Permalänk

Tyst på burken!

Har tröttnat på lådan som låter som ett tröskverk. Hade tänkt byta ut alla fläktar för att få tyst på eländet. Chassit är ett Tt Shark med 2 st 120mm fläktar. Hade tänkt ersätta dessa mot några papst fläktar,
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304279&cks=PRL
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302082&cks=PRL
Kyler 16,5dB varianten tillräckligt mycket tror ni?

På processorn hade jag tänkt sätta antingen en Thermalright XP-120 eller en Zalman 7700-Cu.

Även med grafikkortet står det mellan 2 alternativ, en Zalman VF700-Cu eller en NV5.

Någon som kan hjälpa mig välja? Eller kanske rekommendera någon annan bra lösning
Tacksam för svar

EDIT: Någon som vet om det går att köra SLI med de nämnda grafikkylarna? De är ju ganska stora båda 2. På DFI SLi-DR kortet är det bara en slot mellan PCI-x platserna.

Permalänk

Tror inte det går köra sli med dem på själv har jag ett A8n-Sli deluxe, där finns 2st pcie 2x mellan 16x, skulle jag sätta in det med bara 1 emellan så skulle fläkten vara precis ovanför det andra kortet, vilket inte skulle funka.

Jag har en 7700 på cpu:n och en VF700 på graffet (Athlon64 3200+ och 6600gt) håller 36'C idle på cpu och 35 på graffet. Hörs knappt.

Men hade jag varigt du, hade jag nog tagit XP-120 med en bra fläkt och till grafikkortet en VF700.

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk

http://www.arcticsquad.com/index.php?lang=1&page=4&id=10
NV5an verkar bättre än VF700an faktiskt... Får leta efter fler tester.

Förresten... är ADDA fläktar att föredra framför Papst? (Vet inte om jag ska beställa från Gtek eller komplett)

Permalänk

jag hade en papst en gång... var hyffsat tyst men där va ett störigt ljud som kom oxå... nu har jag adda för hela slanten och är väldig nöjd

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Adda har jag lyssnat på och de är faktiskt hyfsat tysta. Enligt silentpcreview i USA (där har de inte ADDA) ska Nexus real silent 120mm som finns hos GTEK vara den tystaste fläkten (flyttar också väldigt lite luft).

XP 120 med en Adda eller Nexus kommer vara tystare och bättre (och dyrare) än zalmans kylare. Det är synd att zalman har satt på en så pass kass fläkt på sina annars så bra kylare, byter man fläkten i en zalman går det nämligen att få den väldigt mycket tystare, även om det är förenat med en del pill.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Har lite svårt att bestämma chassifläktar.... finns så många!

ADDA 120mm fläkt (L1), 16 dBA [ 16dBa | 38,9 cfm ]
Papst 120mm fläkt, 26dBa, 94m³/t [ 26dBa | 55,3 cfm ]
ADDA 120mm fläkt, 24.7 dBA, RETAIL [ 24,7dBa | 56,3 cfm ]
Nexus Real Silent chassifläkt 120mm, 22,8 dBa [ 22,8dBa | 36,87 cfm ]
eller
Titan 120mm fläkt, <26dBa, 76 m³/t [ 26dBa | 44,71 cfm ]

en hel del...

vilken ska man ha?

"ADDA 120mm fläkt, 24.7 dBA, RETAIL" verkar bäst, någon som har erfarenhet av denna fläkt? duger den till att sätta på en XP-120?

EDIT: har hittat en XP-120 fö 399 kr på maxfps.se! det blir nog en sådan nu behöver jag 3 st tysta och bra fläktar

Permalänk
Medlem

Nexus duger helt klart och är tystast. Dock är de inte så billiga.

Se till att du får rätt ADDA-fläkt, verkar som det finns två versioner av den, en som går vid lite högre varvtal.

Sen kan du fixa en fanmate så du kan styra din fläkt, ofta behöver den inte köras på full fräs utan kyler tillräckligt på halvfart.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag har en Tt Hardcano 12, så det är inga problem
Men tror du nexus flyttar tillräckligt med luft? den flyttar ju ungefär lika mycket som ADDAs 16 dB'are, som borde vara tystare..

ungefär hur mycket är 24,7 dB?

Permalänk
Medlem

Ett fungerat och välbeprövat sätt att kyla tyst när jag byggt ett antal datorer (inkl min egen) har varit:

*Processor: CNPS 7700-CU, tidigare CNPS 7000-CU. Det finns bättre kylflänsar där man får montera valfri fläkt men priserna går upp en del om man väljer den lösningen..

*Grafikort: VF700 alt NV. Personligen så föredrar jag VF700:an mer men NV:an har fördelen att den gör sig av med varmluften själv vilket gör att man inte behöver köra chassifläktarna på så höga varvtal.

*Chassifläktar: Håller mig helt till ADDA 16dbA. Bra fläktar för hyffsade pengar. Brukar koppla in fancontrollers till dessa. Mina egna går just nu på ca 12dbA. De ggr jag inte fått så mycket pengar att röra mig med så har även everflow funkat. Papst har jag aldrig varit nöjd med så håller mig undan där.

*Dämpning: Satsa på något som verkligen är anpassat för datorer eller dyl...testat flera material och fallit AcustiPack.

Permalänk

Tror jag satsar på en XP-120 då den är billigare.. hur tror du en ADDA 16dB funkar med den?

Dämpning vet jag inte riktigt... Tt Shark har ju ett "hönsnät", inget fönster, så det mesta ljudet kommer nog ut där ändå. Men lite dämpar det kanske

Permalänk
Medlem

En ADDA 120mm kommer fungera helt perfekt till den.

Sen ska man inte riktigt lita på tillverkarnas specifikationer för ljud och CFM, men en polare har en 120mm adda, den är mycket tyst. Hårddiskar och hans zalman 7000 hörs mycket mer.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Ackelind, vilken modell har din kompis? 16dB eller 24dB? Ställer samma fråga igen: tror du den funkar bra på en XP-120?

OBS! jag överklockar inte. min cpu ligger på 35 grader i idle, med stock kylaren.

Permalänk
Medlem

Han har 16dB modellen vad jag vet, det är den som säljes hos datorbutiken.com. Igår testade han hur tyst den var lite ovetenskapligt. Han var tvungen att ha örat emot fläkten för att höra den vid 12V.

Om du har så där låga temps med stockkylaren så kommer det gå mer än väl!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Låter utmärkt!
Då blir det en Thermalright XP-120 och 3 st ADDA 16dBa fläktar.
Ang graffekylning blir det nog en VF700-Cu.

Tack för hjälpen

EDIT!!: Håll på att glömma det viktigaste! Någon som vet om XP-120 passar/inte passar på mitt mobo? (DFI LP nF4 SLi-DR) vore ju gött om den inte skulle passa....

edit2: läste på thermalrights hemsida att den passar, men den blockerar första pci sloten. det gör inget men hur är det med minnena tro? jag har 2 st corsair xms, de har ganska höga heatsinks...