Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Zepto bärbar (ska man ha 512/1024 minne det är frågan?

Permalänk
Medlem

Zepto bärbar (ska man ha 512/1024 minne det är frågan?

Har precis köpt en Zepto Znote4200 men gjorde ett sort misstag att snåla med minnet (256 Mb

Nu hör det till saken att jag har jäkligt dåligt med pengar men ser det ändå nödvädigt att uppgradera.

Kör Linux på burken och kompilerar en del källkod och vad jag kan se är att GCC käkar en del minne vid kompilering. Dessutom vore det bra med mer minne av andra själ också som bildredigering.

Så nu är frågan ska man satsa på 512 Mb + snabbt minne eller 1024Mb slöare?

Alltså 512Mb DDR3200

eller

1024 DDR2700

Jag menar gör hastigheten på minnena mycket på en bärbar?

Fördel med 512 är ju att jag bara köper en 256 kapsel till befintlig annars får jag slänga ut den gamla och sätta i två 512 minnen istället...

men som sagt vill inte göra misstaget än en gång att köpa fel...

Permalänk

du bör köpa pc3200 då din andra minnesmodul kör med den hastigheten, 512 räcker nog till det mesta, speciellt i linux

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Det blir i princip ingen som helst prestandaskillnad om du väljer det snabbare minnet. Zepto, eller om det var PC-direkt, hade ett test där de visade skillnaden. Har för mig att det var en procent ungefär.

Permalänk
Medlem

okej tack för förslagen

det får nog bli 256 till då blir ju lite billigare får hoppas det räcker

Ska kanske tilläga att jag inte vill ha swap på HD:n.

Permalänk
Medlem

Själv har jag 1gb på min 4200:a och det känns riktigt bra. Märker aldrig av att den skulle vara direkt segare än min stationära. Tog den snabbare 7200RPM-disken också.

Permalänk

måste hålla med föregångaren att 1gb minne sitter finfint snabbare i program än min stationära med 512 ram