Permalänk

bra jobbat, riktigt seriöst projekt! hoppas det kommer en update snart, läängtar

Visa signatur

Citera, Tack

Permalänk
Medlem

tack tack men som sagt behöver verkligen lite info om vad för typ av färg man skall satsa på på själva skelettet/stommen då det skall vara tämligen slitstarkt så skiten inte dirket börjar flagna av minsta repa dock heller ej hammarlack som måste penslas på och kommer bli oerhört fult.

Det som är kvar att göra är igentligen:

* fixa målnigen till stommen
* nita ihop allt
* sätta fast plexit på sidorna av chassit
* dra kablar och montera ljus

bilder kommer efter midsommar då jag har tid och fixa hosting etc. Just nu skall jag packa för att åka hem till hemstaden och fira midsommar

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en ny sida att slänga upp dina bilder på så kan du ju alltid testa den här.

www.photobucket.com

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

oki håller på att sprayspackla delarna nu och skall iväg imorgon till micro för att handla färg som jag skall ha

vill ha lite feedback: skulle det va snyggt med typ limegrön eller grönmetallic på chassit? eller skall jag försöka hitta nått svart

jag tänkte hosta upp lite bilder snart på det som gjorts hitls asap

oki lite bilder för er...

detta är vad jag svängde ihop idag

nää här kommer bilderna på bygget (maten var jävligt god dock)

övre plastfronten efter allt spackel och slip och skit nu lackad med en matt svart cote

Den undre efter att den är klarlackad

och ett efterfoto på allt när det sitter fast på chassifronten (de ev flamiga delarna är kameran som gör, notera att där man kan sätta logotypen för tillverkare etc är nu borta så även det fula nyckelhålet. Bara 2 hål för power och hdd led)

sitter just nu med de spacklade skelettdelarna och vattanslipar kommer lite bilder på det senare förhoppnigsvis

EDIT:
Oki nu är allt spacklat och slipat är det nån som vill ha bilder på det det likasom syns inte ett skit av vad jag har slipat på bilderna dock så har stommen nu en fin grå yta slipad med 1200papper

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Re: Stor Antec SonataModd, många bilder skall det bli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Gjort dem i Thumbs bara trycka på bilden för att få större bild

En eloge till dig för det!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

"Jag har en jättebra idé, ta ett Mattsvart chassi, slipa ner det och måla det mattsvart" hehe kunde inte låta bli att skriva vad jag tänkte när jag läste tråden.

Luftflödet i chassit kommer bli bättre än innan men ljudnivån kommer öka. Du kommer säkerligen få ett vinande ljud genom det gallret i fronten.

Det ser bra ut, men lite tempo hade varit kul.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

vinet har jag haft lite funderingar på och funderat på att lösa det via sätta fläkten på väldigt lågt rpm men även sätta dit en fläkt på orginalplatsen inuti chassit och även den på lågt rpm på så sätt borde jag kunna göra en halvtaskig vindtunnel... btw har även fixat sådan där gummiklips för fläkten så alla fläktar kommer sitta med gummiupphängning utom den i fronten som kommer vara balanserad med utskuren skummgummi för att göra perfekt passform... det kommer bli i slutet av monteringen då allt är på plats å man kan tweaka

sedan har jag lagt på acustic-pack mattot i chassit och eftersom det är uppnitat så har jag satt på mattor bakom moderkortplåten samt skall nu lägga för plexiglas på sidorna av plåten och klistra fast dem med svart sliconfix. Skall sedan gå igenom så det blir rikgt tätt med mattor överalt nu när man kommer åt bra

sedan var det ju inte så att jag skulle måla om fronten utan ville få ett galler där samt fylla igen luckan så den blev homogen + få bort den satans fula bullen med frontkoplingar... funderade på blanksvart ett tag men det är matt på sonatan av en anledning och det är att det ser 100ggr snyggare ut

men förhoppnigsvis går det bra i mitt jagande på en bra färg och ni kommer få se lite färgresultat i morgon kväll. Som jag även är gladeligen tacksam om nån kunde tipsa på bra slitstark färg på sparyburk

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Re: Stor Antec SonataModd, många bilder skall det bli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog

Så kom dagen då jag fick nog av hur min sonata såg ut och var så det fick bli en liten upppiffning, det som jag stört mig på nästan sedan jag köpte chassit har varit att det varit usla monteringsmöjligheter för fläkt i fronten [/B]

Du vet väll att fläkten som sitter fram inte ska sitta bakom fronten?
den ska sitta bakom hårddisk racket.

Läste prudukttestet som Swec hade gjort på sonata, å till och med dom hade fått för sig att den skulle sitta bakom fronten.

