Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Mateprogram ´=)??

Finns det något mateprogram, helst svenskt men inget större problem med engelska version, som kan göra det mesta inom mattevärlden? helst till mate C=)? Andragradsekvationer, derivator och allt vad det heter... har glömt bort allt under sommarlovet och har 2 prov efter mig så:)

Snälla hjälp mig:)

Mvh rickard

Permalänk
Hedersmedlem

Matlab klarar det mesta, bara man vet hur man skall mata in allt.
Maple en annan välkänd matteprogram
O sen finns en till stor som jag alltid glömmer bort.

Men det känns lite overkill o använda dom programmen för Matte C.

Permalänk
Medlem

Matlab har allt du behöver Men bäst är nog om du kan kolla i en gammal bok och träna på det

Permalänk

Mathematica, Matlab

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Varför inte oo-versionen av Matlab, Octave?

Fast egentligen måste du nog kunna matten för att kunna använda programmen. De är definitivt inget som gör att du klarar dina prov. Du får nog bita i det sura äpplet och öppna dina böcker.

Permalänk
Medlem

Matte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rekommenderar både matlab och maple. För ditt användingsområde rekommenderar jag nog maple (symboliska lösningar, och lättare att använda).

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite; funkar det till Analys, Integraler och Linjär Algebra? Finns det nåt program som kan vara användbart till detta eller nån hemsida som aid?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

h0psi
Kör matlab då.. är rätt mkt mer avancerat.. men där kan du nog göra det du vill.. gäller bara att lära sig.

Permalänk
Medlem

matlab är inte det mest passande programmet för derivator, integraler... utan då är mathematica och maple bra.

Matlab är ett lysande matteprogram men där sysslar man t.ex. med stora matriser eller programmerar en derivator funktion.

Men inget av dessa programmen är billiga, tvärtom de är minst sagt dyra så min rekomendation är att testa det open source programmet som nämns tidigare, jag har inte testat det själv men...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag tror du får mer hjälp av Graphmatica
http://www8.pair.com/ksoft/
Litet, mest för att rita grafer, men kan även derivera. Det hjälpte mig genom gymnasiets mattekurser.
Jag hade då aldrig brytt mig i att använda matlab ifall jag inte läst linjär algebra.

Permalänk
Medlem

XP PowerToy Calculator löser i sig inte några ekvationer åt dig men det är utmärkt till att beräkna utryck och rita grafer till funktioner. Det finns någonstans på Microsofts hemsida, du får kanske leta lite.

Permalänk
Glömsk

Maple är bra. Jag kommer inte ihåg vad Matte C handlar om, men jag antar att det är derivator och integraler och sånt. Du kan göra exempelvis såhär:

diff = derivera
integrate = integrera
solve = lös ekvationer

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Maxima.sourceforge.net

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk

tackar så mkt.. det är inte att jag inte klarar av det är bara att jag just nu är så trött på allting... har faktiskt höga betyg men det är just bara så trött på matten för har tappat bort skolans jättedyra miniräknare värde: xxxx ungefär:P haha

Permalänk
Medlem

Hej banck! Kul program!:)

Permalänk
Medlem

:)

Du bör testa något Svenska program också

*Sorry kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem

Re: :)

Citat: