Permalänk
Medlem

Telia 8mbit: Trådlöst nätverk.

Hejsan,

jag ska skaffa telia 8mbit. Och vi har två datorer här hemma och jag tror ingen har USB2. Och vi har tänkt att köpa en sån här router:

http://www.dabus.se/?89391

och två såna här adaptrar:

http://www.dabus.se/?278093

Kommer vi komma upp i full hastighet (8mbit) med dessa grejer eller kommer USB1 sänka ner allting?

Kommer dessa USB2-adapters fungera i en USB1-port?

Tacksam för svar!

Mvh / Oskar

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle inte satsa på trådlöst för att det är mycket krångel, det är tydligen inte lika säkert som med vanlig nätverks kabel och jag skulle absolut inte köpa en router till telia för det gjorde jag och det blev bara fiasko men det löste sig när jag köpte en switch.

Visa signatur

wiie

Permalänk
Medlem

Både router och kort funkar bra men, WG111 kommer inte att lira utan USB2.
Med kabel får Du full speed men 8Mbit kommer Du nog inte att uppleva med WLAN:et , snarare 4-5 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bajadera
Både router och kort funkar bra men, WG111 kommer inte att lira utan USB2.
Med kabel får Du full speed men 8Mbit kommer Du nog inte att uppleva med WLAN:et , snarare 4-5 Mbit.

Hade han kört 11 mbit så kanske det hade vait så då ja. Men det är ju lite snabbare saker han tänker köra på nu. Iofs kanske det kommer påverka lite om han kör usb 1.1, man knappast så mycket att det lägger sig på 5 mbit.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
Hade han kört 11 mbit så kanske det hade vait så då ja. Men det är ju lite snabbare saker han tänker köra på nu. Iofs kanske det kommer påverka lite om han kör usb 1.1, man knappast så mycket att det lägger sig på 5 mbit.

Jodå, med WG111 spelar det en väldigt stor roll att det är USB2.0, kan vara svårt att få det att funka med USB1.1 överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Men vafan =(

ska jag skaffa pci-kort då eller?

vad ska jag skaffa för grejer så jag får full speed?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskars
Men vafan =(

ska jag skaffa pci-kort då eller?

vad ska jag skaffa för grejer så jag får full speed?

Förslagsvis ett WG311v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banankaka
Jag skulle inte satsa på trådlöst för att det är mycket krångel, det är tydligen inte lika säkert som med vanlig nätverks kabel och jag skulle absolut inte köpa en router till telia för det gjorde jag och det blev bara fiasko men det löste sig när jag köpte en switch.

lite fel där kanske ??

en switch är ingen ersättning till en router
(även om det oftast är en inbyggd switch i en router)

OT:

skaffa inte WLAN
det är relativt lätt att hacka sig in i och det varierar väldigt mycket med kvaliten på signalen beroende på vad för slags hus ni bor i

(betong med armeringsjärn stör signalen)

spika en kabel istället...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...