Permalänk

Byta fläkt i nätagg [Ej löda osv]

<Har sökt, men har ej lyckats hitta något som kan svara på min fråga>

Jag har fått över ett par delar från uppgradering av dator, också så ett nätagg, har funderat lite på vad jag vill göra med det och beslutat mig för o sätta igång en lek och alternativ dator, experimentera lite allt möjligt.

Men vill byta fläkten i nätagget då den skapar mycket iriterande oljud, så tänkte om det går att ta bort fläkten, sätta i den nya och helt enkelt dra fläktens 3pin till moderkortet, då jag saknar förmågan att löda & whatever man måste göra. Detta bör funka eller? borde väll egentligen inte direkt vara något speciellt o annorlunda?

Permalänk
Medlem

Tejpa, eller använd tuggummi

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk

På och framförallt varför?

Permalänk
Medlem

ja det kommer fungera..
gjorde ungefär samma sak med ett gammalt nätagg.. fast jag satte dit en extra.. och drog kabeln till moderkortet..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ta det väldigt lungt när du pillar i nätagget.,

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Medlem

och ha inte datorn på när du gör det... !

Permalänk

Men det där med att tejpa med eltejp, vad är det bra för? och ska jag göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rysstjoff
Men det där med att tejpa med eltejp, vad är det bra för? och ska jag göra det.

Om du knippsar av kablar, och sedan tvinnar ihop dom med andra så är det bra att ha eltejp runt.
Detta tycker jag att du ska göra! Byt ut den gamla fläkten, knippsa av sladdarna på den ny och korsa dom med dom gamla kablarna som sitter i nätagget.
Borde ta ungefär max 5 minuter.

Visa signatur

---

Permalänk

En sockerbit kanske?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

läste att nyare nätagg inte startar om det inte finns någon "fläkt signal" , som en säkerhetsåtgärd.. men jag har inte provat själv så..

Tänk oxå på att den nya fläkten måste ha lika bra effekt som den gamla.. du vill inte riskera överhettning på ett nätagg

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Om du knippsar av kablar, och sedan tvinnar ihop dom med andra så är det bra att ha eltejp runt.
Detta tycker jag att du ska göra! Byt ut den gamla fläkten, knippsa av sladdarna på den ny och korsa dom med dom gamla kablarna som sitter i nätagget.

Att använda eltape är knappast någon bra idè, det kan skaka loss t.ex på väg till ett lan och då brinner kanske nätaggregatet upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Att använda eltape är knappast någon bra idè, det kan skaka loss t.ex på väg till ett lan och då brinner kanske nätaggregatet upp.

knappast nån stor risk att eltejpen lossnar ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

Eller så knipsar man av kabeln sätter dit den nya fläkten å tvinnar ihop löder i hop å sätter smält plast över skiten???:rolleyes:

EDTI: sätt smält plasten innan du löder

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Eller så knipsar man av kabeln sätter dit den nya fläkten å tvinnar ihop löder i hop å sätter smält plast över skiten???:rolleyes:

EDTI: sätt smält plasten innan du löder

Du så var ju det jag sa mycket enklare! =P
Han ville ju inte löda...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tejpa??

Jag skulle inet följa rådet som lämnades lite längre upp här att knippsa och tvinna ihop kablarna för att sedan tejpa ihop dom med eltejp...

Ingen som har märkt att eltejp "rullar upp sig" om man tejpar runt tex en tunn kabel?..

och sen göra detta i ett nätaggregat låter ren idiotiskt.

Har du tur funkar det.

Har du lite mindre tur kommer tejpen lossna och du kommer få en felaktigspänning så kan
göra sönder allt, moderkort, nätagg och resten runtomkring.

Har du ingen tur alls utan det blir som det säkert kommer att bli efter ett år eller två så kommer tejpen lossna, kablarna kommer i kontakt med nått mindre bra.. det blir gnistbildning något blir jätte varmt, dammet kanske tar eld och det kanske stannar där.. eller kanske fortsätter.. vad vet jag..

gör du som så att du kör med nånsorts kopplingsplint, en "sockerbit" eller nått liknande.

mycket bättre ur elsäkerhets synpunkt..

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Re: Tejpa??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiskafan
Jag skulle inet följa rådet som lämnades lite längre upp här att knippsa och tvinna ihop kablarna för att sedan tejpa ihop dom med eltejp...

Ingen som har märkt att eltejp "rullar upp sig" om man tejpar runt tex en tunn kabel?

Jag har då aldrig haft något sådant problem, och jag har gjort på det sättet som jag skrev tidigare, många gånger!

Visa signatur

---

Permalänk

Re: Tejpa??

Citat:

Ingen som har märkt att eltejp "rullar upp sig" om man tejpar runt tex en tunn kabel?..

och sen göra detta i ett nätaggregat låter ren idiotiskt.

Har du tur funkar det.

Har du lite mindre tur kommer tejpen lossna och du kommer få en felaktigspänning så kan
göra sönder allt, moderkort, nätagg och resten runtomkring.

Har du ingen tur alls utan det blir som det säkert kommer att bli efter ett år eller två så kommer tejpen lossna, kablarna kommer i kontakt med nått mindre bra.. det blir gnistbildning något blir jätte varmt, dammet kanske tar eld och det kanske stannar där.. eller kanske fortsätter.. vad vet jag..

gör du som så att du kör med nånsorts kopplingsplint, en "sockerbit" eller nått liknande.

mycket bättre ur elsäkerhets synpunkt..

Om tejpen rullar upp sig så har du troligtvis köpt den på Biltema eller ÖB, och då är det inte riktig eltape.
Eller så har du tejpat alldeles för dåligt eller vid för låg temperatur.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tejpa??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard83
Om tejpen rullar upp sig så har du troligtvis köpt den på Biltema eller ÖB, och då är det inte riktig eltape.
Eller så har du tejpat alldeles för dåligt eller vid för låg temperatur.

hmm... jo.. kanske.. eller så, kanske inte..

jag rekommenderar iallafall nån koplingsplint. det blir ALLDRIG bra och tvinna kablar för att sedan tejpa............

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tejpa??

Citat:

hmm... jo.. kanske.. eller så, kanske inte..

jag rekommenderar iallafall nån koplingsplint. det blir ALLDRIG bra och tvinna kablar för att sedan tejpa............

Det är därför man ska löda, men eftersom han/hon inte vill löda så tycker jag att det inte är någon fara om man tvinnar och sen drar eltejp runt.

Visa signatur

---