Övertyga mig, varför skulle jag använda Linux till min server?

Permalänk

Pallade inte läsa till slutet men huvudanledningen, enligt mig, är att du kan konfigurera allt remote via endast en prompt. Du slipper allt vad heter VNC och dylikt. Dessutom behöver du inte ens starta upp det grafiska gränssnittet på servern (i Linux kallad X) vilket naturligtvis spar prestanda till viktigare saker på servern.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hejko
MITT MÅL är inte att lära mig Linux. Mitt mål är att ha en snabb, säker och stabil server.
Vill jag lära mig Linux, då kommer jag göra det med en annan server, som inte används skarpt.

Som jag ser det finns det då två vettiga alternativ.

SUSE och ClarkConnect.

Vilken av dessa ska jag välja?
Finns det någon större "nackdel" med någon av dem?

Edit: Fjärrstyrning är ett krav - smidigast vinner.

Hur hade du tänkt att felsöka servern om du inte nu tänker lära dig nått? Manuella fsck'ar, boota single user mode, läsa loggar, felsöka conf-filer osv osv.

Mitt tips är att du anställer en konsult om du har den inställningen, www.pxs.se är vettiga.

Du kan inte direkt förlita dig på sweclockers' forum för att akutfelsöka burken.

M

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
Om det är till ett litet företag eller dyligt så förstår jag att han frågar efter en dist där han slipper lära sig linux då det kostar massor med pengar för företaget om han ska sitta med en gentoo och lära sig kompilera ihop systemet eller sitta med slackware och lära sig sätta upp de servrar han är ute efter.

Han vill ha upp ett antal servrar snabbt på en dator och kan tänka sig linux om det faller inom ramen för enkelt och snabbt vilket i det här fallet Clark Connect gör, samt några andra distar.

Så vad jag tror i det här fallet så handlar det inte om att han inte har energi att lägga ner utan snarare att det finns pengar att spara genom att inte lägga tid.

Har jag dock väldigt fel i min uppfattning så ber jag snällt Hejko att korrigera uppfattningen i rätt riktning.

Denna sammanfattning är väldigt bra.
Det handlar om en server för ett mindre företag, som antingen kommer forstätta använda licens för Windows 2000 Server, eller satsa på Linux.

etnica, givetvis är jag ju tvungen att lära mig saker - men mitt mål är inte att lära mig saker.
Målet är att ha en (flera) stabila servrar, och om då vägen dit är att lära sig nya saker - visst, då måste jag göra det. Något mer som är oklart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Hur hade du tänkt att felsöka servern om du inte nu tänker lära dig nått? Manuella fsck'ar, boota single user mode, läsa loggar, felsöka conf-filer osv osv.

Du kan inte direkt förlita dig på sweclockers' forum för att akutfelsöka burken.

Akut felsökning kommer inte ske. Givetvis finns offlineservrar som tar över om någonting går helt galet. Det finns både nu och kommer finnas sen.
Att felsöka en burk under en dag är inga problem, då huvudservern och offlineservrarna oftast inte dör samtidigt.
Om det däremot skulle ske, så koncentrerar jag mig på det jag kan bäst - vilket förmodligen är offlineservern med Windows

Edit: Konsult är inte intressant, men tack för tipset.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod

Mitt tips är att du anställer en konsult om du har den inställningen, www.pxs.se är vettiga.

M

Jag är en van och ganska erfaren linux-användare, (säger inte expert men van användare), och jag har inte en gång, sen jag startade min ClarkConnect server, behövt felsöka den.
Har inte varit några problem what so ever med den. Plusset är ju då också att man sköter exakt hela maskinen via webgränssnittet. Du starta om datorn (om detta absolut blir nödvändigt), uppdaterar dator, lägger till användare, sköter servrarna, etc, etc, etc.
Och nej han behöver inte alls anlita en konsult för att sköta en ClarkConnect server. Inte med dom få krav som han hade på servern heller. Dessutom så har jag erbjudit mig att hjälpa honom med servern, både att få igång den och hålla den igång, mot så stor betalning som 0:-.
Så alla ni som fortfarande tänker lägga kommentarer här så som "du måste ta det svåraste systemet i console-mode för att lära dig annars ska du använda windows" kan spara på skrivkrafterna. Det är klart att man lär sig mig ju svårare någonting är. Om du bygger ett flygplan själv från grunden och flyger till spanien på semester istället för att boka en flybiljett så har du ju lärt dig massor mer men det är kanske inte det han är ute efter. Han är kanske bara ute efter semestern nere på plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edavwal
Jag är en van och ganska erfaren linux-användare, (säger inte expert men van användare), och jag har inte en gång, sen jag startade min ClarkConnect server, behövt felsöka den.

