ATi Radeon 9800 pro seriöst FPS problem...

Permalänk
Medlem

ATi Radeon 9800 pro seriöst FPS problem...

Hej!

Jag har ett Sapphire ATi Radeon 9800 pro som funkar riktigt bra... emellanåt.

Jag lirar framför allt Call of Duty och vill därför att min FPS skall vara hög och stabil i det.

Efter det att jag har tagit bort "sync every frame" samt ändrat så att FPS ska tillåtas vara 125 hoppades jag på att det skulle bli bättre. Det blev det dock inte,

FPS ligger konstant på 125... sen helt plötsligt droppar den till 30-40 t.o.m. lägre ibland. Det konstiga är att jag har samma fps när jag har maximum inställningarna som när jag har minimum inställningarna.

Såg på ett annat forum att det kan störa om grafikkortet och ljudkortet har samma IRQ, det verkar som att de delar samma IRQ här, 16... kan det störa? hur ändrar jag det?

Verkar inte ha med AGP aperture storleken att göra. Har testat både med och utan fast write.

Kör med ATi's senaste drivrutiner, har testat olika. Kör med min senaste BIOS uppdatering.

Hjälp mig!

Pentium 4 1,7 ghz
1024 mb RDRAM
Sapphire ATi Radeon 9800 pro 256 mb
Turtle Beach Santa Cruz ljudkort.

Permalänk

Byt plats på ljudkortet.
Kan vara processorn som är flaskhals.
Det är på mitt system iallafall. Antingen cpu:n eller bussen iallafall.
Kan få rätt grymma fps-drops i vissa spel.
T.ex. Diablo 2 som inte ens är grafiskt krävande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag har bytt plats på ljudkortet nu... samma problem, nu har de separata IRQ nummer.

vad kan det bero på?

hjälp !!

Permalänk

Tja din processor och därmed din buss är ju inte så het om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vet att det inte är den senaste...

men call of duty släpptes i november 2003...

Permalänk

Din processor släpptes 2001...
Du kör med något som har 400mhz buss.
Egentligen är det 100mhzx4, skitsamma.

Call of duty använder rätt mycket processorkraft för AI:n vad jag vet.
Att du ska kunna köra med 125fps konstant är en utopi då processorn inte hinner med att ge all info till grafiken och samtidigt styra både dina kamrater och dina fiender.

Visst det kan vara inställningar som är åt helsike också men du ska komma ihåg att processorn är 2 år äldre än spelet som du försöker klämma ur allt på.
Kan lova att jag inte försöker detsamma med spel släppta 2004 med datorn i min sign.

EDIT:
Är det orginal eller är det united offensive?
Senaste patchen?

Visa signatur

Permalänk

hade exakt samma problem som dig förut men med ett uppbyte till en 3400+ så är fpsen stabil i de flesta spel.......

Visa signatur

k8n neo3, amd 3400+ @2.6 Ghz,twinmos 3200 2x512, x800gto 500/500 80 gb ide maxtor 7200rpm

Permalänk
Medlem

blir väl eventuellt att uppgradera processorn då...

fast AI:n borde inte dra så mycket eftersom jag lirar online, skulle skrivit det från början, my bad.

det är original, och senaste patchen installerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +Pine+
blir väl eventuellt att uppgradera processorn då...

fast AI:n borde inte dra så mycket eftersom jag lirar online, skulle skrivit det från början, my bad.

det är original, och senaste patchen installerad.

Kommer fps-dropsen vid speciella ställen eller kommer de helt slumpmässigt? Jag tror nämligen inte det beror på hårdvaran utan istället på något program som körs i bakgrunden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Kommer fps-dropsen vid speciella ställen eller kommer de helt slumpmässigt? Jag tror nämligen inte det beror på hårdvaran utan istället på något program som körs i bakgrunden.

Du menar att den svaga processorn har för mycket att göra?
Vet att jag hade problem med call of duty demon med min processor på 2.0ghz.

Dock var det ju att han spelade online vilket är annorlunda.

