Permalänk

CPU Kylproblem

Vet ej om det är ett probvlem eller ej men frågar ändå.

Har en Freezer 64 och ett helt nytt system.
Installationen gick bra och jag la ett jämt men ganska tunt lager pasta.
Har ett MSI moderkort så jag fick till CORE CENTER för att kunna se CPU tempen..
Där står det att cpun är ca 30-40 grader men att cpu fläkten inte snurrar eller endast SLOW. Jag ser själv att fläkten snurrar så det kan ej vara fel på den. Det kommer hela tiden upp ett jädra jobbigt ljud när den går ner till 0 rpm typ 4 gånger i minuten.

En annan sak är att den varierar väldigt mycket, först låter den lite sen går den upp i varv typ 2 sek sedan ner osv. inte så högt men variationen är jobbig. jag kan ej ställa in att den skall snurra ett visst varv tal så om ni vet något så hjälp mig.

Tack

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är nån inställning i BIOS.

När vi fick ett HemPc-paket för 2 år sedan (monsterdator) P4 3 ghz|9800pro|1gb ram osv, så gick fläkten igång när det behövdes och inte konstant som den borde gjort.

Detta var en sketen inställning i BIOS. Men jag kan inte påstå att du har samma problem, men det är värt ett försök att kolla.

Annars blire till å skaffa en fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Nej det hela har med Cool and Quiet att göra. Det är ett program som ställer in vartalet på CPU fläkten beroende på hur varm procecssorn är. När den ibland varvar som du säger i ca 2sek, är när någonting just kräver extra mycket kraft i 2sek, vilket gör att prollen bli varmare = fläkten snurrar snabbare. Vill du avaktivera det så kan du trycka på texten "Core Center" som står längst upp i Core Center rutan, då kan du välja "User Mode" eller "Cool and Quiet". Vill du avaktivera detta helt, gör du det i BIOS.

Hare ( är) gott

Permalänk
Medlem

du kan även ändra larmsignalen genom att trycka på den röda pilen till höger på Core Center och ändra reglaget Fan speed alarm!

Visa signatur

Philips 22" | Antec Threehundred / Antec TRIO 650W | Pioneer DVR-215DBK| Gigabyte GA-EP45-DS3R | Core 2 Duo E8400@3.6 | Kingston 6400 2x2G | Seagate Barracuda 320-400GB | POW 8800GTX |

Permalänk
Medlem

du kan även gå in i bios och ändra så att den ignorerar cpu fan rpm. det var jag tvungen att göra för att inte få upp ett meddelande varje gång man startade datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopha
Nej det hela har med Cool and Quiet att göra. Det är ett program som ställer in vartalet på CPU fläkten beroende på hur varm procecssorn är. När den ibland varvar som du säger i ca 2sek, är när någonting just kräver extra mycket kraft i 2sek, vilket gör att prollen bli varmare = fläkten snurrar snabbare. Vill du avaktivera det så kan du trycka på texten "Core Center" som står längst upp i Core Center rutan, då kan du välja "User Mode" eller "Cool and Quiet". Vill du avaktivera detta helt, gör du det i BIOS.

Hare ( är) gott

Cool'n'Quiet påverkar inte fläkthastigheten, den sänker volt o multiplier när CPUn inte används. Det finns andra saker som påverkar fläkthastigheten i BIOS, men såklart fläkthatsigheten sjunker ju då c'n'q är aktiverat då den blir kallare

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45