Permalänk

Lysrör!

hej!

håller på att bygga en baslåda som projektarbete och ska koppla in ett lysrör, undrar bara vilken av de 4 (1 röd, 1 gul, 2 svarta) sladdarna på strömsladdarna i en dator som går till vad. eftersom det sitter en sådan hane på lysröret.

Tack på förhand

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem

Antar att Röd e Plus, dom svarta är jord, men är ovetlig om den gula...

Visa signatur

Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz Hyper-Threding | Point Of View 6600GT AGP 128MB GDDR3 | 512Mb | Realtek AC97 Audio | MSI MS-6728 2.00 | 80 G HDD 300G S-ATA | Nätagg 520W | Microsoft Windows XP.

Permalänk

borde inte den gula va jord ?....man fick med en strömbrytare till lysröret och dit går en röd och en gul.... eller har jag fel?

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem

röd= +5v båda svarta= jord gul= +12v

Visa signatur
Permalänk

humm så då går det alltså en sladd på 5v och en på 12v till strömbrytaren? jag är inte så kunnig inom el men det låter konstigt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ut från datorns nätagg är Gul=12V Röd=5V Svart=Jord.

http://www.hardwarebook.net/connector/pc/bigpower.html

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

humm så då går det alltså en sladd på 5v och en på 12v till strömbrytaren? jag är inte så kunnig inom el men det låter konstigt...

om man sen kopplar in det till en baslåda så får man ju ta strömmen från bilen...ska man då koppla den gula till chassit och den röda till plus polen på batteriet ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså färgmärkningen i mitt förra inlägg gäller nätagget. Lysrörets kablar har inget med nätagget att göra. Troligast är att du mellan nätagg och lysrör behöver ett slags drivsteg då lysrör behöver mer än 12V, dessutom växelström, för att tändas.

EDIT: lite fel förklarat av mig, på nedanstående länk finns bättre förklaring
http://www.susning.nu/Lysr%f6r

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

men nån som vet om sånna lysrör som man har i datorchassin går att koppla så som jag menar ? alltså till bil ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja, alltså, nu ska vi reda ut det här en gång för alla..
I en dator så finns det en kontakt som heter molex. i molex kontakten sitter det 4 kablar:

Gul som är +12v
svart som är jord
svart som är jord
Röd som är +5v

När du kopplar in ett lysrör i en molex kontakt tar bara lysröret ström från +12v och en jord.
Sen går strömmen till en inverter som omvandlar spänningen till flera hundra volt växelström istället.

Så om du ska koppla in ett lysrör i en bil, så är det bara att hitta en strömkälla i bilen och en jord (eftersom det är +12v likström i bil , samma som i dator)

så det är bara att ta ut den gula och svarta kabeln från molex kontakten och fixa 12v ström till den gula kontakten och jord tilll den svarta sladden.

Hoppas detta hjälpte

Visa signatur
Permalänk

tackar så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem