Retur av MP3-spelare pga av bristande kvalitet

Permalänk
Medlem

Retur av MP3-spelare pga av bristande kvalitet

Hejsan!
Jo nu var det så att min MP3 spelare (Creative Zen Micro) har gått sönder pga av ett känt fel som Creative inte fixat (och troligen kommer inte fixa). Jag ska nu få min spelare utbytt mot en ny med samma "fel" (vet inte ifall det är ett designfel eller bristande kvalite). Baserad på andras erfarenheter så är jag rätt säker på att denna kommer gå sönder på samma sätt. Jag har därför ingen lust att skicka in samma spelare igen (och igen och igen...) för att få den utbytt. Jag vill ha pengarna tillbaka för att kunna lägga dem på en annan spelare.

Vad har jag som konsument för rätt i detta läge?

Permalänk
Hedersmedlem

Av ren nyfikenhet, får man fråga vilket fel det rör sig om?

Vet att ett första parti ska vara behäftat med fabrikationsfel iaf.

Nu till saken, det första du kan göra är att begära att köpet skall hävas, dvs. du får pengarna tillbaka.

Dock har du inte rätt till detta enligt lagen. Jag tycker tillika att du ska låta dem försöka åtgärda felet, du kan inte veta om de lyckas innan de har försökt.

Iaf. säger konsumentköpslagen att de har två åtgärdsförsök på sig, därefter är det hävning av köp som gäller.

Permalänk
Medlem

Antar att det handlar om den glappande hörlurskontakten. Har samma problem och har precis fått mitt RMA från Creative. Med tanke på hur snabba de var med RMAn när man beskrev felet hoppas jag att de tar det här på allvar och verkligen gör något åt det. Bara att hoppas på att creative som stor aktör tänker lite på sitt goda varumärke här för det är verkligen inte lockande att få hem en ny spelare som man kan ana kommer gå sönder om ca 30 dagar som den första.

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?

Permalänk
Medlem

SantaClaus: Precis som ikeaboy beskriver så är det hörlurskontakten som gått sönder (ljudet skiftar mellan mono och stereo samt massa sprakande). En snabb titt in i Creatives egna forum så märker man att det inte är något "måndags ex" man fått. Folk har fått byta sin ett flertal gånger och jag vet med största sannolikhet att detta är det som kommer hända mig också.

De svarade lite kryptiskt på mitt mail när jag frågade om detta var fixat i den nya spelaren jag skulle få tillbaka: "Samtliga enheter vi har på lager är nogrannt kontrollerade".

Jag ska vänta och se vad som händer med denna, går den också sönder så ska jag försöka häva köpet. Så nu undrar jag, vem vänder jag mig till? Creative eller butiken där jag köpt den?

Tack så mycket för era svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
SantaClaus: Precis som ikeaboy beskriver så är det hörlurskontakten som gått sönder (ljudet skiftar mellan mono och stereo samt massa sprakande). En snabb titt in i Creatives egna forum så märker man att det inte är något "måndags ex" man fått. Folk har fått byta sin ett flertal gånger och jag vet med största sannolikhet att detta är det som kommer hända mig också.

De svarade lite kryptiskt på mitt mail när jag frågade om detta var fixat i den nya spelaren jag skulle få tillbaka: "Samtliga enheter vi har på lager är nogrannt kontrollerade".

Jag ska vänta och se vad som händer med denna, går den också sönder så ska jag försöka häva köpet. Så nu undrar jag, vem vänder jag mig till? Creative eller butiken där jag köpt den?

Tack så mycket för era svar!

Du skall alltid vända dig till butiken där du har köpt varan ifrån, du har inget med Crative att göra.
Dom är oxå skilldiga att följa konsumentsverkets regler.
Du har rätt att häva köpet om felet har uppstått 3 ggr i rad . Alltså samma fel på varan 3 ggr i rad då har du rätt att kräva pengar eller en helt annan produkt.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret! Creative skickade idag en ny spelare till mig. Ett stort plus till dem för att de skickar med nått som heter Parceline (antar att det är som UPS eller DHL) och inte Posten.