Monteringshjälp Zalman 7700 Cu för AMD 64

Permalänk

Monteringshjälp Zalman 7700 Cu för AMD 64

Jag har ett problem vid installationen av Zalmans 7700 Cu-fläkt. Jag har en 939-sockel och problemet är att moderkortet redan har en "backplate" med tillhörande skruvhål som sticker upp ca 4 mm från moderkortets yta. Så när jag ska skruva i de medföljande "nipplarna" och sedan fästa fläkten med skruvar i nipplarnas hål så befinner sig nipplarna 4 mm högre än de ska så fläkten kan inte skruvas åt så hårt som den ska.

Nån som vet om det går att ta bort moderkortets orginalbackplate så man kan lägga dit den som följde med fläkten? Den verkar ju sitta som berget dock, limmad till kortet eller nåt sånt.

Annars är enda lösningen att skaffa "kortare" nipplar antar jag.

Nån som upplevt samma problem och känner för att dela med sig?

Visa signatur

Fujitsu Siemens Scaleo X Hem-PC Suger™ | Athlon64 4000+ | Zalman CNPS7700-Cu | Asus A8NE-FM | 2048 MB DDR 400 MHz | ATI Radeon X600 Pro-4 | 1 X Maxtor 120 GB, 2 X Maxtor 250 GB (SATA) | Philips 200P 20'' TFT | NEC DVD-RW 3500

Permalänk
Medlem

Du ska ta bort den plattan som sitter där från början och använda Zalmanplattan istället. Den sitter klistrad på moderkortet. Det lättaste brukar vara att värma den lite med en hårtork och trycka på nipplarna från ovansidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Du ska ta bort den plattan som sitter där från början och använda Zalmanplattan istället. Den sitter klistrad på moderkortet. Det lättaste brukar vara att värma den lite med en hårtork och trycka på nipplarna från ovansidan.

Är det så med samtliga moderkort?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freeloo
Är det så med samtliga moderkort?

Med socket 939 och 754 ja.
Iofs var den inte klistrad på polarens Asus K8N.

Permalänk
Medlem

det skulle underlätta om du skrev vad för moderkort saken gäller.
generellt måste du använda zalmans bakplatta. den som sitter på mobon går ganska lätt att peta bort eller värma litet om det inte går.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Moderkortet är ett ASUS A8NE-FM, ett kort som används av Fujitsu Siemens i deras färdigbyggda datorer, just detta är en hem-pc.

Tack vare infon om att jag faktiskt kunde ta bort plattan så vågade jag bända lite! Missade rådet om hårtorken hade gärna prövat det för den satt hårt alltså... Tog ett plastkort, lånekort närmare bestämt ;), och bände försiktigt och successivt av plattan från moderkortets baksida.

Sedan var det bara att köra med Zalmans medföljande bakplatta för AMD 64 och resten av installatione är ju busenkel.

Tack för hjälpen med detta!

Kan även som notering nämna att fläkten fick följden att det inte gick att komma in i BIOS mer än vid var femte försök. Jag löste det genom att ta bort funktionen att moderkortet självt fick styra fläktens hastighet, dvs så att den alltid går med samma varvtal, sen har jag kommit in i bios vid första försöket alla gånger.

Visa signatur

Fujitsu Siemens Scaleo X Hem-PC Suger™ | Athlon64 4000+ | Zalman CNPS7700-Cu | Asus A8NE-FM | 2048 MB DDR 400 MHz | ATI Radeon X600 Pro-4 | 1 X Maxtor 120 GB, 2 X Maxtor 250 GB (SATA) | Philips 200P 20'' TFT | NEC DVD-RW 3500

Permalänk
Medlem

Priapulidae, har en likadan hempc som dig. Orginalfläkten som sitter i låter som ***. Tänkte höra om du har fått nån temperaturskillnad med Zalman CNPS7700-Cu. Funderar också på att byta till Zalman CNPS7700-Cu eftersom jag kommer upp i ~70C full load.

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Med socket 939 och 754 ja.
Iofs var den inte klistrad på polarens Asus K8N.

Gäller dock inte ASUS A8V-Deluxe:
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000_A8VDeluxe_eng.htm...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Gäller dock inte ASUS A8V-Deluxe:
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000_A8VDeluxe_eng.htm...

Hoppsan! Jag sitter med ett sådant moderkort och det gör brorsan också. Vi har båda Zalmans bakplatta och har inte haft några som helst problem. Vad är det som kan hända? Det verkar som om kylaren kan komma för långt från processorn, vilket då skulle leda till värmeproblem. Jag menar, har man kört denna kombination ett tag och inte haft några problem, så borde det ju inte vara något att oroa sig för.

