Permalänk

NVTcp.sys => Bluescreen, Hjälp!

Hej!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problemet!
Jag köpte för en vecka sen ett "Gigabyte K8NXP-SLI" Men så fort jag surfar eller laddar ner något får jag upp en bluescreen som klagar på filen "NVTcp.sys"

Jag har hört att MÅNGA har problem med detta. Och att det har med Nvidias Ethernet att göra!? Och att den krockar med nForce4 och S-ATA. Vet ej om detta stämmer dock.

Jag har provat olika nForce4 drivrutiner samt Nvidias drivrutiner för ethernet. Även alla andra drivrutiner som går att tanka ner från Gigabytes hemsida. Bli inte av med bluescreenen för det!

Någon som vet hur man blir av med detta???

Tack på förhand!

Visa signatur

Mvh / Best Regards
Dennis

Permalänk
Medlem

Japp, har lidit av samma problem själv.

Avinstallera ActiveArmor/nVIDIA Firewall/IAM, dvs. network managment paketet och använd istället Windows inbyggda firewall eller liknande.

Själva ethernet-drivrutinerna fungerar utmärkt, det är bara ovanstående som ställer till problem.

Ryktesvägen skall det även gå att inaktivera NX och få nVIDIAs network managment att fungera utan BSOD på detta sätt men det verkar som ett sämre alternativ IMHO.

Förhoppningsvis så släpps ett nFORCE 7.x, med fix för detta, även till AMD snart.

Permalänk

ok, men jag har redan avinstallerat firewallen! Du menar väl det man får till moderkortet?
Och vad är BSOD?

Trodde ingen hade en lösning till det här problemet!

Visa signatur

Mvh / Best Regards
Dennis

Permalänk
Medlem

Hela network management paketet?

I värsta fall kan du prova avinstallera alla nVIDIA drivers och stuff, starta om, köra RegCleaner eller liknande och sedan ominstallera de saker du absolut behöver (men då inte network management).

BSOD = Blue Screen Of Death.

Jag fick detta problem regelbundet med eMule eller om jag hade för många aktiva fönster eller DLs igång i min browser och grävde fram lösningen på Google.

Eller tja, det fungerade iaf. för mig.

Har själv ett Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI så det vore inte omöjligt att problemet är likartat.

Du kan förståss även prova att använda den andra ethernet-adaptern och deaktivera nFORCE4-adaptern helt och se om det ger bättre resultat.

Såvida du inte använder den redan till annat vill säga.

Fö. så är de senaste nFORCE4-drivrutinerna tillgängliga på nVIDIAs hemsida, version 6.53 under Download Drivers-Platform/nFORCE Drivers-nFORCE4 Standalone Kit-Windows XP, dock ej på Gigabytes.

Permalänk

Ska prova detta när jag kommer hem idag från jobb! Du ska ha ett j*kligt stort tavk för hjälpen!!!:up:

Visa signatur

Mvh / Best Regards
Dennis

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det löser dina problem.

Tack, np. "Google is your friend" *ler*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis8001
Ska prova detta när jag kommer hem idag från jobb! Du ska ha ett j*kligt stort tavk för hjälpen!!!:up:

Har du löst problemet dennis? Har nämligen samma fast på ett DFI Lanparty. Dock så dyker inte felet upp hela tiden, utan efter att jag provat och höja FSB för att klocka...Tog bort Ethernet tjaffset och får se om det funkar nu efter de

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve