"Piratkopiering - omöjlig att stoppa?" Debatt 15 mars 22:00

Permalänk
Medlem

"Piratkopiering - omöjlig att stoppa?" Debatt 15 mars 22:00

Permalänk
Medlem

Nu har Antipiratbyråns hemsida blivit omgjord av hackare. hehe, gogogo ^^

Permalänk
Inaktiv

Sidan har varit hackad sedan söndag.

Ska bli bli intressant och höra vad Mr. Pontén har att säga i debatten ikväll.

Permalänk
Medlem

Undersökning.......

" alla som tycker att det ska vara lagligt att tanka ner musik från nätet "

svar : Ja : 96%

svar : nej : 4%

kom vi fram till på röstning vem vinner ? jo piraterna så klart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Gissa vilka som vinner det här kriget vi kan bara tacka och ta emot....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

enda jag inte fattar än... ?? för 1-2 år sen var det inget tjat om detta.. men nu verkar Apb fått en dildo i röven när dom vaknade eller vad ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alla som tycker bensin ska vara gratis räcker upp en hand.
Om alla började smita från tankningar skulle det säkert bli allmänt accepterat av pöbeln....

Tycker disskusionen kring huruvida det är ok att ladda hem andras saker är ganska konstig.

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz
Alla som tycker bensin ska vara gratis räcker upp en hand.
Om alla började smita från tankningar skulle det säkert bli allmänt accepterat av pöbeln....

Tycker disskusionen kring huruvida det är ok att ladda hem andras saker är ganska konstig.

kanske inte en så bra jämförelse, lite bättre kanske är om det ska vara gratis att låna böcker på ett bibliotek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz
Alla som tycker bensin ska vara gratis räcker upp en hand.
Om alla började smita från tankningar skulle det säkert bli allmänt accepterat av pöbeln....

Tycker disskusionen kring huruvida det är ok att ladda hem andras saker är ganska konstig.

Åsikterna är många, men självklart kan inte allt vara gratis. Men ett alterntiv är att all sorts mjukvara är gratis för vanliga användare medans företag måste betala licens.

Ang. film och musik har industrin skapat detta själva genom att inte hänga med i utvecklingen. I dag är det helt omöjligt på laglig väg, att på ett enkelt och smidigt sätt tanka ner de låtar man vill ha. Förövrigt tjänar de stora artisterna massor, och piratkopiering bidrar till en större spridning, men mindre i fickan för artisterna (Jag tycker inte synd om dem). Detta tycker iaf jag är sundare.

Finns massor av andra lösningar och argument. Orkar dock inte lista dem nu!

OnTopic: Skall bli väldigt intressant att se hur debatten blir, men även om slaget är vunnet är inte kriget slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att man kunde betala direkt till artisten. så man slipper skivbolagen. man tankar sen betalar man om det var bra. MEN skivbolagen ska inte ha ett öre.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz
Alla som tycker bensin ska vara gratis räcker upp en hand.
Om alla började smita från tankningar skulle det säkert bli allmänt accepterat av pöbeln....

Tycker disskusionen kring huruvida det är ok att ladda hem andras saker är ganska konstig.

Du förstår inte skillnaden mellan immateriell egendom och reell egendom va?

Permalänk
Medlem

Älskar detta " Kan vara ett brott
Det är inte bara Birgersson och Nylander som kritiserat Antipiratbyrån.
Runt 5000 anmälningar har lämnats in till Datainspektionen från privatpersoner mot att föreningen samlar in och lagrar IP-adresser.
Inom kort kommer Datainspektionen att pröva om Antipiratbyrån brutit mot personuppgiftslagen, pul.
- Jag tror att de kommer att kräva ett tillstånd för att föra personuppgifter. ((( Då kan Antipiratbyrån, och därmed filmbranschen, bli skadeståndsskyldiga i miljonbranschen, säger Jens Nylander. ))) <---- speciellt snart är dom ur leken

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kul bild

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk

Tror det kommer att vara lite högre tittarsiffror ikväll på debatt. Medelåldern kommer att halveras iaf

Visa signatur

Barton 2500+@3700+ radeon 9600 bravo 1.8Tb
Toshiba M70 1,5Gb minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trigger_pd
Tror det kommer att vara lite högre tittarsiffror ikväll på debatt. Medelåldern kommer att halveras iaf

jaså? jag e 30+ ... eller e det bara pensionärer som glor på det programet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
kanske inte en så bra jämförelse, lite bättre kanske är om det ska vara gratis att låna böcker på ett bibliotek.

Är gratis att låna böcker på biblioteket, iaf det vi har här i stan. Är det bara jag som inte fattade riktigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Är gratis att låna böcker på biblioteket, iaf det vi har här i stan. Är det bara jag som inte fattade riktigt?

Nej, du fattade precis...

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i detta, så här kommer en kanske dum fråga.

Att ladda ner en mp3-låt eller att dela ut en mp3-låt, är det lika olagligt vilket som ?

Räknas det som piratkopiering om jag laddar ner musik-filer för eget bruk utan att dela ut dom ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

kanske införa en "licens" av något slag...
vet att det är lite svårt att få det att funka men man kan ju tänka på saken...
kanske att man betalade en summa per år till ett internationellt företag, sen får man ladda ner alldeles lagligt...
kan ju själv säga att jag gladligen skulle betala typ 1-2K per år för o ta ner det JAG vill ha

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Jag är inte så insatt i detta, så här kommer en kanske dum fråga.

Att ladda ner en mp3-låt eller att dela ut en mp3-låt, är det lika olagligt vilket som ?

Räknas det som piratkopiering om jag laddar ner musik-filer för eget bruk utan att dela ut dom ?

Att enbart ladda hem är helt lagligt idag...

Permalänk
Medlem

enda som är olagligt är att en helt okänd laddar upp låt från dig. DEt fåniga i sammanhanget är att det är passivt och ingen handling du begår, du behöver inte ens veta om att det skett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du förstår inte skillnaden mellan immateriell egendom och reell egendom va?

Det du menar är alltså att allt som inte är reellt, som inte går att "ta" på är lungt att sno?
Hoppas jag uppfattade dig korrekt.
Exempelvis skulle en patent inte bli värd någonting?
Detta skulle antagligen leda till ett minskat humankapital, liksom all kopiering(troligtvis) bidrar till färre titlar samt högre pris.

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baaz
Det du menar är alltså att allt som inte är reellt, som inte går att "ta" på är lungt att sno?
Hoppas jag uppfattade dig korrekt.
Exempelvis skulle en patent inte bli värd någonting?
Detta skulle antagligen leda till ett minskat humankapital, liksom all kopiering(troligtvis) bidrar till färre titlar samt högre pris.

Jag bara udnrade om du förstod skillnaden...
Och hur du av en fråga kan dra en sån där slutsats är det bara du som vet...

I ett land så köpte ett företag vattenrättigheterna, det involverade även regnvattnet...
Det företaget ansåg sig äga regnvattnet, så, om någon använde regnvattnet till något utan att betala så stal dom från företaget...

Det är väll ett av dom mest extrema exempel som visar på hur dumt immateriell egendom kan vara...

Permalänk
Medlem

Även om dom gör nerladdning av musik olaglig, så kommer det att vara lagligt att använda program som Station Ripper. Så om man vill vara laglig, men slippa köpa sin musik, kan man alltid låta Station Ripper stå på en dag, och vipps så har man hundratals mp3or i hyffsad kvalite på sin dator. Utan att antipiratgruppen kan göra något åt saken.

http://www.stationripper.dk/

Permalänk

Skivbolagen borde sansa sig något vad gäller utgivning av kopiösa mängder skitmusik. Det är klart att de blöder ekonomiskt. Jag köper högst två cd-skivor om året. Resten får jag nog av på radio - efter tre genomlyssningar är man less på skiten. Utan att vara musiker skulle jag kunna av att bara lyssna på inledningen skriva klart resten av låten.

Skivbolagen borde miljöbeskattas för tusan, hur mycket naturresurser går åt för att få ut en A-teens CD egentligen???

Permalänk

Om artister går förbi skivbolagen, spelar in musiken på datorn hemma och lägger ut musiken på sin hemsida och samtidigt säljer cd-skivor, t-shirts och liknande där så tror jag de tjänar mer pengar per fan än de skulle göra om de låter ett bolag pumpa ut musiken åt alla håll och kanter.
Med en sån utveckling skulle skivbolagen försvinna och kanske på sin höjd ersättas av eventbolag och CD-tryckerier. Inte så konstigt att de är livrädda kanske?

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Jag skulle vilja se att man kunde betala direkt till artisten. så man slipper skivbolagen. man tankar sen betalar man om det var bra. MEN skivbolagen ska inte ha ett öre.

Men du har kanske inte fattat att skivbolagen behövs för PRODUKTION av musiken.

Hade det funnigts ett vettigt sätt att ladda ner högkvalitativ musik mot en rimlig ersättning, typ 5 kr/ låt eller liknande så hade det gjort underverk för musikindustrin, jag röstar höger och tror och verkar för marknadsekonomi, utan den hade inte msuik som det är idag funnigts, men det måste finnas distributionskanaler som är marknadsanpassade till den tid vi lever i...

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW Alpina
Men du har kanske inte fattat att skivbolagen behövs för PRODUKTION av musiken.

Det är inte riktigt sant.

Det finns idag möjligheter att producera många sorters musik till väldigt låga kostnader och helt utan inblandning av skivbolag. Det handlar bara om hur duktig(a) den/de som vill producera musik är och hur de vill att deras slutprodukt ska se ut (eller kanske snarare låta).

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

En fundering... Min externa IP är min trådlösa accesspunkt som jag kör utan någon kryptering.
Det har varit någon/några externa uppkopplingar via mitt bredband från och till. Om någon sitter via mitt trådlösa nät och använder DC och Polisen knackar på och säger att min IP är den som är "skyldig", vad händer då... Jag har ju inte gjort något och har ingen aning om vem det är som gjort det heller...

Hur tolkas det?

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...