Permalänk
Medlem

Aceton?

Tja. Jag undrar vart man kan köpa Kemiskt ren Aceton.
Det har varit mycket snack kring att den bästa vägen att rengöra en CPU är med Aceton.

Det enda stället som jag funnit är Biltema, men det ligger på tok för långt bort. Det känns lite bortkastat att åka dit för en liten flaska.

Många påstår att det finns i vanliga matäffarer såsom Ica och dylikt, men icke.

Hittar det ingenstans.
Vill ni hjälpa mig?

God natt.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns på de flesta ICA-butiker och liknande här i Uppsala iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Se bara till att få rätt sort, dvs den som är "kemiskt ren". Finns ju även med olja i, och den vill man inte ha.

(om man inte ska ta bort gammalt nagellack dvs..)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

testa lokala soppa macken.
annars apoteket.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Finns de på ica i löberöd finns de fan överallt :p.. Men annars kan du testa på apoteket fast då får du ta en annan sak ist för aceton har glömt va de heter.. Eller så kan du köpa kemisk ren bensin på din vanliga mack osså..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Finns de på ica i löberöd finns de fan överallt :p.. Men annars kan du testa på apoteket fast då får du ta en annan sak ist för aceton har glömt va de heter.. Eller så kan du köpa kemisk ren bensin på din vanliga mack osså..

wörd
Finns det i löberöd/flyinge, så lär det finnas överallt

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

Ska åka runt och raida lite idag, om jag orkar dvs.
När man ska tvätta CPU:n med lösningen, blöter man då en bomullsfri trasa eller häller man en fin liten klick på CPU:n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
När man ska tvätta CPU:n med lösningen, blöter man då en bomullsfri trasa eller häller man en fin liten klick på CPU:n?

Jag brukar blöta en trasa med lite aceton. Funkar bra!

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez

Jag brukar blöta en trasa med lite aceton. Funkar bra!

hihi bara jag som kör med bomull?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Välj hellre kemiskt ren bensin eftersom aceton ofta är alldeles för starkt och kan skada komponenter med tex plastdetaljer. Den risken är mycket mindre med bensin.

Permalänk
Medlem

Äh... man vill ju vara 1337.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
wörd
Finns det i löberöd/flyinge, så lär det finnas överallt

Utom i Katrineholm faktiskt. True story. När man har bott här uppe ett tag förstår man hur bra man har det nere i Skåne.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Kemisk ren bensin finns på apoteket. Det funkar fint.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med aceton/bensin(kemisk ren såklart)+tops.

Fungerar utmärkt:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Utom i Katrineholm faktiskt. True story. När man har bott här uppe ett tag förstår man hur bra man har det nere i Skåne.

Vet inte om det är samma Katrineholm men kan säga som så att vi iaf har aceton hemma däremot var det kommer ifrån vet jag inte riktigt men har för mig jag sett det på Spece

Permalänk
Medlem

De som bör fungera bäst är aceton (kanske lite skadligt som sagt), isopropanol eller etanol. Se bara till att de är helt rena. T-röd (etanol) är inte helt rent, det innehåller kräkmedel som kan lämna kvar en hinna som inte alls är så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
De som bör fungera bäst är aceton (kanske lite skadligt som sagt), isopropanol eller etanol. Se bara till att de är helt rena. T-röd (etanol) är inte helt rent, det innehåller kräkmedel som kan lämna kvar en hinna som inte alls är så bra.

"...Bör fungera bäst..." Jag däremot vet att kemiskt ren bensin fungerar och att det inte riskerar att förstöra komponenter på samma sätt som med aceton.

Aceton är nämligen ett mycket mer agressivt lösningsmedel och det finns ingen anledning att ta till så starka saker i onödan. Bensin har nämligen inga som helst problem att lösa upp kylpastor mm men har dessutom den fördelen att det inte ger sig på och skadar plastdetaljer på samma sätt. Många elektronikkomponenter och kretskortsbeläggningar mm tål helt enkelt inte acetonet som kan lösa upp och förstöra dem.

Men som alltid gäller försiktighet och det gäller även vid användning av bensin.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rajidae
"...Bör fungera bäst..." Jag däremot vet att kemiskt ren bensin fungerar och att det inte riskerar att förstöra komponenter på samma sätt som med aceton.

Aceton är nämligen ett mycket mer agressivt lösningsmedel och det finns ingen anledning att ta till så starka saker i onödan. Bensin har nämligen inga som helst problem att lösa upp kylpastor mm men har dessutom den fördelen att det inte ger sig på och skadar plastdetaljer på samma sätt. Många elektronikkomponenter och kretskortsbeläggningar mm tål helt enkelt inte acetonet som kan lösa upp och förstöra dem.

Men som alltid gäller försiktighet och det gäller även vid användning av bensin.

Det finns tillfällen då inte kemisk ren bensin räcker till. Jag använder både kemisk ren bensin och kemisk ren aceton, oftast aceton dock. Även om aceton är mer aggresivt mot vissa material så är kylflänsar och processorkärnor ganska tåliga.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Om någon vill se vad aceton gör med plast så lägg några droppar aceton på frigolit. Det som händer gäller dock framför allt mjukplast. Dock kan det visa lite av vad aceton är kapabelt till. Tvätta hellre längre med ett flyktigt lösningsmedel, t.ex isopropanol än att ta starka saker. Dock tror jag inte att aceton är särskilt mycket bättre än isopropanol då deras fysiska egenskaper inte skiljer sig sååå mycket. En dubbelbindning till andra kolet från syret i aceton, medan det är en enkelbindning till en OH-grupp från andra kolet i isopropanol. Lösningsegenskaperna ska inte skilja sig alltför mycket.

teh kemisten har talar >_< (inte riktig kemist iofs, bara fulkemist aka biotekniker)

Permalänk
Medlem

hittade aceton hemma, men de vaolja i den, vad kan hända om man använder det? spelar det någon roll egentligen?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggo
Om någon vill se vad aceton gör med plast så lägg några droppar aceton på frigolit. Det som händer gäller dock framför allt mjukplast. Dock kan det visa lite av vad aceton är kapabelt till. Tvätta hellre längre med ett flyktigt lösningsmedel, t.ex isopropanol än att ta starka saker. Dock tror jag inte att aceton är särskilt mycket bättre än isopropanol då deras fysiska egenskaper inte skiljer sig sååå mycket. En dubbelbindning till andra kolet från syret i aceton, medan det är en enkelbindning till en OH-grupp från andra kolet i isopropanol. Lösningsegenskaperna ska inte skilja sig alltför mycket.

teh kemisten har talar >_< (inte riktig kemist iofs, bara fulkemist aka biotekniker)

Då är vi två biotekniker här.

Aceton fungerar till allt Den "lilla" skillnaden gör rätt mycket för möjligheten att vätebinda. Det är därför det är så lätt att ta bort vatten med hjälp av aceton. Det lämnar inga droppar som vatten gör (pga av sina vätebindningar)

Lustigt att man kan förvara aceton i plastflaskor ändå.

Isopropanol brukar finnas att köpa på apotek för övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
hittade aceton hemma, men de vaolja i den, vad kan hända om man använder det? spelar det någon roll egentligen?

Ja, det är skillnad. Du vill inte ha en hinna av olja på processorn/flänsen. Spring ner till ICA och köp kemisk ren aceton istället, kostar 15-20kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Vet inte om det är samma Katrineholm men kan säga som så att vi iaf har aceton hemma däremot var det kommer ifrån vet jag inte riktigt men har för mig jag sett det på Spece

Jo det är nog samma Katrineholm.

Kanske inte just aceton, men det är flera saker som jag ar skullat ha tag i som inte funnits att uppbringa.

Varför har förresten trådskaparen tagit sitt nick efter en salva?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

jag brukar använda kemisk ren bensin ... fungerar utmärkt till att ta bort kylpasta efteråt är det bara att ta lite 3M polish den utan vax och andra tillsattser så blir ytan blank och fin ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag kör isopropanol, funkar perfekt att ta bort min arctic silverpasta. har alltid kört isopropanol och kommer aldrig testa något annat. Man tar bara två bommulstussar, fuktar dom i isopropanol, drar med första en en gång för att få bort all pasta, tar den andra och drar en gång till för att få det helt rent.

Visa signatur

[H] || Q6600 || Fläktlös Vattenkylning, noize is NOT an option! || [H]
kamera: Canon 40D, Optik 50mm 1.4f, 20mm 1.8f, 18-200 3.5-6.5f

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jo det är nog samma Katrineholm.

Kanske inte just aceton, men det är flera saker som jag ar skullat ha tag i som inte funnits att uppbringa.

Varför har förresten trådskaparen tagit sitt nick efter en salva?

Heh... Jag har/hade problem med blåsor i käften, så jag fick en flaska med flytande Xylocain för att behöva pesterna när jag skulle äta. Av någon anledning började jag använda Xylocain som nick över CS. Sedan blev det mitt primära nick.

Kul att du upptäckte vad ordet härstammar från. Många gör det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condac
Jag kör isopropanol, funkar perfekt att ta bort min arctic silverpasta. har alltid kört isopropanol och kommer aldrig testa något annat. Man tar bara två bommulstussar, fuktar dom i isopropanol, drar med första en en gång för att få bort all pasta, tar den andra och drar en gång till för att få det helt rent.

Var får man tag i isopropanol?

Permalänk
Medlem

Xylocain: som Ackelind skrev ovan så finns det nog på apoteket. Skulle det inte finnas där så pröva en färghandel. Finns det inte där så... ehm... gråt en skvätt. Enda anledningen till att det kanske inte finns lär nog vara att det heter *anol och folk tror att man kan dricka det. (typiskt sämst idé)

Ackelind: Stämmer nog det där med möjligheterna till vätebindningar. Dubbelbundet syre skapar många möjligheter till både vätebindningar och nukleofila attacker på kolet det sitter på. Det är mer reaktivt helt enkelt. Jag vet dock inte exakt vilka plasttyper som aceton är elak mot och vilka den är snäll mot. Generellt är att mjukplast (plast som går att knövla ihop) är dåligt att ha vid aceton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geggo
Xylocain: som Ackelind skrev ovan så finns det nog på apoteket. Skulle det inte finnas där så pröva en färghandel. Finns det inte där så... ehm... gråt en skvätt. Enda anledningen till att det kanske inte finns lär nog vara att det heter *anol och folk tror att man kan dricka det. (typiskt sämst idé)

Ackelind: Stämmer nog det där med möjligheterna till vätebindningar. Dubbelbundet syre skapar många möjligheter till både vätebindningar och nukleofila attacker på kolet det sitter på. Det är mer reaktivt helt enkelt. Jag vet dock inte exakt vilka plasttyper som aceton är elak mot och vilka den är snäll mot. Generellt är att mjukplast (plast som går att knövla ihop) är dåligt att ha vid aceton.

Ser jag frasen "nukleofil attack" en gång till det här sommarlovet lovar jag att sparka upphovsmannen så hårt i röven att om jag vickar på stortån så börjar nedre magmunnen att skratta.

OT: Det finns säkert aceton på din lokala butik. Du har bara inte letat tillräckligt noga.

Och det här med att Aceton är för starkt... tanken är väl inte att man ska gegga runt på kretskorten, utan dutta med tops/trasa/whatever på coren som väl oftast är i metall, och i vissa fall keramik. Dvs ämnen som inte har några som helst problem att motstå aceton.

Permalänk
Medlem

Haha, "dagens I-landsproblem" lr? Haha herregud! så svårt är det väl för böveln inte att få tag på aceton! I värsta fall är det ju bara at genomföra ett nattligt besök i närmaste industrilokal, vad jag vet så är det inte olja i deras aceton, hehe (fast man vet ju inte, kanske finns folk där som vil ha bort nagellack )

Permalänk
Medlem

Finkelzvin: sorry, ska försöka hålla mig borta från det ordet. Dock tillhör jag dom som gillar att slåss, mestadels brottas och strypas... menmen, det där med magmunnen lät ju förstås rätt otrevligt. -_-

Snackade med en herre på labbet på jobbet idag och isopropanol löser sig bättre i vatten och bildar lättare vätebindningar. Mot fettlösliga ting ska kanske aceton användas hellre dock. Även hårdplast blir lite etsat av aceton (se upp med kretskorten, spill = dåligt). Reaktion mot karbonylkolet (använder mig inte av det farliga ordet) är dock väldigt osannolik vid rumstemperatur.

Summa sumarum: Aceton och isopropanol är jävligt lika. I praktiken jättsamma fast isopropanol är vänligare mot framför allt plast. Använd det ni vill men spill inte så mycket med aceton.