Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Ritz: Kalas! Hoppas du blir nöjd med kabeln

Shirley: Jo, tänkte föreslå det, men du lyckades lösa det själv. Bäst är att bara ha tvn inkopplad och boota och sen ställa in rätt upplösning.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

jag har kabeln och bilden är jättefin och så, jag har bara ett par frågor.

jag tycker bara det är lite störigt att man hela tiden måste dra bilden till TV:n skulle man inte kunna ha bilen klonad?

Är det naturligt att bilden rullar lite de första sekunderna jag byter till den TV-kanalen?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Flimmer

Har nu fått igång min kabel.
Är kanonfina färger.

Men stör mnig på att det flimrar så gräsligt.
Är mycket störande speciellt på textremsan när man kollar på en dvd.
Var inte alls lika mycket flimmer när jag körde s-video.

Något sätt att reducera flimret?
Får ont i ögonen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Rengch: Strunta i Rage3D, lägg till den upplösning du vill ha i Powerstrip istället (på både primära och sekundära skärmen).

Markus_h: Att du säger "det enda jag kan urskilja är muspekaren" får mig att misstänka att du behöver stänga av Tiling. Se i FAQ:en hur du gör.

Tackar, det löst det problemet, det ända problemet nu är att bilden åker sakta ner åt hela tiden och snabbt åt sidan, men gissar att det bara är att justera rätt i PS.

FInns det några enkla tips på hur man justerar i PS?

Permalänk
Medlem

oscrug: Jag svarar här i stället för PM...tack för berömmet förresten.
Använd en annan spelare, t.ex. BSPlayer eller VideoLAN. Med dessa kan du ha själva videofönstret separerat från uppspelningskontrollerna, vilket gör att du kan ha filmen som "default" maximerad på sekundära skärmen. Inget mer dragande... (förutom första gången).
Du kan klona bilden från skärmen m.h.a. Ultramon, men det är inte att rekommendera eftersom allt hela tiden måste skalas om i mjukvara. Hackigt värre.
Att bilden rullar till när du byter till AV beror troligen på att tv:n tar lite tid på sig att synca bilden. Möjligtvis skulle det kunna bli bättre med finjustering i PS, hur vet jag dock inte, det är bara testning som gäller.

emanuelj: Du behöver nog göra lite mer inställningar i Powerstrip. Det kommer alltid att flimra lite, men flimrar det så mycket att man stör sig på det så är det något som måste justeras. Du kan testa att ändra uppdateringsfrekvensen ytterst lite, eller positionen, eller storleken.

Markus_h: Nu är du nästan framme! Ta tag med musen i mitten av "positionsknapparna" och flytta långsamt på bilden. Om hastigheten t.ex. åt sidan minskar så vet du att du är på rätt väg. Fortsätt tills bilden är still.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått bilden perfekt, det gäller bara att få den stå still nu med

Kan man ändra något värde för att den bara ska ändra "hastigheten" den har vertikalt osv. ?

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med Radeon 9600-kort i. Jag har senaste Catalyst-drivisarna installerade men kan inte välja TV under Bildskärmar. Några tips?

Permalänk
Medlem

DU SKA VÄLJA BILDSKÄRM ISTÄLLET FÖR TV.

Permalänk
Medlem

Precis, din tv är ingen "tv", den är en bildskärm. En sekundär sådan, av CRT-typ.
Titta i Guiden så ser du hur det ska se ut.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har gjort en sån här kabel fast enligt orginalet då det fattades den där piggen som man måste ha i MRJonas kopplingsschema. Men det ända som händer är att bilden på TVen flimrar
hur ska jag göra för att få det att fungera. Jag har en lite äldre TV men den är nog inte äldre än 10 år, den klarar av att ta emot RGB jag testade med DVDspelaren.

// VIper

Permalänk

Jag har redan två inkopplade skärmar på mitt radeon 9600xt kort. Den sekundära skärmen är en kass liten 15 tummare men jag brukar ha mirc och ventrilo på den när jag spelar och ibland kollar jag på film på den när jag surfar etc.

Det lättaste sättet att kunna koppla in tven på detta sättet borde vara att köpa ett pci-grafikkort och köra den sekundära skärmen på det istället. Någon som kan ge ett tips om ett pci-grafikkort som inte är allt för dyrt med ändå inte skit kasst?

EDIT:

Jag hittade nu ett radeon 7000 pcikort för 429. Kanske borde köpa ett sådant och köra tvn på det istället. Så ifall man råkar göra nått fel sabbar man inte nått allt för dyrt.

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlis
Jag har samma problem på min samsung ws28n78 28" WS...

Jag tror det är problem med blankningssignalen, tv:n tror det är compisite bild..

Dock har jag mätt upp samma spänningar ut från min dvi->scart som på min dvd-spelare. Kablen funkar och testat ALLA timings som kan finnas i ps..

Mitt tips till alla är att alla som har en samsung kasta ut den genom fönstret, för det är ett jävla meck utan att nåt funkar..

Okej! Nu har jag lagt ännu en eftermiddag på att fe kabeln att funka, det verkar som att TV:n måste ha spänning på 'mode select' också för att fatta att signalen är en RGB signal. Jag kör helt utan motstånd nu vilket oxå var ett krav för att tvn skulle ställa om sig till RGB.

Men nu funkar det äntligen!

Tack Macen!!!!

Permalänk
Medlem

Skumt det där med Samsung. Men skönt att vi kom fram till en lösning.

Det krävdes också att vi avaktivera tiling för BÅDA skärmarna.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

går det att få bilden klonad eller måste man ha det som 2 bildskärmar?

jag vill alltså att båda skärmarna alltid visar samma, går det överhuvudtaget med denna kabel?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Blir fan tokig på detta jävla program powerstrip, jag KAN inte få bilden att stå still. Kan någon berätta exakt hur jag ska göra?

Innan har jag börjat med att klistra in timings som fungerat för en liknande tv, och sen försökt justera bilden, men jag kan varken få den stå still i sidled eller höjdled, alltid rör det sig åt något håll. Och de 2 korsen i mitten hjälper ju ingenting, hur mycket jag än drar åt olika håll påverkas inte bilden något.

Snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

problemas

Hejsan.. Jag har lött ihop kabeln enligt instruktion. Är dock lite förvirrad. Stämmer färgkoderna på 470 ohms motståndet (på bilden)?

Mitt problem är att bilden rullar ordentligt. Jag har dock bara kommit till bios/start bilden eftersom jag behöver bild på skärmen för att komma vidare. Bilden verkar bra förutom att den rullar så illa. Jag har dubbel och trippelkollat så det inte är kortis eller glapp.

Grafikkortet är ett sapphire 9250 och tv'n är en philips 32" widescreen. Den har några år på nacken men den klarar RGB då jag kör med det från dvd spelaren.

Jag vore extremt tacksam för tips som kan fixa detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markus_h
Blir fan tokig på detta jävla program powerstrip, jag KAN inte få bilden att stå still. Kan någon berätta exakt hur jag ska göra?

Innan har jag börjat med att klistra in timings som fungerat för en liknande tv, och sen försökt justera bilden, men jag kan varken få den stå still i sidled eller höjdled, alltid rör det sig åt något håll. Och de 2 korsen i mitten hjälper ju ingenting, hur mycket jag än drar åt olika håll påverkas inte bilden något.

Snälla hjälp mig

Prova att ändra mellan olika video-ingångar på TVn. Min bild var också bra fast den rullade och hade sig men sen när jag bytte till en annan videoingång blev allting perfekt. Klicka alltså igenom de olika videoingångarna med fjärrkontrollen.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem

Under uppstart ska du ha rullande bild. Du behöver PowerStrip i Windows för att få "riktig" bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen
Under uppstart ska du ha rullande bild. Du behöver PowerStrip i Windows för att få "riktig" bild.

Ja det vet jag...

Och till det med video-ingångarna - ska jag ändra scart-uttag menar du? För jag är inte säker på att det är RGB på mitt andra uttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markus_h
Ja det vet jag...

Och till det med video-ingångarna - ska jag ändra scart-uttag menar du? För jag är inte säker på att det är RGB på mitt andra uttag.

Nej, det var inte det jag menade (men du kan ju testa det också; det kan knappast skada). Det jag menade var att du ska trycka dig igenom de olika video-in typerna som din TV har. Det finns säkert någon knapp du trycker på när du vill ställa om TVn från att visa TV-kanaler till att visa RGB eller S-Video. Prova att trycka på knappen så att den går igenom alla olika typer av video-in signaler. Det var iaf det som funkade för mig. Om jag trycker en gång tror jag att jag får compostite video och trycker jag en till gång får jag RGB.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem

AAAH.. macen.,. tackar för det svaret!