Och hur vet du då hur du ska göra när saker och ting skiter sig, om du aldrig ens funderat på att behöva lära dig felsöka systemet?

Min förra post var inte menad att förudmjuka frågeställaren, utan snarare hjälpa densamme. Det är dumtdristigt på gränsen till korkat att drifta ett produktionssystem som man inte är väl förtrogen med. Oavsett om det är en Windowsinstallation eller ett Unix-liknande operativsystem det rör sig om. Att frågeställaren om han inte önskar lära sig något om *nix borde hålla sig till Windows ter sig ur min synpunkt helt rimligt.

Sen är förvisso fortfarande min åsikt den att han borde lära sig mer om *nix i vilket fall, då det faktiskt är jäkligt skoj och inte så särskilt svårt, och dessutom något man kan ha nytta av framöver.

För övrigt heter det "irrelevanta", inte orellevanta.

W

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande du ska satsa på debian, i stort sett behöver du bara lära dig apt-kommandona och sedan editera conf filer svårt? Nej. Tar lång tid? Nej. Stabil? Ja.
Kan rabbla massa fördelar givetvis dom som använder något annat kommer troligen att rabbla dom, men jag tycker debian är en väldigt stabil och pålitlig "kompis". Under installationen kan du till och med välja web-server eller något kommer ej ihåg vad det heter, så får du php mysql och apache har jag för mig sen behöver du bara konfa och updatera allting så är det klart att köras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Och hur vet du då hur du ska göra när saker och ting skiter sig, om du aldrig ens funderat på att behöva lära dig felsöka systemet?

Min förra post var inte menad att förudmjuka frågeställaren, utan snarare hjälpa densamme. Det är dumtdristigt på gränsen till korkat att drifta ett produktionssystem som man inte är väl förtrogen med. Oavsett om det är en Windowsinstallation eller ett Unix-liknande operativsystem det rör sig om. Att frågeställaren om han inte önskar lära sig något om *nix borde hålla sig till Windows ter sig ur min synpunkt helt rimligt.

Sen är förvisso fortfarande min åsikt den att han borde lära sig mer om *nix i vilket fall, då det faktiskt är jäkligt skoj och inte så särskilt svårt, och dessutom något man kan ha nytta av framöver.

För övrigt heter det "irrelevanta", inte orellevanta.

W

Hehehe, jag har sysslat med linux i ca 10 år, har använt grafiska verktyg i ca 1 år av det. Har gjort i stort sätt allt i console-mode innan så jag kan felsöka. Har felsökt en hel del, tro mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
Jag tycker fortfarande du ska satsa på debian, i stort sett behöver du bara lära dig apt-kommandona och sedan editera conf filer svårt? Nej. Tar lång tid? Nej. Stabil? Ja.
Kan rabbla massa fördelar givetvis dom som använder något annat kommer troligen att rabbla dom, men jag tycker debian är en väldigt stabil och pålitlig "kompis". Under installationen kan du till och med välja web-server eller något kommer ej ihåg vad det heter, så får du php mysql och apache har jag för mig sen behöver du bara konfa och updatera allting så är det klart att köras.

Grandin, tror du menar tasksel dvs. att man väljer ett endamål för sin server, webserver, mailserver osv.

Jag rekommenderar också starkt Debian då du tar dina första steg in i Linuxvärlden.
Paketsystemet apt kommer underlätta mycket för dig.
Även FreeBSD med sitt paketsystem, ports, är mycket bra.

Lycka till!

PS. Både Debian och FreeBSD har på sina respektive webplatser mycket bra information och hjälp att finna. DS.

freebsd.org
debian.org

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk
Medlem

Psycho_Squid, jo exakt visste inte vad det heter bara så försökte göra en någorlunda förklaring.
Tack för kompleteringen.

Edit:
Man får väl apache+mysql+php installerat om man väler webserver ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak som ar bra med Debian stable som formodligen skulle passa dig ar att det inte uppdateras med ny programvara, men sakerhetshal tapps igen av Debian. Ditt system kommer fungera lika stabilt och sakert, men inget kommer andras, och du behover inte lagga ner massor tid pa uppgraderingar nar du val en gang har fatt igang den (atminstonde i nagra ar).

(Ursakta, men jag sitter pa ett engelskt tangentbord for tillfallet.)

Permalänk
Medlem

Som det lutar åt nu så blir det SUSE.
Jag kommer installera det på en testserver, och se hur det fungerar. Fungerar det vettigt, så kommer det bli en skarp version av denna om en knapp månad..

Detta blir spännande.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem

Som Worldspawn har varit inne på, så kan det vara problematiskt att köra en server i "skarpt" -läge om man inte kan med operativsystemet. Nu tror jag att SUSE inte ska vara några problem, men lära dig lite om Linux är/kommer vara en nödvändighet om du vill ha någon som helst kontroll på servern via SSH eller dylikt. Grafiska verktyg brukar inte räcka till för mig när allt kommer om kring...

Hoppas verkligen det går bra, det tror jag det gör!

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

MITT MÅL är inte att lära mig Linux. Mitt mål är att ha en snabb, säker och stabil server.
Vill jag lära mig Linux, då kommer jag göra det med en annan server, som inte används skarpt.

Som jag ser det finns det då två vettiga alternativ.

SUSE och ClarkConnect.

Vilken av dessa ska jag välja?
Finns det någon större "nackdel" med någon av dem?

Edit: Fjärrstyrning är ett krav - smidigast vinner.

Du borde nog anlita en konsult istället, eller nån som är rikigt insatt i det som kan fixa det du behöver snabbt...

ClarkConnect är en webbaserad linux server, typ. Men tyvär så som att lära sej nått nytt så kräver det tid, som allt annat. Många som prövar på annat än Win hänger snabbt upp sig på att dom inte kan det lika bra, och därför förkastar det...

Fjärrstyrning: SSH... I längden bättre än allt VNC/Radmin/TS/Remotedesktop balbblah... Linux/UNIX/BSD är generellt överlägset bättre i serversammanhang...

Permalänk
Medlem

Förresten, drivrutiner.

Hur pass utbrett stöd för olika hårdvara finns i Linux? Det kanske inte är ett problem?
Moderkortet som kommer användas är ett Gigabyte K8VT800 Pro..

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem

Vore det inte lättare att ladda ner en dist och prova? Vi kan ju babbla fördelar hit och dit men om du inte själv gillar det har det föga betydelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Vore det inte lättare att ladda ner en dist och prova? Vi kan ju babbla fördelar hit och dit men om du inte själv gillar det har det föga betydelse.

Läs tråden först innan du svarar. Då kan du se att det är precis det jag har kommit fram till.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förresten, drivrutiner.

Hur pass utbrett stöd för olika hårdvara finns i Linux? Det kanske inte är ett problem?
Moderkortet som kommer användas är ett Gigabyte K8VT800 Pro..

Det finns drivrutiner till det mesta nuförtiden, även om vissa enheter kräver att du ändrar på några inställningsfiler för att de ska fungera korrekt (det har blivit alltmer sällsynt med åren).

Några länkar till databaser som innehåller hårdvara som SUSE (och andra Linuxdistar för den delen också) stödjer (under rubriken "questions regarding supported hardware"):
http://www.novell.com/products/linuxprofessional/faq/index.ht...

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Då har "Operation Linux" startats. Valet föll på ClarkConnect, och det installeras på en testserver för att se hur pass bra jag och det fungerar. Hittills i installationen har det gått förvånansvärt enkelt..

Edit... den hittade hårdvaran mycket lättare än Windows gjorde det..
Jag kommer gilla det här.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då har "Operation Linux" startats. Valet föll på ClarkConnect, och det installeras på en testserver för att se hur pass bra jag och det fungerar. Hittills i installationen har det gått förvånansvärt enkelt..

Edit... den hittade hårdvaran mycket lättare än Windows gjorde det..
Jag kommer gilla det här.

Se till att hålla oss uppdaterade med hur det går, och fråga på om du skulle fastna!

Permalänk
Medlem

Det verkar redan ha fastnat..

"GRUB Loading stage2." i 10 minuter?

Hm. Orkar inte dyka djupare i det nu. Sova. Ses i morgon!

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Inaktiv

FreeBSD är annars väldigt stabilt att använda som server till diverse saker.
Tittar på man på netcrafts statisik över servrar med mest uptime så leder FreeBSD rejält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar redan ha fastnat..

"GRUB Loading stage2." i 10 minuter?

Hm. Orkar inte dyka djupare i det nu. Sova. Ses i morgon!

An undocumented feature. Type "linux lilo" instead of "linux" on the installation screen.

Lilo är en annan bootloader, har du tur funkar den bättre än Grub. Vill du inte det finns det säkert folk här som kan hjälpa dig fixa grub.conf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lilo är en annan bootloader, har du tur funkar den bättre än Grub. Vill du inte det finns det säkert folk här som kan hjälpa dig fixa grub.conf.

