Permalänk
Medlem

Vattenkylning utan vattentank?

Jag har funderat på om det är stor skillnad om man kör ett vattenkylsystem med eller utan vattentank. Någon som har erfarenhet av det? Det är ju en sörre mängd vatten så det borde bli kallare vatten som cirkulerar i systemet.

Permalänk
Medlem

1 Fråga bara varför ska du köra utan?;)

Jag tror att det blir skillnad att köra utan kanske inte så stor men,,
sen blir det vell lättare med att hälla i vatten och sånnt men det
går iof att lösa rätt bra en då.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man har en tank är väl att luftbubblor som slipper in/uppstår ska ha någon stans att ta vägen? (toppen av tanken)

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk

Hallå? Varför skulle en större mängd vatten bli kallare? Du får ju köra med en radiator som faktiskt kyler vattnet... jag har en tank (tupperware!), mest för att kunna lufta systemet utan strul... tanken tillför bara vatten när luften sticker...

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Antingen du kör med resarvoar (tank), eller med T-line (t-kors, slangstump, och kork, lämpligtvis längst upp i din slinga), gör ingen större skillnad, med STOR resarvoar, får du en mycket större buffert mot temperatursvängningar, och kan klara dig med en mindre radiator, men det kommer innebära att om du nångång lyckas värma allt vattnet, kommer cpu'n gå varmare. den största fördelen med resarvoarer är att du kan använda dränkbara pumpar, den största nakdelen är turbulens i resarvoaren, och ökat motstånd som följd, det brukar dock inte vara något problem, om man tänker sig för.

Själv rekomenderar jag T-line, det tar mindre plats, är dock gärna lite kluddigare att fylla systemet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ingen tank här inte

Har byggt en vattenkylning av köpta komponenter i min dator.
P.g.a. att min låda inte är speciellt rymlig kör jag utan tank.
Va ett jävla jobb att bli kvitt alla bubblorna men nu när de är borta fungerar systemet som en dröm! Ett tips: sätt en t-skarv någonstans så du kan lufta/fylla på vid ev. behov

Visa signatur

Stora: Phenom X4 965 @ 4,0GHz @1,43V, 8Gig DDR3 Ram, HD5850 725@1000MHz, Rejäl H2O
Andra: Opteron 144@2,79GHz, 2Gb ram, 2st 8600GT i SLI, vmod, extra kondensatorer, H2O
Tredje: 3700+@2,81GHz, 2Gb ram, 8800GT, H2O
Bärbar: Asus G53JW i5 2,9@3,3GHz, GTX460 625@800MHz, 4Gig DDR3, 1Tb, Modifierad kylning

Permalänk
Medlem

Min tank låter som en rinnande toalett. Vet inte om alla gör det, min är lite dumt konstruerad (DD bay tank) så det är möjligt att andra modeller inte låter alls.

Vissa personer blir ju pinknödiga av rinnande vatten, så det kanske är nått att ha i åtanke.

.johan

Visa signatur

[ A64 ClawHammer 1.8Ghz @ 2.6Ghz | MSI K8N Neo | 1GB OCZ EL 2-3-2-5 1T | DD Maze4 ]

Permalänk
Medlem

så med dd bay tanken går det inte att fylla på så att öppningarna ligger under ytan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepp
Min tank låter som en rinnande toalett. Vet inte om alla gör det, min är lite dumt konstruerad (DD bay tank) så det är möjligt att andra modeller inte låter alls.

Vissa personer blir ju pinknödiga av rinnande vatten, så det kanske är nått att ha i åtanke.

.johan

har lösningen på det faktiskt

ta en CocaCola flaska använd den som tank fast liggande å inte stående... då rinner vattnet längs halsen på flaskan å du slipper de där pårlande ljudet från vattnet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

är det inte smartare och ha vatten slngen in i tanken undervatten?
då slipper man ju sånt.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
är det inte smartare och ha vatten slngen in i tanken undervatten?
då slipper man ju sånt.

doh... ja går å lägger mig så man kanske är lite vassare imorrn

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notten
så med dd bay tanken går det inte att fylla på så att öppningarna ligger under ytan?

Jo visst går det att fylla upp den, men det spelar inte nån större roll eftersom det ändå blir vågor av trycket från pumpen.

Och en PET flaska? jag vet jag inte riktigt, min pump skulle nog spruta vattnet till botten av flaskan ( Har ganska bra flöde )

.johan

Visa signatur

[ A64 ClawHammer 1.8Ghz @ 2.6Ghz | MSI K8N Neo | 1GB OCZ EL 2-3-2-5 1T | DD Maze4 ]

Permalänk
Hjälpsam

Utan tank kallas det fill/bleed system. Största fördelen med vattentank är att man får jämnare temperaturer, ju större vattentank man har desto längre tid tar det att värma upp vattnets genomsnitt temperatur...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

när man har vattenkylning är det väll vanligt batterivatten man använder?

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Hjälpsam

Kemiskt ren destilerat vatten, typen batterivatten (inte begagnat;)) är utmärkt för detta ja.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Kemiskt ren destilerat vatten, typen batterivatten (inte begagnat;)) är utmärkt för detta ja.

va e de för fel med kran vatten å glykol då?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det är inte bara alger, utan ju mer meck du har i vattnet förrutom rent vatten desto mer slagg och avlagringar i blocken får du i längden och därmed sämre kylningsförmåga på dem. Man får helt enkelt göra rent blocken oftare, glykol dödar de flesta alger annars sant.

Visa signatur