Bild:

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

det där verkar som en väldigt konstig lösning specielt av antec

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk
Medlem

Tycker fläkten i "fronten" (bakom hårddiskarna) är rätt bra ändå, mina HDD är definitivt svala.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog

men förhoppnigsvis går det bra i mitt jagande på en bra färg och ni kommer få se lite färgresultat i morgon kväll. Som jag även är gladeligen tacksam om nån kunde tipsa på bra slitstark färg på sparyburk

de lär väll gå med vanlig blanksvart på sprayburk, en 3 - 4 lager.. sedan ett par, tre lager med klarlack, å sedan lite polering så blir de nog bra.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Har själv funderat på att ta bort samma saker som du har tagit bort i fronten (nyckelhålet, silverbullen och klistermärkestjsanet). Men inte kommit till skott. Får se om jag tar tag i det nån dag

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Sonatas "HDD-kylning" alls. Dels för att jag började blöda när jag försökte sätta dit min nya fläkt, och dels för att det är en sån satans dum placering! Nu har jag köpt ett fläktgaller åt den fläkten så att inga kablar ska åka in i den.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

vad tror ni är en bra färg? skall jag gå med svart på ramen eller kanske grönt eller vit?

Oki så här såg tha mighty sonata ut efter lite brutforce med borrmaskinen

OBS delarna är naturligtvis sandade inna jag lägger på nått spackel, bilden är direkt efter den lilla insidenten med borrmaskinen som tucha chassit så att säga

nu har jag sprayat på lite spackel på delarna och har även slipat ner det lite så ytan fått en fin gämn struktur så att färgen fäster bra och ser snyg ut (dock har jag inte sandat på bilderna men det orkar jag inte lägga upp, typ samma bilder fast lite fläckar här och där med ren metall)

Alla delar på rad

lite närbilder på cd-racket å fronten

oki skall åka och jobba nu snart. Hnadlar färg i kväll och börjar måla åven i kväll... feedback ang färgval är hemskt uppskattat (alltså vilken kulör) de jag står och funderar på är:
VIT
GRÖN (metallic eller motorfärgsgrön)
SVART

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Helt klart vitt. Passar så himla bra med svart

Permalänk
Medlem

snyggt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

satans nice, gj !

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

oki det bidde grön färg svart va så tråkig och vit stack ut för mycket, jaja grön sticker ut rätt bra den med.

har lagt på primer och första lagret färg 1 burk gick precis åt nu har jag 1 sketen burk kvar och antagligen för lite klarlack men det skiter jag i det bli klarlack på de ställen som kommer slitas hårt primärt om det räcker till det övriga så får de också en dust med klarlacken.

Nu vill jag bli klar med skiten och skeletet är faktiskt inte så vikigt då det kommer döljas rätt hårt av all dämpmatta som jag kommer skära ut. Får lägga lite krut på kabeldragnigne och försöka sleava så mycket det går.

Bilder kommer då färgen har torkat något och även på mina fingrar

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

nice
Ska bli kul o se hur det blev när du har färgat, ser fram emot det

Permalänk

vänar ivrigt på att få se hur en sonata med grönt skellet ser ut:D blir säker nice

Permalänk
Medlem

Oki här är de första bilderna på de målade delarna, men först tänkte jag visa lite hur man nitar

jag visar här en ninting i luften föreställ er då att man har 2 plåtar pålagda på niten.

oki själva nittången

här är en typisk popnit

man sätter in niten i nittången som på bilden och börjar klämma ihop tills nitskallen börjar dra hip sig och expandera. Den gör det ända tills kraften blir så stor att den smalare pinnen går av och rammlar ut på andra sidan om tången

Aja slut om ita här är lite "färgprover" + lite ljuddäpningsutskärning

gruppfotto

Insidan av cd-racket

Utsidan av cd-racket

Hdd-slädarna har fått sitt med färg och lack

Oki här är lite av en smygpik om vad komma skall...

Jahop mer blir det inte i kväll skall fixa bilderna av monteringen av chassit senare i morgon

P.S döper om mitt chassi från Antec Sonata till Gobling Sonata, ni kommer nog hålla med mig senare

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Gillar färgvalet.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Wow, ser alienaktigt ut

Permalänk

coolt, bra val av färg

Permalänk
Medlem

riktigt najsit, hur är det chassit igentligen? har funderat ett tag på det dära

Permalänk

Fräsch färg måste jag säga. Brukar inte gilla så ljus nyans av grönt, men med den färgen blir det nog läckert när du monterar ihop chassit senare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

coolaste färg valet jag sett på länge:D grymt snyggt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
riktigt najsit, hur är det chassit igentligen? har funderat ett tag på det dära

Jag har haft mitt i ett år nu och jag är fortfarande mycket nöjd. Riktigt stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
riktigt najsit, hur är det chassit igentligen? har funderat ett tag på det dära

Det är lätt det bästa och snyggaste chassit jag sett, litet men man rymmer mycke grejjer i det utan problem.

Permalänk
Medlem

Hmm... nu blir jag mer sugen på att köpa ett Sonata. Ser hur snyggt ut, gillar den gröna färgen starkt.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se