Permalänk
Medlem

6600GT åt fanders

Hmm, blev halvlångt inlägg. Slänger på problemet direkt för dom som inte orkar läsa:

Efter byte till VF700Cu på mitt 6600GT så slutade det funka. Får ingen bild alls på skärmen. Har klistrat om men utan resultat. Tips uppskattas enormt.

och så till hela historien:

Jag bytte fläns på mitt 6600GT till VF700Cu nu i helgen. Det startar inte alls. Fläkten går, men skärmarna får ingen input och går ner i viloläge. Får inget pip eller jävulskap som berättar att jag gjort något jättedumt heller. Provade en polares 9800Pro för att se så att datorn var levande i övrigt. Funkade finfint. (Har AGP K8N Neo2)

Fick reda på att arctic silver-pastan kunde ge problem och tvättade bort den _mycket_ noga (med isopropanol, löser upp skitbra men är inte elak mot plast som aceton). Funkade inte. Gjorde om proceduren igen (och använde återigen den vita pastan som följde med). Ingen lycka där heller. Ett par gånger till utan resultat.

Fick panik och slet bort VF700'an och tryckte på min gamla fläns. Ingen lycka där heller.

Börjar komma ikapp sorgen och klappar min gråtande plånbok. Funderar på nytt grafikkort: 6600GT eller 9600LE samtidigt som jag inte vill ge upp på mitt gamla.

Några sista tips innan jag får deklarera mitt 6600GT med "R.I.P. mottafukka"?

Enda som står på tapeten är att jag ska tokrengöra hela kortet, dvs _alla_ ytor i en sista panikåtgärd ikväll. Funkar inte det så har jag tömt ut alla mina tips och allt mitt hopp.

Har för övrigt slitit bort flänsarna på VF700'an så måste fixa nya om jag ska kunna få på den. Aja, vill ha ett fungerande grafikkort iaf. Har lärt mig läxan att man ska ha en reservdator som man kan använda om man ska göra avancerade manövrer med någon annan dator hemma.

Permalänk

Jaa du, vad ska man hitta på...
satte du i elkabeln?:) min får jag så ibland på men det är skärmen så man måste böja lite på skärmsladden, kolla så inte gpu kärnan har blivit skadad i kanterna av när du tog bort gamla kylaren, det blir ofta så med 6600GT kärnorna

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Elkabel: check
Fläktkabel: check
Koffein bakom spakarna: check
Oheliga svordomar: check

Funkade ju med polarens 9800Pro så borde inte vara skärmkablarna. Får spana på gpu-kärnan ikväll. En annan polare sa att om man pajar något så brukar det yttra sig i att det funkar, fast ger underliga småfel titt som tätt. Tror inte jag ska klassa "funkar inte alls" som "underliga småfel". Tyvärr

Permalänk
Medlem

Du använder anti-stat armband eller tar i ett element/kran innan du börjar pilla i datorn va? Annars finns det en del möjligheter till ditt problem.

Permalänk

precis som cap säger. du måste vara esd skyddad om du ska jobba med datorprylar, din statiska elektricitet i kroppen kan förstöra vilka datorprylar som helst. Det är absolut inte säkert att det blir så om man jobbar utan esd skydd, men risken finns och det är absolut inte ovanligt

btw har själv 6600gt till pci-e och zalman vf700-cu, jag körde först original pastan, nu kör jag cooler master premium, tror det den blivit lite varmare på den pasta men absolut inte säker, bara för att det är typ 26-35 grader inne här nu, helt sjukt varmt, datorn igång + skit varmt i huset på grund av vädret. Medan när jag hade original pastan var det bara runt 10 till max 15 grader under den veckan.

Permalänk
Medlem

Lättast är 8det är värt ett försök om du har garantin kvar men bestämt dig för att köpa nytt),sätt på orginal flänsen gör allt snyggt och prydligt som det var innan skicka tillbaka det på rma och säg att det bara lagt av!.

Kanske inte riktigt regelrätt,men kanske värt det?.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Cap: kör diskbänken som anti-stat. Anti-stat-armband? Låter som teh shit. Slipper man kuta fram och tillbaka hela tiden. Fast åas brukar det väl bli små fula error när man stat'at (Härliga DiabloII-flashbacks någon?) ett kort och inte total slakt.

yuioN: elakt, men helt klart ett alternativ.

Edit: Kan för övrigt rekommendera Isopropanol som lösningsmedel för datorprylar. Mycket skonsammare än aceton och dunstar fort. Förhoppningsvis finns det i handeln. Jag har tur och jobbar på ett ställe med lab >_<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggo
Edit: Kan för övrigt rekommendera Isopropanol som lösningsmedel för datorprylar.[/B]

Varför skulle vi vilja lösa upp våra datorprylar?

Finns roligare sätt att paja en dator på (sprayburk + tändare är min favvo)

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk

Geggo, är det ett AGP-kort du har?

Edit: ja det ser jag nu. Hur gjorde du med kylningen till HSI-bryggan var följdfrågan.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Fultomten: Eat my shorts!

Frankenstein: HSI-bryggan, om jag antar rätt vad det är så satte jag en flänskloss på den också. Var lite knepigt att få den att sitta där, men när den väl suttit ett tag på rätt sätt så fastnade den riktigt bra. Den var rätt smal så den fick balanseras lite först.

Permalänk

Geggo, jag kanske missförstår dej men det låter som att originalkylningen var en integrerad lösning för både GPU och HSI-brygga, och att du satte en sån där blå liten Zalman minneskylare för att kyla HSI-bryggan.

I så fall räcker det inte på långa vägar. Kolla in storleken på HSI-flänsen på tex Leadteks 6600GT-kort agp.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

slit loss alt sätt tillbaka orginal kylarenmen skicka tillbaka dvs om du har garanti och se om dom går på de de är ju värt ett försök säg typ "mitt grafik kort bara dog" om du inte vill lägga up på ett nytt så har du kanske inte så mycke o förloar förutom förtroendet från dom du köppte de

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Frankenstein: Jo du slog hammaren på huvudet, eller tvärtom >_< Jag tänkte att ska det passa med GF6600GT så ska det. SkOmt att det man får med VF700 inte räcker till för mitt kort då. Iofs funkar gamla flänsen inte heller. Hur löser man problemet? (om nu mitt grafikkort alls funkar)

goldstar: plastfästena som den sitter fast med är åtgångna. Dom funkar men det syns lätt att man vart där och ryckt och hatt sig. Det går dom inte på om dom inte är väldigt tappade bakom massa vagnar. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

okej de var ju synd ingen polare eller nått som varit lite försiktigare när han bytter kylming då eller nått sånt som du skulle kunna sno från då?

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Geggo om du har satt tillbaka ditt gammla kylfläns och det händer inget så är förmodligen kortet som har gett sig. Tyvärr.

Finns det ingen indikator på moderkortet som talar om att GK är kass. På min Asus breda så finns det en lampa som lyser rött om GK är kass eller inte ditsatt. Se manual kanske kan hjälpa dig på traven.

Annars är väl sista utvägen RMA.

Hoppas det löser sig.

Permalänk

Risken är nog stor att du eldat upp HSI-bryggan, tyvärr. Du kan prova om det fortfarande är liv i kortet om du rengör HSI-chippet o GPU, har på lagom med kylpasta på båda och sedan sätter tillbaks originalkylaren (förutsatt att den är hel). Se noga till att kylkroppen pressas mot både HSI-bryggan & GPU.

Jag skulle föreslå helt vanlig vit kylpasta, icke-ledande. Funkar det så får du försöka slakta till en gammal cpu-kylare eller så för att ha som HSI-kylare med din vf-700.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Agent: Nej ser ingen indikator någonstans. RMA?

Frankenstein: Det har jag gjort redan. Utan lycka.

Lite kasst att en fläns som sägs passa till ett visst grafikkort inte gör det utan behöver något extra. Vem ska man ge på käften för det? Har gett mig själv på käften ett par gånger för att jag inte kunde hålla min klåfingrar borta från att byta flänsjäveln, menmen. Man kan inte låta saker vara, så är det bara.

Tackar för hjälpen från er alla!

Permalänk
Medlem

Fan vad surt

Jo HSI-bryggan blir rejält varm har jag för mig, så den behöver en vanlig kylfläns.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om att man kan få ersättning iom att det står att flänsarna ska gå på 6600'an? Man kan ju maila stället man köpte det på och påstå att HSI-bryggan blir för varm och att kortet inte funkar trots att det är välbehandlat.

Ska nog beställa ett nytt av samma modell. Blir inget jävla flänsbyte på det dock.

Permalänk

Flänsarna från vf 700 ska sitta på minnena inte på HSI bryggan:)
Men prova att köpa nya såna där pluppar man sätter dit flänsen med, det kan funka, jag tog bort min sån en gång men det såg ut som något jävla limm där så jag satte dit den igen:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Fast frågan är bara vad jag ska ha på HSI-bryggan isf.

*funderar*
och vidare... Kan det verkligen vara det felet, iom att grafikkortet lär behöva gå igång för att kunna överhetta HSI-bryggan. Jag får ju aldrig ut någon skärmsignal alls. "check signal cable" försvinner när man pluggar in skärmkabeln, men det blir viloläge direkt på skärmarna.

Permalänk

Sitter kortet i rätt då i AGP/PCI-E porten?:)
Prova att böja lite på kabelsladdarna.:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortet sitter som det ska i agp-porten. Kvadruppelkollat.