Permalänk
Medlem

1400 inlägg och counting

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Re: problemas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
Hejsan.. Jag har lött ihop kabeln enligt instruktion. Är dock lite förvirrad. Stämmer färgkoderna på 470 ohms motståndet (på bilden)?

Du är den första som upptäckt det tror jag. Färgkoden på kopplingsschemat är för ett motstånd på 1 kOhm, som gav för låg spänning för vissa tv-apparater. 470 Ohm är alltså rätt.

Oscrug: Som sagt, det går bara att ordna med hjälp av Ultramon. Du får lösa filmuppspelningen på annat sätt, som jag beskrev i förra inlägget.

Visa signatur

...

Permalänk

Alternativ till kabel

Efter ha läst ca ½ av alla inlägg så verkar det som en del får det
att fungera men.. andra inte.

Dock så funkar det endast på ATI kort(kanske matrox också).
Jag och säkert minst 50% andra sitter med andra kort ifrån nvidia och intel mm.

Jag hittade nämligen en intressant produkt på dustin som ser ut
att kunna lösa alla problem.
Den tar emot VGA från alla grafikkort ovasett model, märke.
Och kan leverera RGB-utgång.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_sho...

"Klonar din bild från PC'n till TV/projektor m..m. Liten och smidig. Klarar maxupplösning på 1280x1024. S-Video, Composite och RGB-utgång. Förlängningskabel VGA medföljer. "

Någon som provat denna produkt, blev själv väldigt sugen att prova den.

Visa signatur

:)----<

Permalänk
Medlem

Har också tittat på den där convertern....frågan är om det blir lika bra resultat som med en riktig sladd.

Hittade även detta:

http://www.hifi-regler.de/shop/oehlbach/oehlbach_xxl_scart_au...

Är inte det exakt en sådan kabel som denna tråd syftar till att löda ihop ? Den är iof extremt dyr 240EUR, men ändå ?

EDIT: eller denna: http://www.hembioconsult.se/cgi-bin/produkter.pl?mall=../inde...

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

Gecko om du läst de andra inläggen så hade du sett att det där är helt fel.

För det första så är det en scart -->> vga
dvs för att skicka en scart signal till en projektor eller liknande.
Sen så verkar den här kabel lösningen vara långt ifrån stabil.

Den här produkten som dustin har är ju en "pro" framtagen
lösning, alltså inget man sitter och snickrar ihop i källaren.

Dessutom så stöder den alla grafikkort ovasett märke model.
Sen så är den ju relativt billig, 360+ moms + frakt.
Med tanke på att en del som har suttit och försökt få ihop den här
kabel lösningen gått och köpt nya grafikort....
Och har stöd för RGB ut, dvs det vi vill komma åt. Slippa s-video kvaliten.

Jag skulle vara väldigt intresserad av resultatet om det är någon som
har provat den eller tänkt köpa den.

/Janne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha... det förklarar ju saken.

Det finns ytterligare en sak jag inte riktigt förstår...hur gör man med ljudet?

Och sen har jag sett flera olika guider för att göra en sånhär sladd...i alla olika guider används olika motstånd på olika ställen, hur kommer det sig ? vad är rätt?

Tack.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

Ljudet är ju en helt annan grej, själv så använder jag digital out till
min suround anläggning. Med analoga signaler så får jag brus men..
det slipper jag med digital out.

Angående motstånd så ligger väl motsåndet i serie om jag förstått det rätt.
Om så är det ju lasten som avgör vilken storlet på motståndet som man
ska använda för att hålla rätt spännings nivå. Vilket man kan mäta av med
en voltmeter.

/Janne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gecko: Ljudet är som Tiger säger bäst att skicka digitalt till en receiver, men analogt till en förstärkare går också bra. För detta krävs en separat sladd.
Är man inte så kräsen så går det att skicka ljudet analogt till tv:ns högtalare, genom samma kabel som RGB-signalerna. Men att "lyssna" på film genom tv-högtalare är lite tråkigt...

Att motstånden sitter på olika ställen spelar inte så stor roll, meningen med dem är ju att sänka spänningen till rätt nivå. Själv använder jag 470 ohm till syncen, som tillsammans med lasten (tv:n) på 75 ohm skapar en spänningsdelare som ger rätt spänning.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ska göra några kablar nu i veckan. Om någon vill köpa så är det bara att kontakta mig via PM.

Visa signatur