Permalänk

Billig barebone

Ni kanske har sett mina trådar där det står att jag ska ha ny dator. Men nu kämpar jag för min kompis. Hehe. Han ska ha en speldator, fast barebone. Jag vet inte riktigt budget men det ska vara så billigt som möjligt och operativsystem, skärm och allt ska ingå. Komplett barebone helt enkelt. Skulle gissa på att hans budget ligger på 8-9000 med frakt.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Hm... Blir lite knappt med pengar där, men det går.
Följande dator har inte skärmen medräknad då jag inte vet så mycket om skärmar.
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=256591&su=F...
Frakten ligger på drygt 300kr så räkna med att han har 2000kr över till skärmen. Bäst är nog att handla den i någon lokal butik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Hm... Blir lite knappt med pengar där, men det går.
Följande dator har inte skärmen medräknad då jag inte vet så mycket om skärmar.
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=256591&su=F...
Frakten ligger på drygt 300kr så räkna med att han har 2000kr över till skärmen. Bäst är nog att handla den i någon lokal butik.

Personligen skulle jag aldrig rekommendera en celeron som ska användas i en "speldator" även om budgeten är låg. Besvikelsen kommer att bli stor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuses
Personligen skulle jag aldrig rekommendera en celeron som ska användas i en "speldator" även om budgeten är låg. Besvikelsen kommer att bli stor..

Som kontring kan jag meddela att jag kör på en Athlon XP 2500+ nerklockad till 1.1GHz, och så har jag ett 9800. Endast i Stronghold 2 upplever jag hack, och då kör jag ändå med rätt höga inställningar i nästan alla spel.
En Celeron D på 2.4GHz är betydligt snabbare än den processor jag har nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som kontring kan jag meddela att jag kör på en Athlon XP 2500+ nerklockad till 1.1GHz, och så har jag ett 9800. Endast i Stronghold 2 upplever jag hack, och då kör jag ändå med rätt höga inställningar i nästan alla spel.
En Celeron D på 2.4GHz är betydligt snabbare än den processor jag har nu.

Köper man en celeron 2.4 i dagsläget blickar man inte särskilt mycket framåt, ser den inte direkt som framtidssäker.

Visa signatur

Macbook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackMan
Köper man en celeron 2.4 i dagsläget blickar man inte särskilt mycket framåt, ser den inte direkt som framtidssäker.

Det är väldigt svårt (om inte omöjligt) att hitta en framtidssäker barebone med en icke-budgetprocessor och vettigt grafikkort för lite under 6000kr.

Permalänk

verkar bra faktiskt. bara de med processorn men jag kan ju kolla runt lite själv där. tack i alla fall.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

min kompis som har en celeron 3.2ghz då clockad hackar ju fan i wc3 och wow är inte att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
min kompis som har en celeron 3.2ghz då clockad hackar ju fan i wc3 och wow är inte att tänka på.

Då är det något annat som strular, hans processor är garanterat bättre än min, hackar inte ett dugg i WC3. Vid närmare eftertanke hackade inte ens WC3 på min P2 450MHz när jag körde på låga grafikinställningar. Eller så är det grafikkortet som är kasst hoss din polare.

För det andra så är det Celeron D vi snackar om, inte den förra Celeronen. Celeron D presterar som en Athlon XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då är det något annat som strular, hans processor är garanterat bättre än min, hackar inte ett dugg i WC3. Vid närmare eftertanke hackade inte ens WC3 på min P2 450MHz när jag körde på låga grafikinställningar. Eller så är det grafikkortet som är kasst hoss din polare.

För det andra så är det Celeron D vi snackar om, inte den förra Celeronen. Celeron D presterar som en Athlon XP.

du har då härliga drömmar...

aldrig att du spelar hackfritt på 450mhz, + att det är inte poängen, han skulle ha en speldator, då vill man gärna ha lite framtid i datorn, så man slipper köpa nyh saker om 4 månader pga att det hackar som fan näär man ska spela det nya favoritspelet, eller om man tröttnar på att hacka fram i WOW lr dylikt. Visst Celeron D presterar kanske som en Athlon XP (iofs tror inte jag det), men en Prescott eller en amd64 vore nog endå nått att satsa på....

OnT: jag skulle råda din polare att samla lite mer cash och sen köpa sig en burk, barebones har en förmåga att bli lite dyrare än en vanlig stationär burk... man får det man betalar för

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-XLA1-DEL Kan denna vara något för min kompis kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för 9laxar får man en ganska bra shuttle, synd att man får dra ner på minne/grafik/hårddisk för att klämma in en skärm. kan nämna att komplett har kampanjpris på en 17" tft med 16ms för 1800, det lämnar nära sjutusen över för en barebone.

YuSmart 17" LCD 178MP TCO99 Silver 1280x1024, 16ms, D-sub
Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM
Sapphire Radeon 9800PRO 128MB DDR AGP8X,256bit bus,DVI-I,TV-Out,Lite-Retai
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5
Shuttle SN85G4V3 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, Ljud, AGP,USB2.0, Firewire
AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz Socket 754, 512KB, BOXED m/fläkt

Totalt, 8774:-

För ca 340:- extra så kan du få 2x 512MB, komplett har även där veckokampanj.

Blir dock väldigt tight med mus/tangentbord.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att den kundvagnen är tom..

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Svar: Nej......i alla fall när det gäller chassit. ASUS Pudit är en trevlig liten barebone för kontorsarbete eller som HTPC, men tyvärr så har den ingen AGP-port, så som spelmaskin är den inte något att ha. Den inbyggda grafiken är ett ATI 9000 eller 9200 med delat minne.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Varför inte en billig amd sempron?

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk

WrongTarget: Hur skulle du bygga din barebone då? För ungerfär samma pris dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska iofs sälja min barebone. Funkar perfa till spel. Allt man behöver förutom högtalare ingår.

http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=28720

Hör av dig om det faller din kompis i smaken, det står i annonsen att windowslicens inte ingår, men vi kanske kan lösa det.

p.s 6800LE kortet är upplåst till 12x1,6vp och systemet är ganska klockbart, jag gick från ca 6000 poäng när datorn var helt orörd till 10000+ i 3Dmark03 efter upplåsning och clock d.s

Permalänk

Jag skulle nog satsa på en begagnad.
Hittade denna på blocket
http://www.blocket.se/view/4686221.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&c...

4500 spänn + ev frakt
köp till ett MSI 6600GT - 1679 kr (komplett)
köp till 512MB minne till - 700 kr (får väl kolla vad det är för minne i burken och försöka matcha sedan) (komplett)
köp till Win XP Home - 850 kr (komplett) - följer OS med datorn så kan du ju köpa bättre grafikkort för pengarna istället.
köp en begagnad 17-19 tums CRT för 5-600 spänn på blocket

Summa med frakt hamnar någonstans runt 8500kr

Det är det bästa jag kan göra med den budgeten. Att köpa allt nytt skulle bara resultera i skitgrejor rakt över, i alla fall om han vill ha ett helt komplett paket inklusive OS, skärm,brännare, grafikkkort, hyfsat med minne, tangentbord, mus osv.

Processorn är ju inte jättesnabb, men den duger ett tag. Du kan ju snacka med säljaren och kolla upp exakt vilken Shuttle-modell han har och kolla upp på Shuttles hemsida vilken socket som den har. Därefter går det ju att kolla upp vilken hastighet den går att uppgradera till om nu polarn tycker att 2.8Ghz är för långsamt.

Du bör dock kunna spela HL2 och Doom3 på High Quality i 1280x1024 när du plockat ihop alla delar.

EDIT:
Förresten kan du ju kolla på Abbos paket ovan också, såg inte det när jag skrev första gången, det passar också utmärkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag slå ett slag för min dator och säga att jag kör CS:S i 1280x1024 med 4xAA och 4xAF, jag får 63.85 FPS i stress testet, det duger åt mig, annars kan man ju sänka inställningar.