Sladdarna är inte speciellt böjda och har rört på dom. Nu är jag på jobbet så kan inte mickla precis nu. Men det funkade ju kanonur med polarens kort så det ska inte vara det. Prövat jättetusen gånger med mitt kort. Något är inte som det ska. Ok om jag hade tappat det i golvet, smält det till plasma eller skallat det i solar plexus, men när man behandlat det varsamt så blir man nedrans lack när det här händer.

Permalänk

Det jag kan tänka mig är att du inte var tillräckligt noga med att HSI-chipet fick kontakt med originalflänsen när du testade att sätta tillbaka. Jag hade nog satsat en kvart och provat en gång till med minutiös nogrannhet och nya fräsha pushpins (borde gå att få tag på).

Kanske det finns en klutt Arctic silver kvar någonstans och ställer till det? Skaffa litet isopropanol eller liknande och badda bort ev rester försiktigt med tops, särskilt om det hamnat bland ledningsbanor och småkomponenter.

Sedan på med litet vanlig vit kylpasta, tunt och jämnt över gpu & HSI, på med flänsen. Tryck till litet lätt och känn så att flänsen suger sig fast ordentligt på kontaktytorna mot de två chipen.

Funkar det inte efter detta så får du nog ge upp återupplivningsförsöken och se om du kan få kortet utbytt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggo
Agent: Nej ser ingen indikator någonstans. RMA?

Frankenstein: Det har jag gjort redan. Utan lycka.

Lite kasst att en fläns som sägs passa till ett visst grafikkort inte gör det utan behöver något extra. Vem ska man ge på käften för det? Har gett mig själv på käften ett par gånger för att jag inte kunde hålla min klåfingrar borta från att byta flänsjäveln, menmen. Man kan inte låta saker vara, så är det bara.

Tackar för hjälpen från er alla!

Har själv en Zalman VF700-Cu på mitt 6600GT PCI-e, men lät den fabriksmonterade kylaren sitta kvar på mitt 6600GT AGP efter att ha kollat in Zalmans hemsida.

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_6600GT_eng.html

Där står ju att om den fabriksmonterade kylaren kyler både GPU och HSI, så kan man inte använda VF700 på detta kort. Sorgligt men sant.
Det är en aning irriterande när de placerar GPU på ett annat ställe på kortet på AGP-kort jämfört med PCI-e kort. Det är ännu mer irriterande att jag inte lyckats hitta något bra alternativ för tredjepartskylning för mitt 6600GT AGP, den fabriksmonterade fläkten låter ju som en dammsugare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nä precis VF700-Cu ska inte passa dom flesta (typ alla) 6600GT AGP korten

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

CAP Skrev ngt om att man ska ta i ett element innan. men det är bara rent skitsnack. det handlar inte om att man ska göra av med ngn statiskelekrisitet! det gäller att dom komponenter man pillar med ska samma potentional som kroppen, dvs om du ska sätta i en CPU i ett mobo så ta alltid i mobot innan med ena handen och håll kvar den där medans du monterar cpu på mobot. då har cpu, mobo, kroppen samma motstånd^^
det är iaf så som jag har fått för mig att det är. rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem

Då är det väl bäst att jag rättar dig då.
Till en viss del har du rätt (antar att du lärt dig detta av Esbjörn) men du använder inte rätt ord.

Det man ska göra är att få samma spänningspotential i kroppen som med det pillar med. Att jorda sig i moderkortet är u inte den mest effektiva lösningen så enklast är att jorda sig i chassit eftersom moderkortat också är jordat i chassit (via distanserna)

Anledningen till detta är att en potentialskillnad som kommer i kontakt gör att elektronerna far iväg för at jämna ut potential skillnaden. Och elektroner i rörelse = ström.

Att ta i ett elemt är inte helt fel heller men det är inte lika "bra". Elementet är oftast jordat i husets jord (elutagen) och eftersom datorns chassi också är kopplad till denna jord när sladden sitter i så blir inte skillnaden så stor.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Hoppas verkligen ditt grafikkort fixar sig:(. Beställde precis en VF700-CU till mitt 6600GT AGP. Det ska funka, men jag undrar bara... Ska man inte använda arctic silver 5 på grafikkort?

Permalänk
Medlem

OT: har byggt ett 25-30 tal burkar har _aldrig_ använt nått anti-stat armband eller dylikt, och inget som har pajjat? :S

Till topic: Har du kollat så ström sladden till kortet sitter? och ingen dålig kontakt nånstanns? Har själv ett MSI 6600GT som ja vill slänga på en zalman kylare på.
Kylaren ligger här sidanom klar för att monteras, men ja tror jag avvaktar lite med det.

Edit: såg nu att denna tråden var lite mer än en månad gammal, hoppas du har fått rätt på problemet.

Visa signatur

Mvh.