkade ha av ledarna som kopplar ihop själva läsardelen med den del som sköter IDE-interfacet. Här kommer lite bilder:

Lödningarna som man ser vid kontakterna är väldigt små. Det går in 3st på 1mm... inte direkt så jag har lust att löda där på. Kan man få tag i liknande "laminerade kopparbanor" och göra ett eget på samma sätt som man kan göra eget kretskort? :/ vet inte hur jag ska lösa det här annars... typ tejpa tunna koppartrådar så de ligger emot lödningarna eller något... Det är ju så himla smått!

Kan meddela att DVD'n fungerade jättebra de 10sec jag han testa den innan den ramlade över bordskanten och ryckte av sladden...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tror inte du kan tejp på koppartråd, tror det ligger ett lager plast över.
sen skulle det bli jäkligt pilligt :/

bästa vore juh att försöka få tag i en sån där kabel.
testa kontakt tillverkaren av cd'n/adaptern, någon borde ha en kabel som passar

Permalänk
Medlem

att laga en hel flex-kabel är verkligen inte lätt. för det första måste du få bort "skyddslacken" för att komma åt banorna. men så som den gått av är det nog ingen idé.

få tag i en ny flex-kabel som ser likadan ut.. svårt och jäävligt dyrt
processen är inte gratis för att göra sådana.

har du riktigt tur så kanske du kan hitta någon "rak" kabel med samma antal ledare från något annat man skrotat.

men jag skulle nog löda kablar, enkelt billigt och smidigare blir det.

vad du bör göra då är att sätta dubbelhäftande tejp på lämpligt ställe så du får kablarna att ligga bra när du löder/lött dit dom.

eventuellt skulle det vara enklare att ta bort kontaktdonen. ös på lite tenn och värm hela grejen. obs värm inte för mycket!! om det inte går bra försök klipp sönder kontakten och ta bort del för del.

men passa dig så du inte bränner igenom kortet / värmer för mycket så paddarna lossnar/går av.

Permalänk
Medlem

Du har ju alla lödanslutning precis bakom "fästpanelen" ... hämta 2 ide kablar, skala och löd dit dem på respektive punkt, vad jag kunde räkna till är det 40 punkter att löda på vardera sida, men bara 36 "kablar" sketcha upp vilka lödpunkter som ska vara anslutna och bara löd, borde inte ta mer än 2 timmar att löda 72 punkter?

Hoppas det löser sig iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Du har ju alla lödanslutning precis bakom "fästpanelen" ... hämta 2 ide kablar, skala och löd dit dem på respektive punkt, vad jag kunde räkna till är det 40 punkter att löda på vardera sida, men bara 36 "kablar" sketcha upp vilka lödpunkter som ska vara anslutna och bara löd, borde inte ta mer än 2 timmar att löda 72 punkter?

Hoppas det löser sig iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
men jag skulle nog löda kablar, enkelt billigt och smidigare blir det.

vad du bör göra då är att sätta dubbelhäftande tejp på lämpligt ställe så du får kablarna att ligga bra när du löder/lött dit dom.

Som sagt är det SMÅTT SOM FAN! det går in tre lödpunkter på 1mm! Kanske är dåligt förklarat, försöker ta n ny bild...

Den här bilden visar kanske bättre hur stort (eller litet) det är:

Så Nej, tyvär så tror jag INTE skulle kalla det "enkelt" att löda.

Tror jag har störst chans att hitta en liknande flexkabel i någonting annat...

Sen om man ska löda så måste man mog ha en 80-sladdars flatkabel som kabel, annars kommer inte sladdarna vara ens nära att ligga rätt. En "vanlig" 40-sladdars flatkabel skulle alldrig gå.

Tar jag en vanlig flatkabel och lägger den första ledaren mot första lödpunkten så kommer andra ledaren i kablen ut vid 4:e lödpunkten...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

awg24 (virtråd, en kadel), 0.25 lödtenn, dubbelhäftandetejp, kaffe och en lödstation med en spetts på ca1mm. det skulle gå fint.

man behöver inte en liten spets på lödkolven för att löda yttepytte saker. det man behöver tänka på är att inte värma med för hög värme och heller inte för länge.

värm lite, lägg på lite lödtenn. ta fram kabeln och värm dit den.

bara man tar det lugnt och inte stressar så går allt.
blir det jobbigt lägg det bara åt sidan ett tag.

edit:

om du vill ge det ett försök och har grejerna.. så skaffa avlödningsfläta så kan man ge upp och ta bort det snyggt, samt få bort bryggningar (lätt hänt om man darrar lite ) .

använd inte tennsug, tennsug är bra till mycket men inte till mindre saker. speciellt inte när man håller på med ytmonterade saker. nu är det här iofs bara en kontakt. men är det en kondning eller motstånd kan man slå sönder komponenter istället för att få upp tennet.

Permalänk

Ok, var hittar jag en 1mm lödspets då? Stången ska vara 5mm i diameter för min lödkolv om jag inte mins fel. Har ingen lust att köpa en ny lödkolv/lödpenna bara för det här...

EDIT:
Ser mer ut som det ska vara 4mm i diameter...

Jupp, 4mm stämmer bra...

Kan det inte vara enkelt att hitta en annan kontakt med samma avstånd mellan "lödfötterna" som man löder fast? då slipper man pillet med att hålla sladdarna i styr, och så är det enklare att ta loss kabeln i ändarna. Vad tror ni? vet ni något som kan passa?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det skulle kunna gå att använda sån silverlack som ibland används för att brygga på processorer exempelvis. Men det förutsätter att du lyckas avtäcka de små kopparbanorna. Det kanske går att skrapa med en vass kniv?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

en lödspets som passar vet jag inte riktigt.. olika fästning på nästan alla stationer.

kolla där du köpt den, eller någonstans där dom säljer lödstationer med det märket.

du kanske hittar något kontaktdon med samma benavstånd.
bör finnas men jag tycker elfa är inte så bra på kontaktdon finns de vanligaste men inte de udda.

värt ett försök.

angående att reparera, det kan fungera men om jag inte minns fel är silverlack ganska dyrt.

Permalänk

Jag har försökt få bort lachen från kopparbanorna men gett upp den iden fullständigt. Det är typ 5ggr så tjockt med lack som det är kopparbana, skrapar man med kniv så händer det antingen inget, eller så skär man igenom hela.
Funderar på att köpa en billig lödspets och fila ner den så den blir liten och smal. Då försvinner givetvis beläggningen men jag tror det borde duga till att löda en sån här sak. En lödspets kostar ~20kr på classe så det är ju inte mycket pengar...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

om du fick med kabeln där du köpte ide konvertern. Lämna tillbaka det och säg att kabeln va av när du fick den
eller så om det inte går kan du fråga om du kan få köpa en sån kabel eller nått?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur den där kabeln reagerar mot värme. Om du lägger lödkolven mot den kanske plasten smälter bort och du får enbart koppar kvar?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Avstängd

hmm, du kan ju köpa en lång sån där högtalar kabel då en väldigt tunn!
Sen skalar du kabeln lite å löder till på alla de där punkterna, alltså på själva krets korten!

Det borde inte vara så svårt!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

asså förlåt att jag skratatr men hahaha det såg så jävla ball ut

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Har du inga gamla hårddiskar, det brukar sitta sådana plastfilmssladdar i dem ju. Ta en sån i rätt bredd kanske?

Om du skall löda smått så säger jag bara en sak: Ta det lungt!!

Lycka till!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

"råkade" ha av...

Permalänk

neoNmaZteR:
Läs fråden ffs...

seda:
Vad såg "ball ut"?

Jonthebest:
Jo, men de brukar inte vara kontakter i båda ändar, utan den ena är det fastlött komponenter på och bara den ena går till en sånhär "snabbkontakt". Som jag är ute efter.

paradoxy:
Eftersom skivan är så mycket större än spelaren så var det inte alls svårt att komma åt skivan vilket resulterade i att spelaren mer eller mindre flög lite lätt lagom graciöst över bordskanten.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |