kommer mitt nätagg att sprängas snart eller?!

Permalänk

kommer mitt nätagg att sprängas snart eller?!

hejsan! det börjar hända konstiga grejor med mitt nätagg?! det är av ett okänt märke. skulle tro att det är "codegen" eller nått liknande. nu till saken!

agget ligger på 350 watt och jag har haft det i ett halvår snart. men idag så har det börjat hända konstiga saker! jag har alltid kört min cpu överklockad (amd athlon 2000+ @ 2250mhz) men idag blev allt ostabilt och jag fick sänka klocken till 2030mhz. men nu har det blivit ostabilt även vid denna klock. och datorn bara stänger av sig då och då. och när den har gjort det så går det inte att starta den på 10minuter, hur mycket jag än försöker så startar den inte. och när den väl gör det så händer samma sak igen efter ca 20-30 minuter. kan också tillägga att nätagget blir _riktigt_ varmt. jag fattar inte vad som håller på att hända? är det dags för ett nytt nätag? eller vad ska jag göra?

//tonsasty

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Säg gärna märke på agget osv och lite mer information om hårdvaran.

Visa signatur

Relationships come and go, Epics are soulbound.

Permalänk
Medlem

testa med att byta natagg lana av nan....

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Codegen var väl de som hade ett agg som fick säljförbud av elsäkerthetsverket?

Permalänk
Medlem

Det var bara 300W-modellen som förbjöds. Men Codegen är fan mer skit än Q-tec, så jag råder dig att prova med en kompis nätagg och sedan försöka konstatera felet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk

kanske har dammat igen?
min cpu kylare dammar lätt igen (frezer 4)
och cpu tempen stiger 10-15 grader, men
du kanske inte har några problem med tempen
på processorn?

Permalänk
Avstängd

håll koll på cputempen, kan mycke ligga hos cpu också, att fläkten är slutkörd.... kolla också om fläkten i agget är okey skick...
Om jag vorre dig skulle jag byta nätagg vilket som, om netagget pajar så är det stor risk att kondensatorerna på moderkortet blir skadade, vilket gör att moderkortet kan uppföra sig som en gammal skoldator från somalia.

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk

är ganska säker på att det inte är cpun som felar. tempen ligger på ca48grader fullload. när datorn stängs av så är det precis om att nån drar ut elkabeln till nätagget, det säger bara klick och blir svart. fattar inget. har också märkt att den är instabil som fan. om jag krämar på t.ex med 2.0 i v-core, så pendlar den mellan 1.83 till 1.95. det är väl inte bra? ska se om jag får tag på ett annat.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

det har ju blivit väldigt varmt dom senaste dagarna .. det kan inte ha ett finger med i spelet ?
Är det bara nätagget som blivit varmare eller är chassitemp och cpu också varmare...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Kolla om agget har dammat igen..låt som om det blir för varmt och det slår av... Bara blåsa ur och prova.

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]