Tror dock att processorn är lite klen men ifall det är något som ligger och stör i bakgrunden så blir det ju helt klart för tungt.
Dock måste du hålla med om att 1.7Ghz är i klenaste laget att spela med 125fps konstant med.
Särskilt som minimumkravet för den senaste patchen ligger på 700mhz P3 efter vad jag förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara det inte droppar så lågt som 30-40 är jag nöjd.

förstår inte att när jag tittar in i en vägg på ett ställe har jag 125, går jag sen lite höger vid samma vägg t.ex. droppar den till 42... ologiskt.

har testat både med sp1 och sp2, samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Du menar att den svaga processorn har för mycket att göra?
Vet att jag hade problem med call of duty demon med min processor på 2.0ghz.

Dock var det ju att han spelade online vilket är annorlunda.

Tror dock att processorn är lite klen men ifall det är något som ligger och stör i bakgrunden så blir det ju helt klart för tungt.
Dock måste du hålla med om att 1.7Ghz är i klenaste laget att spela med 125fps konstant med.
Särskilt som minimumkravet för den senaste patchen ligger på 700mhz P3 efter vad jag förstår.

Jag kör min Athlon XP Barton i 1.08GHz med 9800np och jag upplever inget hack/drops i Call of Duty. Kör på 1600x1200 med höga inställningar på annat.

Citat:

förstår inte att när jag tittar in i en vägg på ett ställe har jag 125, går jag sen lite höger vid samma vägg t.ex. droppar den till 42... ologiskt.

Håller den i sig på 42fps eller går den upp efter ett tag?

Permalänk
Medlem

+Pine+ du skojjar? vadå helt ologistkt det är klart att om du kollar mot en vägg att du får bättre fps nu blir jag orolig här.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
+Pine+ du skojjar? vadå helt ologistkt det är klart att om du kollar mot en vägg att du får bättre fps nu blir jag orolig här.

jag menar att om jag tittar i samma vägg lite längre till höger eller vänster, när samma mängd ska renderas på skärmen hoppar fps:n från 125 till 40. Förstår att du blev rädd där ett tag, tur att du misförstod mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Håller den i sig på 42fps eller går den upp efter ett tag?

den går upp efter ett tag igen

Permalänk
Medlem
Citat:

jag menar att om jag tittar i samma vägg lite längre till höger eller vänster, när samma mängd ska renderas på skärmen hoppar fps:n från 125 till 40. Förstår att du blev rädd där ett tag, tur att du misförstod mig

den går upp efter ett tag igen

Har det det alltid varit såhär? eller är det något nytt.
men som sakt satsa på ny prolle

/PeekaBoo | Jojje

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Provat köra Ad-Aware och installerat NOD32 eller F-Secure?

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem

Hade lite samma problem med 9800 pro, med min gamla 1800+ prolle på 1,9 GHz. Där jag hade lågt fps då och då. Riktigt irreterande.

Men efter att att byt ut 1800+ mot en 2500+ Barton som körs på 2,4 GHz så har jag absolut inga problem.

Så jag gissar på att din Processor inte klarar av arbetsbördan precis som min gamla trotjänare, tyvärr.

Bara att uppgradera. eller överklocka

/Larq

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIGGE_BOSSEN
Provat köra Ad-Aware och installerat NOD32 eller F-Secure?

japp, trodde själv att det berodde på detta först också, men icke.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larq
Hade lite samma problem med 9800 pro, med min gamla 1800+ prolle på 1,9 GHz. Där jag hade lågt fps då och då. Riktigt irreterande.

Men efter att att byt ut 1800+ mot en 2500+ Barton som körs på 2,4 GHz så har jag absolut inga problem.

Så jag gissar på att din Processor inte klarar av arbetsbördan precis som min gamla trotjänare, tyvärr.

Bara att uppgradera. eller överklocka

/Larq

Det blir väl att köpa en ny AMD Athlon 64 processor o nytt moderkort o ram minne då

snyft... fast en positiv snyftning... om det inte vore för pengarna