Nja. Vet inte om jag kan påstå att den fungerade bättre eller sämre.. men på samma ställe som förrut blev hela skärmen en enda stor färgfläck.
Eller, det ser lite ut som en tavla man gjorde när man var 3 år gammal..?
En miljon färger, huller om buller. En massa bokstäver och siffror finns också, men knappt någonting man kan uttyda.
Festligt.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja. Vet inte om jag kan påstå att den fungerade bättre eller sämre.. men på samma ställe som förrut blev hela skärmen en enda stor färgfläck.
Eller, det ser lite ut som en tavla man gjorde när man var 3 år gammal..?
En miljon färger, huller om buller. En massa bokstäver och siffror finns också, men knappt någonting man kan uttyda.
Festligt.

hehe lite trance på morgonkvisten. jaja posta din .conf och din hårdvara så kanske någon här med skills hjälper till att styra upp.
eller kanske du kan hitta något här; http://www.clarkconnect.org/forums/ubbthreads.php

Permalänk
Citat:

hehe lite trance på morgonkvisten. jaja posta din .conf och din hårdvara så kanske någon här med skills hjälper till att styra upp.
eller kanske du kan hitta något här; http://www.clarkconnect.org/forums/ubbthreads.php

Nej men det ska ju vara peka-och-klicka, man ska inte behöva lära sig något alls! Med ClarkConnect funkar allting auto-magiskt och man behöver inte förstå sig på något!

*är bara lite dryg*

Hur är dina diskar riggade? Hur är din konf?

W

Permalänk
Medlem

I den här maskinen är det ganska gammal hårdvara - den får slita med allt jag vill testa.

En Dell Optiplex GX1. En sån här.

I den sitter ett LSI SCSI-kort och en 15'000rpm SCSI-disk samt 2x realtek (:D) Gigabitkort.
CD'n är det enda som sitter på IDE-kanal, och det är en gamma HP-brännare.

Nu är jag på jobbet, så jag kan inte posta någon fil eller liknande. Kommer inte åt datorn fysiskt..

Edit: Såhär såg hårdvaran ut i Everest för ett tag sedan. Förmodligen hjälper väl inte det någonting, men det ser tufft ut i alla fall.
DELL OPTIPLEX GX1

Bus Dev Func Rev SubSys Device Description
0 17 0 24h 1028-0082 3Com 3C905B-TX Fast EtherLink XL 10/100 Adapter <---- Numera inaktiverat.
1 0 0 5Ch 1028-4082 ATI Rage Pro Turbo Video Adapter
0 15 0 03h 0000-0000 DEC 21152AB PCI-PCI Bridge
0 7 1 01h 0000-0000 Intel 82371AB/EB PIIX4 - IDE Controller
0 7 2 01h 0000-0000 Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller
0 7 0 02h 0000-0000 Intel 82371EB PCI ISA IDE Xcelerator 4 - PIIX4E [A-0]
0 7 3 02h 0000-0000 Intel 82371EB PIIX4E - Power Management Controller [A-0]
0 1 0 03h 0000-0000 Intel 82443BX/ZX AGP Controller [C-1]
0 0 0 03h 0000-0000 Intel 82443BX/ZX Host Bridge/Controller [C-1]

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk

Enligt min teori när man får problem med en bootloader så borde det ha med din hårddisk att göra. I vissa fall hårdvara eller en hårdvarukonfiguration. I alla mina bootloader problem så har jag bytt hårddisken (speciellt om det är en dator med några år på nacken. BIOS och HDD symmetrin måste stämma) och då fungerade det mycket bättre. Om du har en annan, helst nyare disk liggandes så prova med den.

Lycka till!

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_Squid
Om du har en annan, helst nyare disk liggandes så prova med den.

Lycka till!

SCSI-disken är det nyaste i detta systemet..
Jag kan testa med orginaldisken.. den om någon borde väl ha symmetri med BIOS?

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigilent
Hejko! Med en sådan inställning kan du räkna med att folk kommer vara glada i att hjälpa dig!

... bortklippt ...

Jag skulle rekomendera slackware om linux och openbsd om bsd. Båda har stort fokus på säkerhet och 'enkelhet' i sina system, och det finns fullt med kufar här på forumet som kan mycket om de båda
Lycka till!

Haha, det var ett skämt va?! ;-D

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1gge
Haha, det var ett skämt va?! ;-D

nej..? vilken del skulle jag skämta om?
kunskapsnivån eller?