Är det någon annan med ASUS A8V-Deluxe som har upplevt problem?

Varken jag eller brorsan har kvar ASUS bakplatta... tror vi iaf. Orkar inte leta bland all bråte om det inte verkligen behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOz_
Priapulidae, har en likadan hempc som dig. Orginalfläkten som sitter i låter som ***. Tänkte höra om du har fått nån temperaturskillnad med Zalman CNPS7700-Cu. Funderar också på att byta till Zalman CNPS7700-Cu eftersom jag kommer upp i ~70C full load.

SKulle råda dig till att köpa en kylare som monteras på samma vis som orginal kylaren, då slipper du göra åverkan som kan pajja garantin på hela burken. Det finns bra sånna kylare också, antar att det är s775 det gäller?

Denna t ex tror jag inte behöver monteras under moderkortet, den kyler dessutom mycket bra.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACFZ775

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
SKulle råda dig till att köpa en kylare som monteras på samma vis som orginal kylaren, då slipper du göra åverkan som kan pajja garantin på hela burken. Det finns bra sånna kylare också, antar att det är s775 det gäller?

Denna t ex tror jag inte behöver monteras under moderkortet, den kyler dessutom mycket bra.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACFZ775

Det är socket 939 som gäller Har kikat lite på Thermalright XP-120 och ovanstående Zalmankylare.
Garantin lär ju försvinna helt när jag byter kylare, men det kan det vara värt

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOz_
Det är socket 939 som gäller Har kikat lite på Thermalright XP-120 och ovanstående Zalmankylare.
Garantin lär ju försvinna helt när jag byter kylare, men det kan det vara värt

TT silentboost k8 är en mkt bra kylare enligt mig, den funkar för s939. Har en själv. Den är mkt tyst, på låga varv, enligt mig. Den kyler bra och är väldigt lättmonterat. Jag kör den i 800 rpm då den knappt är hörbar, den kyler dock mycket bättre än boxad.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Jag har inte läst det finstilta men jag är rätt säker på att du har förbrukat din garanti på moderkortet vilken förändring du än gör (vilken fläkt du än sätter på). Min plan är givetvis att om något händer så sätter jag tillbaka allt som det var från början (med Asus bakplatta, inga problem att trycka dit den igen) innan jag lämnar in den för lagning. Fast bara om felet inte är relaterat till mina egna ingrepp förstås, annars tar jag det som en man

Jag fattar inte hur man kan bygga ihop en dator för 10-20.000, med massor av tillval av lyxiga tillbehör, UTAN att ha ett enda tillvalsalternativ som betyder att de monterar bra och tyst kylning. Man har ju inget val än att fixa det själv om man har någon som helst självbevarelsedrift.

Angående Zalman 7700 Cu's effekt på temperaturen i datorn så hände det inte mycket tyvärr, den gick från 70 till 65 på full effekt oC Men det är en väldig skillnad på ljudnivå, så det var definitivt värt besväret! Är du osäker på att bända bort bakplattan, kolla om det går att få tag i kortare "nipplar" än de som följer med fläkten. Då kan du få ner fläkten närmare MBt trots att fästena för nipplarna sticker upp en del på ASUS bakplatta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
65 C är för högt. Jämförelsevis: mina temp: idle 39 C, full load 45 C och detta med AMD 64 FX-55 processor.
Har du använt kylpasta?
I varje fall borde Du göra om installationen av Din Zalman 7700.

P.S.
alla färdiga datorer har minst en flaskhals i systemet. Enligt Mikrodatorn är 3 av 4 datorer fel konstruerade. Min uppfattning är att det 4 av 4.
Nästa gång Du behöver en dator, sätt ihop den själv. Då kan Du välja exakt varje komponent.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Ni med Asus A8V Deluxe, kör som länken från Pwnas visade. Kör exakt så och det fungerar utmärkt, dessutom lättare att montera när man slipper jiddra med bakplattan. Bände faktiskt bort min först men så sedan att saker inte verkade passa helt hundra. Ville inte skruva sönder mobot för en viftjävels skull så jag moddade lite.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk

@Yul

Eftersom tempen var så himla hög på denna processor trodde jag att alla cpu:er av denna styrka mätte den tempen. Men det konstiga är att tempen kan vara så hög efter deras installation, och sedan bara sjunka 5 grader efter min ominstallation. Luktar nästan som att MBt visar fel temp! Kylflänsen på fläkten känns definitivt inte som 60 grader, snarare rumstemp.

Jag "tror" inte att jag monterat fel, hade lagom med kylpasta, och jag installerade en Zalman 7000 på en AMD 64 3000+ på ett annat bygge och den cpun ligger på 30 grader, och jag gjorde precis lika dant med denna dator.

