Vertikal shooter (shmup), spelutveckling

Permalänk

Vertikal shooter (shmup), spelutveckling

Hej alla glada (?) spelprogrammerare!

Jag har nu länge gått och funderat på att skapa min egen shmup (se länkar nedan). Men jag har inte så värst stora programmerings- kunskaper men det behöver ju inte vara ett problem, man kan ju alltid lära sig. Jag har kollat på lite alternativ så som C++, Java, OpenGL, DirectX eller varför inte knyta ihop allt med SDL? Har även kollat lite på "barrage" som är termen för hur fiendernas skott ska bete sig. BulletML är en Java implementation för att skapa XML baserade rutiner för detta ändamål, http://www.asahi-net.or.jp/~cs8k-cyu/bulletml/index_e.html
Med andra ord så är barrage en hel vetenskap i sig. Dock en mycket intressant sådan. = D

Nu undrar jag om någon här på forumet känner till någon IDE för att skapa spel i 2D? Jag har provat game maker, game editor och Haafs 2D motor men ingen föll mig i smaken. Frågan är ju om ren programmering blir bästa resultatet? För jag vill ju att spelet ska flyta på med många bilder per sekund även i det läge som kallas "bullet hell" (när det blir mycket skott och fiender på skärmen). Alla tips mottages tacksamt.

Sedan vill jag passa på och efterlysa någon eller några som skulle vilja ansluta sig till detta spelprojekt. Är du duktig grafiker, designer, programmerare eller duktig på att skapa spelmusik så hör gärna av dig. Spelet behöver ju inte bli så stort, några banor (levels) duger fint.

psycho.squid@gmail.com
eller helt enkelt posta i forumet.

Länkar för förtydligande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shmup

http://www.shootergott.de/review/ketsui/bilder.html

http://www.triggerzone.de/Infos_Pics/ESPRade/espr0001.png

Udda japansk shmup: http://www.asahi-net.or.jp/~cs8k-cyu/windows/rr_e.html

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk

Vad vore mer lämpligt än Fuel? Utvecklas av matricks (och teetow tror jag) här på forumet. Har dessutom nätverksstöd så du kan göra multiplayerspel av det.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Fuel låter för bra för att vara sant. Ska kolla och se om det skulle fungera för mitt spel.
Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

C++ med allegro är enkelt att komma igång med.
Jag rekommenderar det.

Permalänk
Medlem

allegro är dock mest långsamt i världen, men otroooligt lätt att arbeta med... Men klart vi röstar för fuel!

Permalänk

Kom igen! Det måste finnas massor av duktiga artister och grafiker i detta avlånga land.
I annat fall så kan ni väl tipsa mig om vart jag kan finna 2D modeller, pixlade naturligtvis på spelmotiv. Då främst fordon och bombardemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta en titt i den här tråden:
http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=32...
(Under sprites om det e 2d-modeller du vill ha)

Permalänk

Tack VB. Precis vad jag letade efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
allegro är dock mest långsamt i världen, men otroooligt lätt att arbeta med... Men klart vi röstar för fuel!

Mm, allegro är inte snabbt, men funkar till lättare grejer?
Fuel = vad?
Har du nån url kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Mm, allegro är inte snabbt, men funkar till lättare grejer?
Fuel = vad?
Har du nån url kanske.

"Fuel is a RAD (Rapid Application Development) tool to create networked games. It's built around a scripting language called Squirrel, that offers a clear, easy to learn syntax - a bit like C and C++. A simple game in Fuel is only a few lines of code. Fuel uses OpenGL as graphic library, which gives it better performance then generally needed by 2D games. It also means that alpha blending, rotations and deformations are easy to do, and very fast without any special tricks."

http://teewars.com/fuel/

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Min shooter ska vara snabb, snygg och allt annat trevligt. Jag vet att det är stora mål men allegro fixar inte detta på ett tillfredsställande sätt.... tror jag. Fuel är intressant men är fortfarande under utveckling. Detta blir svårt men jag SKA lyckas, ensam eller med hjälp! ; )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Python + PyGame kanske?

Permalänk

Ska ta mig en titt på PyGame... Det verkar också lovande...
Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_Squid
Min shooter ska vara snabb, snygg och allt annat trevligt. Jag vet att det är stora mål men allegro fixar inte detta på ett tillfredsställande sätt.... tror jag. Fuel är intressant men är fortfarande under utveckling. Detta blir svårt men jag SKA lyckas, ensam eller med hjälp! ; )

Det går nog bra i Allegro också annars ska du se...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det går nog bra i Allegro också annars ska du se...

Om du tror det så. Det skadar ju inte att prova. Tror jag får ge Allegro en chans ändå.
Just nu ligger shmup:n på is men jag kommer ta tag i det så fort fler ansluter sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du tror det så. Det skadar ju inte att prova. Tror jag får ge Allegro en chans ändå.
Just nu ligger shmup:n på is men jag kommer ta tag i det så fort fler ansluter sig.

Jag skulle kunna tänka mig att programmera motorn i C++/OpenGL, skulle nog vara ett bra sätt för mig att lära mig mer om OpenGL samtidigt som du får ditt spel.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag skulle kunna tänka mig att programmera motorn i C++/OpenGL, skulle nog vara ett bra sätt för mig att lära mig mer om OpenGL samtidigt som du får ditt spel.

Du är varmt välkommen Gräs-Mannen! = D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den 26:e

Min shooter ska vara snabb, snygg och allt annat trevligt.
[...]
Detta blir svårt men jag SKA lyckas, ensam eller med hjälp! ; )

Citat:

Två dagar senare:

Lite mer energi och envishet får du nog ha om du skall lyckas, grabben

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Lite mer energi och envishet får du nog ha om du skall lyckas, grabben

Energi och envishet finns så det räcker och blir över. Jag brukar alltid genomföra det jag planerar.
Du kanske vill vara med? Det är ju det denna tråd delvis handlar om.

Att spelet ligger "på is" beror på att jag och en till håller på med ett annat sidoprojekt (spel gjort i Java) men shmupen blir snart aktuell igen om allt blir som jag planerat.

Om du och andra vill hjälpa till med vad som helst på detta projekt så hör av er bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Används SDL och gör spelet i openGL. Då jävlar kan du kräma på hur många skott och object som helst vill jag lova
Ett tips annars är att inte vänta på att andra ska ansluta sig utan börja direkt. Det är mycket lättare att få in folk om det redan finns resultat att visa.
Ett annat tips är att inte börja med värsta shootern, utan med något mycket lättare i stil med pong eller en spaceinvadersclone. Sätter man ribban för högt i början är risken stor att man tröttnar snabbt när man upptäcker att det var jobbigare än man trodde (vilket det alltid är).
Besök annars www.gamedev.se, som är ett superbra svenskt spelutvecklingscommunity

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om någon duktig grafiker ville hjälpa till....

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Skulle vara kul om någon duktig grafiker ville hjälpa till....

Jo det vore perfekt faktiskt. En 2D grafiker då naturligtvis... Tror dock att en med 3D kunskaper också skulle kunna göra jobbet. ; )

Visa signatur