Kanske är läge att uppgradera BIOS och se om det kommit nån modifikation på sensorerna och tempvisningen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Priapulidae
@Yul
Luktar nästan som att MBt visar fel temp! Kylflänsen på fläkten känns definitivt inte som 60 grader, snarare rumstemp.

Nu har jag inte installerat just en sån här kylare men efter mina erfarenheter från andra kylningsmontage så har det aldrig varit ett gott tecken om kylflänsen känns rumstempererad. Detta betyder vanligen att du har mycket dålig kontakt mellan cpu:n och kylkroppen. Din höga tempavläsning tyder faktiskt på samma sak. Kanske har du på för mycket kylpasta? Pastan ska smetas på i ett mycket tunnt och jämnt skikt för att det ska fungera optimalt.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk

Möjligt att min installation bör ses över med andra ord Det ska jag göra... Men om jag gjorde fel varför sjönk ändå tempen från hur den var innan? Varför upplever de jag hört som fått dessa datorer temperaturer på 70 grader plus, med "orginalkylare". Verkar rimligt att de som monterat datorn i första instans gör ett vettigt jobb, varför visar tempen på MBt så himla mycket, eller levererar AMD sina processorer med fläktar/flänsar som inte kan kyla CPUn till under 70 grader ens på full effekt?

Och apropå kylpasta, anser ni att man ska ha på ett tunt lager men ändå heltäckande (helt vitt lager som man inte ser CPU-metallen igenom) eller i ett så tunt lager så att CPU-metallen syns igenom den tunna filmen och att kylpastan mer tjänar för att fylla ut de mikroskopiska sprickorna i CPUn och ge kontaktyta där det annars inte skulle varit kontaktyta?

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar gå på ditt första alternativ, tunt men heltäckande skikt utspacklat med ett kreditkort eller dylikt. Förresten slog det mig att hela mysteriet med de höga temperaturerna kan bero på en undermålig chassiventilation. Varm lyft som bara vispas runt hjälper föga oavsett hur fin kylare du har! Kolla upp detta, det finns fina stora tysta saker som knappt behöver snurra för att ordna med utmärkt genomströmning.

Spelar det stor roll på tempavläsningen om du har öppet chassi så vet du att det är där skon klämmer.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk

Jag har också kört på det första alternativet när jag satt på flänsar. Brukar besudla mitt bibliotekskort

Kan som du säger vara ett genomströmningsproblem. Ännu en sak jag inte fattar med detta bygget är hur dom kan motivera ett chassi som bara tar 80mm fläktar när de trycker in en så värmeutvecklande processor... men men.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

En kompis (Furence) har samma dator, samma problem. Det måste vara tempgivarna, för hans boxfläns är också bara rumstempererad. Vi har slitit bort den och kollat, och den harbra kontakt med kärnan, och lagom med pasta.

Så, min röst faller på givarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Om det är fel på givarna så borde det yttra sig i att fläkten går på max hela tiden. På mitt asus a8n-sli med amd64 3000+ winchester m boxad kylare så går fläkten på ca 1500 varv full load, temp 42 grader som max. Tycker att det inte borde vara så extremt stor skillnad mot en 4000+ men vad vet man.

Visa signatur

Permalänk

Testade att dra in en till chassifläkt fram och fick ner tempen till 55 grader idle. Tror nog inte det är givarna längre (uppgraderade även bios utan förändring på värdena). Det är troligen ett chassiproblem, denna burk från Fujitsu Siemens är extremt dåligt byggd med avseende på ventilation, men men, de får skylla sig själva det är ju de som får pröjsa när grejerna pajar.

Visa signatur

Permalänk

Efter min lilla erfarenhet så får man oftast bäst effekt av sugande fläktar i bakkant på chassit. Fläktar som trycker in luft i fronten låter mera och är ofta mera benägna att bara vispa runt uppvärmd luft. Finns möjlighet i ditt chassi så sätt en 80, 92 eller helst en 120mm tyst fläkt i baken på chassit så ska du se att det blir ett extremt trevligt resultat.

Enda nackdelen med principen med undertrycksdriven ventilation är att man får in ofiltrerad luft genom alla springor och intag. Kör man med det mycket besvärligare övertrycksbaserade ventilationen så har du i alla fall en teoretisk möjlighet att sätta dammfilter på alla intag, som då måste skötas ordentligt för att funka. Jag tar smällen med en årlig vårstädning av mina datorer

PS: måste tillägga att min låda (AOpen H600B) har en kanal som leder friskluft direkt till cpu från sidan på chassit. Givet undertrycket jag har i chassit med två lågvarviga 120mm fläktar så blir det extremt enkelt för den boxade kylaren att hålla cpu kall med minimalt oljud.

Visa signatur